Inget WinFS i Microsoft Windows Vista

Permalänk
Melding Plague

Inget WinFS i Microsoft Windows Vista

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

n00bs! Ext3 <3

Permalänk
Medlem

Hmm, hur länge hade Microsoft tänkt att NTFS ska hålla egentligen? Är ingen expert på filsystem men är inte NTFS ganska föråldrat och "dåligt" jämfört med många andra filsystem från t.ex. *nix världen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Hmm, hur länge hade Microsoft tänkt att NTFS ska hålla egentligen? Är ingen expert på filsystem men är inte NTFS ganska föråldrat och "dåligt" jämfört med många andra filsystem från t.ex. *nix världen?

NTFS kommer i nya versioner lite då och då, det är inte samma filsystem som det var när NT 3.5 kördes. Och det saknar inte några features direkt vad jag vet, tvärt om är det ju väldigt anpassat till vad som behövs i Windows. Om man jämför med t ex ext3 som hagbarddenstore skrev något om så är ju NTFS mer avancerat och "bättre", men i Linux har man ju även andra filsystem att välja på (Reiser FS och XFS framför allt) som är i nivå med NTFS. Har inte så stor koll på *BSD och andra varianter som t ex Solaris, men jag tror som sagt inte att NTFS har någon stor brist.

WinFS skulle fö bara lägga till saker till NTFS så det var inte tänkt som någon ersättning direkt. Men jag är j-lit förbannad på MS om de nu verkligen dumpat WinFS, det var ju en av de riktigt stora nyheterna som skulle komma de närmaste åren. Jag hoppas det är något missförstånd som ligger bakom nyheten.

Permalänk
Medlem

M$ kan inte utveckla någonting som inte någon annan redan utvecklat, har alltid varit på detta viset.
Nya funktioner kommer att komma men genom M$ vanliga sätt, genom att köpa upp funktionerna från små utvecklare som lagt sin själ i utveckling av nya coola funktioner.
M$ borde byta slogan till "If we can´t make it -well buy it"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Lustigt att den nya SQL-databasen går under samma kodnamn som den första Pentium III-processorn gjorde

Permalänk
Medlem

men? Det är ju ingen nyhet att Vista inte kommer skeppas med WinFS. Sa dom inte i samband med vilka versioner av Vista som kommer släppas, att WinFS inte kommer att vara klart i tid?

så... är nyheten menad som "WinFS kommer med ny SQL"?

aja, det SQL biten ska bli intressant dock

Permalänk
Medlem

Kan nån beskriva kort(några A4 sidor) hur ett filsystem fungerar??
Eller om nån har en bra länk? jag har alltid vetat lära mig det.
Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
Kan nån beskriva kort(några A4 sidor) hur ett filsystem fungerar??
Eller om nån har en bra länk? jag har alltid vetat lära mig det.
Tack.

http://www.google.com/search?q=filesystem+explained+fat

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Lustigt att MS med sina enorma tillgångar inte klarar av att leverera saker i tid, och relativt buggfritt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

[illustrativt]

Citat:

Den traditionella filstrukturen med mappar och filer skulle försvinna

keep going..

Citat:

och allt skulle vara baserat på en eller flera SQL-databaser som associerar till olika saker, exempelvis Mina Dokument

noooooooo!!!

låter ju ännu värre än hur det fungerar nu ärligt talat, fler mappar som inte går att bestämma över med säkert..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

låter ju ännu värre än hur det fungerar nu ärligt talat, fler mappar som inte går att bestämma över med säkert..

Du citerar ju det själv. Det blir mindre mappar, inte fler...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Vad har NTFS för fördelar jämöfrt med ext3? Skulle vilja påstå att NTFS är riktigt riktigt dåligt... Det är som FAt32 med lite mera lull lull, samt att dom har ändrar begränsningarna för hur stora filerna ska få vara.

Permalänk
Medlem

Att winfs inte skulle skeppas med vista talade dem om för länge sedan, trodde att nyheten nu var att det inte ens kommer att släppas som en seperat modul, vilket dem sa från början.

http://www.theregister.co.uk/2006/06/26/winfs_axed/

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Du citerar ju det själv. Det blir mindre mappar, inte fler...

men jag vill inte ha mindre mappar, jag vill ha fler, och jag vill själv bestämma var de ska ligga, vad de ska heta och vad de får innehålla.

nu är detta inte mitt problem längre, men jag blir ändå upprörd! ..uh, var la jag mina piller nu då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Vad har NTFS för fördelar jämöfrt med ext3? Skulle vilja påstå att NTFS är riktigt riktigt dåligt... Det är som FAt32 med lite mera lull lull, samt att dom har ändrar begränsningarna för hur stora filerna ska få vara.

ingen vet eftersom OSet maskerar eventuella fördelar väldigt effektivt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Vad har NTFS för fördelar jämöfrt med ext3? Skulle vilja påstå att NTFS är riktigt riktigt dåligt... Det är som FAt32 med lite mera lull lull, samt att dom har ändrar begränsningarna för hur stora filerna ska få vara.

Jag skulle vilja påstå att du skulle vilja påstå att NTFS är riktigt, riktigt dåligt för att du tycker att allt från MS är det, oavsett hur bra det är eller om du öht har någon aning om vad det är för något. NTFS är ett mycket bra filsystem med ett par häftiga features som inte ext3 har, och även bättre prestanda (iaf när det rör sig om många filer). Och NTFS bygger absolut inte på FAT32 (eller FAT16 för den delen, NTFS fanns ju före FAT32), vilket är ett mycket primitivt filsystem som endast kan lagra filer med ett "senast-ändrat-datum" som enda funktion.

Här är en liten jämförelse av features och egenskaper för olika filsystem: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems#Compa...

Permalänk

Men mjoo... Jag är lite Linux fanboy det kan jag säga... Men alla vet att MS i regel inte gör så bra saker... Och några bra filsystem har dom inte... WinFS kunde kanske ändrat detta... Men som vanligt ska MS bestämma å kludda i onödan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Men mjoo... Jag är lite Linux fanboy det kan jag säga... Men alla vet att MS i regel inte gör så bra saker... Och några bra filsystem har dom inte... WinFS kunde kanske ändrat detta... Men som vanligt ska MS bestämma å kludda i onödan

WinFS skulle som sagt bara vara en utökning av NTFS. NTFS är mycket bra och det finns ingen anledning att ändra det.

Men nu är jag mycket intresserad av att höra vad det är för fel på NTFS som du hävdar hela tiden. Upp till bevis!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
NTFS är ett mycket bra filsystem med ett par häftiga features

Som???
(Är det typ < http://www.f-secure.com/weblog/archives/archive-062006.html#0... > du tänker på?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Och NTFS bygger absolut inte på FAT32 (eller FAT16 för den delen, NTFS fanns ju före FAT32)

Utan snarare på HPFS.
(vilket är den dokumentation som open source -rörelsen mycket får förlita sig till för NTFS-stöd)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Som???
(Är det typ < http://www.f-secure.com/weblog/archives/archive-062006.html#0... > du tänker på?)

Ja, t ex alternate data streams. Andra fördelar är att journal-funktionen är bättre än på ext3 och att kryptering finns inbyggt i filsystemet. Man kan även ta ett "snapshot" på innehållet som man kan göra backup på samtidigt som filsystemet fortsätter att fungera som vanligt för alla andra program. Maximala storleken på enheten och maximala filstorleken är även större än för ext3, fast det har inte så stor praktisk betydelse (iaf inte än).

Jag känner iaf inte till några direkta brister med NTFS, så jag är fortfarande mycket intresserad av att höra vad det är hagbarddenstore syftar på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

[i]M$ borde byta slogan till "If we can´t make it -well buy it" [/B]

"If we cant COPY it - we'll buy it" - menar du väl.

Sen undrar man vad Vista kommer innehålla som är värt att uppgradera från XP? Alla nyheter och finesser tas bort, kvar är ett flashigt skal som är lite säkrare? Är Vista så illa numera? Och det ska kräva typ en dubbelt så kraftig dator, för att man ska ens kunna starta det?

SEN blir jag så sne på folk som säger att win XP funkar bra på 128 MB RAM. Jag hade Rambus minne, och att köpa till 256 MB kostar runt tusenlappen. Jag kan säga att 128 mb RÄCKER INTE. Fan vad sne jag blir på folk som påstår det. Jag har inte kunnat uppgradera pga pengabrist, och tvingats sitta med 128 MB hela tiden. JAg höll på dö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Sen undrar man vad Vista kommer innehålla som är värt att uppgradera från XP? Alla nyheter och finesser tas bort, kvar är ett flashigt skal som är lite säkrare? Är Vista så illa numera? Och det ska kräva typ en dubbelt så kraftig dator, för att man ska ens kunna starta det?
[/B]

Som det tidigare skrivits i tråden, det var lääänge sedan Microsoft sa att Vista inte skulle skeppas med WinFS. Jag tror flera år sedan tom. Däremot har de ju hela tiden sagt att WinFS skulle komma senare (1-2 år efter Vista eller så), och då även till WinXP.

Det finns jättemånga nyheter i Vista, det är bara för att folk har hört mest om AeroGlass som gör att en del tror att det är det enda nya. Om du söker på "Vista features" så hittar du jättemycket intressanta nyheter att läsa om. Det kommer kräva mer av datorn än WinXP (framför allt minne) naturligtvis, eftersom de innehåller fler funktioner. Tanken är ju att datorkraften finns där, så varför inte använda den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Andra fördelar är att journal-funktionen är bättre än på ext3

Jasså? På vad sätt då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Man kan även ta ett "snapshot" på innehållet som man kan göra backup på

Har väl att göra med att det skrivs changelogs och att utseende då är utseende nu minus chalgelogg sedan dess.
Kan du komma på någon gång det skulle vara användbart? när det spelar roll om man dokumentera utseende då eller strax därpå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Maximala storleken på enheten och maximala filstorleken är även större än för ext3, fast det har inte så stor praktisk betydelse (iaf inte än).

Teoretiskt är det så, men praktiskt så som NTFS-drivers är skrivna är det praktiskt inte så stor skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag känner iaf inte till några direkta brister med NTFS, så jag är fortfarande mycket intresserad av att höra vad det är hagbarddenstore syftar på.

Länken jag skrev är ingen brist at tbry sig om, eller bristen på dokumentation, eller inkompabiliteten mellan olika NTFS-versioner, eller...

Whatever - var och en blir salig på sitt...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
...
men jag tror som sagt inte att NTFS har någon stor brist.
...

Största bristen är att det inte är någon öppen dokumentation till det vilket gör att det blir väldigt svårt att implementera det i andra system än MS egna system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
M$ kan inte utveckla någonting som inte någon annan redan utvecklat, har alltid varit på detta viset.
Nya funktioner kommer att komma men genom M$ vanliga sätt, genom att köpa upp funktionerna från små utvecklare som lagt sin själ i utveckling av nya coola funktioner.
M$ borde byta slogan till "If we can´t make it -well buy it"

Det är väl bra att dom tar och använder bra funktioner. Om det var så att en bra funktion enbart fick användas i ett program skulle i princip alla dagens program vara helt värdelösa då dom inte skulle klara av att göra något mer än just den funktionen.
Programutvecklare skall ta efter sådant som är bra så dom kan göra så bra program som möjligt. Dom ska inte låta bli bara för att det är någon speciell som kommit på själva funktionen.

Då blir det som vissa extrema linuxfanboys som absolut vägrar implementera något bra som finns i ex windows mm enbart pga sina principer.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Jasså? På vad sätt då?

Har läst någonstans att ext3 journalför mycket fler (onödiga) saker än NTFS, men när jag kollar noggrannare på det nu verkar just journalföringen flexiblare på ext3 iom att man faktiskt kan välja själv. NTFS journalför i sin nuvarande form bara ändringar av meta-data till filen, inte någon "riktig" fildata.

Till Vista ska NTFS kunna göra atomiska transaktioner där förändringarna (t ex ändringar i flera filer samtidigt) måste lyckas allihop eller inte hända alls (rollback). Detta är något ReiserFS klarar men inte ext3.

Citat:

Har väl att göra med att det skrivs changelogs och att utseende då är utseende nu minus chalgelogg sedan dess.
Kan du komma på någon gång det skulle vara användbart? när det spelar roll om man dokumentera utseende då eller strax därpå?

Ja, det är ju backup funktionen är tänkt för (även om man kanske även kan föreställa sig andra anvnändningsområden). Om man skulle ta backup av en databas på "filnivå" (vilket är snabbare än att be databasen spotta ut en backup) så är man nästan tvungen att ta en snapshot eller stänga ner databasen annars är det nästan uteslutande så att filen man får som backup är korrupt.

Citat:

Teoretiskt är det så, men praktiskt så som NTFS-drivers är skrivna är det praktiskt inte så stor skillnad.

Gränserna är fortfarande högre för NTFS (både teoretiskt och för nuvarande implementation).

Citat:

Länken jag skrev är ingen brist at tbry sig om, eller bristen på dokumentation, eller inkompabiliteten mellan olika NTFS-versioner, eller...

Länken du skrev om behandlar en feature, och det är ju dessutom snarare verktygen som hanterar filerna (t ex Explorer) än filsystemet självt som orsakade problemet. Det finns många features som går att använda på skadliga sätt.

Brist på öppen dokumentation är förvisso synd, men det är ingen anledning till att göra ett nytt filsystem utan öppen dokumentation. Det är heller inget fel på filsystemet i sig.

Inkompatibiliteten har heller ingen större betydelse, så länge gamla diskar kan läsas av nya OS duger det ganska bra. Har heller inte haft några problem med att flytta USB-diskar med NTFS mellan XP och W2K, men om det finns några sådana (kanske med 2003 Server?) så får du gärna berätta. Inte heller här ser jag kompatibiliteten skulle vara bättre med ett helt nytt filsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Har heller inte haft några problem med att flytta USB-diskar med NTFS mellan XP och W2K

Så länge alla servicepacks är inlagda i W2k så funkar det men med en äldre NT (W2ksp2 och äldre) så är det "grisat" efter att ha läst disken i en XP.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Topicen är lite fel va? Inge WinFS i Vista....
Man har ju lagt ner WinFS helt. Och några funktioner ska man skeppa med nya SQL-servern.