Ageia svarar på ATI:s Triple Play

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nej dual core GPU och dual GPU är inte HELT olika saker. Det blir en helt annan uppbyggnad av grafikkortet men det är inte helt olika saker eftersom båda utförnadena bygger på två stycker GPU:er som sammarbetar. Med en dual core CPU så har du båda kärnorna intryckta i ett hölje istället för två processorer med var sin socket på ett moderkort så behöver man bara en socket. Men det bygger fortfarande på att det är två stycken CPU:er oavsett om de sitter i samma hölje eller har var sitt. Samma sak skulle ju då gälla en GPU.

Samma sak gäller en GPU, ja. Men som redan förklarats för dig något tiotal gånger i tråden är det ingen som säger att det är omöjligt, allt som sägs är att det inte kommer komma. Och det beror på att det helt enkelt blir snabbare att göra en "single core GPU" som innehåller dubbelt så många pixel och vertex pipelines och lite annat duplicerat. Istället för att stoppa in tvä kärnor så kan man stoppa in 3 gånger så många pixel och vertex-enheter vilket är snabbare. Omvänt så kan man göra en single core GPU som är billigare men har samma prestanda som en dual core GPU.

Däremot är det inte billigare att tillverka en större single core GPU eller en dual core GPU jämfört med att tillverka två vanliga GPUer. Detta beror på att kostnaden för ett chip stiger mycket snabbare än storleken, jag har hört att kostnaden kan approximativt sägas vara proportionell mot area^3. En dual core GPU (som ju har dubbla arean) skulle då kosta 8 gånger så mycket, medan två kort i SLI (eller två GPUer i SLI på ett kort) kostar ungefär dubbelt så mycket. En kraftigare single core som presterar som en SLI setup kanske är t ex 40 % större. Om man tillverkade en sådan skulle den då vara 1,4^3=2,74 gånger dyrare än dagens monster-GPUer.

Citat:

Det du tar upp om att ha 10 kärnor i samma hölje skulle medföra ett enormt stort hölje. Där är vi inte än. Däremot kommer snart quad core, vilket då är två stycker dual core under samma hölje.

Här tycks du ha missuppfattat någonting, 45 miljoner transistorer på en die (finns det någon bra svensk översättning till "die"?) tar lika stor plats oavsett om det används till tio stycken Pentium MMX som om det används till en större processor. Jag har aldrig påstått att det ska sitta tio separata dies i förpackningen.

Citat:

Jag fattar inte varför det är så otroligt med att man skulle göra dual core GPU:er? Kan man göra dual core CPU:er så borde ju det rimligtvis vara tekniskt möjligt att göra en dual core GPU.

Det är som sagt möjligt men har sämre pris/prestanda och lägre maxprestanda än en single core GPU. Därför kommer ingen tillverka någon dual core GPU även om det är möjligt.

Citat:

Mitt påpekande innan var att i och med att man gör dual GPU grafikkort så är det rent tekniskt möjligt att få två stycken GPU:er att sammarbeta, dessutom ger det en prestanda vinst. Kan man dessutom då trycka in dem i samma hölje så sparar man ju uttrymme på PCB:n. Dessutom behöver man ingen "brygga".

Det är inte vad du skriver i början på tråden, där jämför du bland annat med Core Duo vilket är en single-die-konstruktion.

Citat:

Jag vill inte vara dryg, vilket du förmodligen tycker.

Jag börjar ju skarpt misstänka att du bara trollar, eftersom du aldrig bemöter några argument eller lyssnar på vad folk berättar för dig.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nej trollar gör jag då definitivt inte. Saken är den att vi har olika uppfattningar om hur saker och ting kommer att utveckla sig, och lika svårt som jag har att accepterad dina argument har du att acceptera mina.

Klart det är billigare att bara tillverka ett chip. Det är hur logiskt som helst. Jag tror ändå att grafikkortstillverkarna kommer nå samma bergränsningar som processor-tillverkarna, vad gäller värmeutveckling m.m.

Saken är den att ingen av oss vet och vi båda spekulerar i framtiden. Den som lever får se och säg fan inte att jag trolla igen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
... dvs två separata chip i samma package (paket på svenska? njee).

Ordet du fiskar efter är troligen "kapsel".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
… Den som lever får se och säg fan inte att jag trolla igen.

Det sades förvisso aldrig utan var mer en misstanke vars ursprung för övrigt förklaras i samma mening

Jag vill ju inte lägga mig i GPU-debatten eftersom jag inte vet någonting om GPU:er,
men beträffande grafikkortens längd så har jag för mig att dessa skall vara reglerade enligt ATX-standarden. Om ett fullängdskort (kallades de för förr i alla fall) inte passar så är det snarare chassit som skall beskyllas än kortet (rättare sagt klanten (jag) som köpte chassit ).
Undantag finns säkert men jag kan i alla fall inte erinra mig om ett grafikkort som har varit större än vad standarden tillåter.

Annars så verkar det ju som om ni skriver om helt olika saker.
Dino dagdrömmer om vad framtiden döljer i sitt mörka, och troligen wifi-förberedda, sköte medan maglis mest beskriver hur verkligheten ser ut idag.
Ska man tro historien så kommer verkligheten vara lika tråkig imorgon också, fast man kommer att ha flygande bilar

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Ordet du fiskar efter är troligen "kapsel".

Det sades förvisso aldrig utan var mer en misstanke vars ursprung för övrigt förklaras i samma mening

Jag vill ju inte lägga mig i GPU-debatten eftersom jag inte vet någonting om GPU:er,
men beträffande grafikkortens längd så har jag för mig att dessa skall vara reglerade enligt ATX-standarden. Om ett fullängdskort (kallades de för förr i alla fall) inte passar så är det snarare chassit som skall beskyllas än kortet (rättare sagt klanten (jag) som köpte chassit ).
Undantag finns säkert men jag kan i alla fall inte erinra mig om ett grafikkort som har varit större än vad standarden tillåter.

Annars så verkar det ju som om ni skriver om helt olika saker.
Dino dagdrömmer om vad framtiden döljer i sitt mörka, och troligen wifi-förberedda, sköte medan maglis mest beskriver hur verkligheten ser ut idag.
Ska man tro historien så kommer verkligheten vara lika tråkig imorgon också, fast man kommer att ha flygande bilar

Haha. Ja vi har antagligen lämnat varanda för länge sedan i denna debatten, men jag kan iaf säga att jag har hela tiden diskuterat framtiden. Nutiden lever vi, behövs inte förklaras så himla mycket. Dual Core GPU kommer garanterat. Muahahahaha...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Senaste inläggen är ju intressanta=INTE och tillför inget till tråden:((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate