Permalänk
Medlem

Räcker 430 watt på ett conroe system??

Tänkte köpa nytt system när conroe kommer ut.

Räcker ett 430 watt nättagg som sitter på ett Antec Performance One P150 chassi ?

en hd och en dvd brännare tänkte jag ha

Permalänk
Medlem

Eftersom conroe drar MINDRE ström än nuvarande processorer (i alla fall Intels, mot AMD blir det hyfsat jämn match beroende på vilken processor man jämför) så är det inga problem. Du skulle kunna driva två system på samma nätagg utan problem.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Eftersom conroe drar MINDRE ström än nuvarande processorer (i alla fall Intels, mot AMD blir det hyfsat jämn match beroende på vilken processor man jämför) så är det inga problem. Du skulle kunna driva två system på samma nätagg utan problem.

Nu överdrev du lite..

Mycket beror också på vad du har för grafikkort.
2x X1900XTX i CF så duger det inte, men med ett medelmåttligt gfx så funkar det bra.

Permalänk
Avstängd

ett gfxkort drar inte så mycket watt... har du 700 diskar 400 fläktar osv (överdrivet) så behöver du många watt i nätagget men annars duger ett 400watts bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Nu överdrev du lite..

Mycket beror också på vad du har för grafikkort.
2x X1900XTX i CF så duger det inte, men med ett medelmåttligt gfx så funkar det bra.

Det är i princip enda undantaget så man måste skaffa ett extremt nätagg. Just X1900XTX. Har man köpt ett sådant har man dock andra problem, nämligen kylning. Två sådana kort i CF i en dator är en hetta utan dess like.

Två 7900GT i SLI drar ca 1/3 så mycket ström!

430W-agget i P150 kan leverera totalt 384W på 12V-linorna. Räknar man med att X1900XTX i CF drar 250W, så har du fortfarande 134W kvar till processorn vilket går utmärkt med allt utom en fetöverklockad Intel P4 (prescott) eller Pentium D.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

En oklockad X1900XTX drar ca. 10A, en hårt klockad X1900XT lite mer, så jag tror inte strömförsörjningen ska vara nåt problem om man inte har nåt riktigt kasst nätagg då de flesta bra nätagg ger 20A på en 12V-rail.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Hmm, mitt 300w ger 18A på 12v, det måste väl vara rekord för ett 300w?

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Hmm, mitt 300w ger 18A på 12v, det måste väl vara rekord för ett 300w?

Fast då är det väl bara en rail?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

om man har två rail t.ex 12+16 säger man då att man har 28A i 12voltlinan?

vad är delad lina bra för?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
om man har två rail t.ex 12+16 säger man då att man har 28A i 12voltlinan?

Om du har 12A + 16A så betyder det att rail1 kan ge ut maximalt 12A och rail2 16A, dock kan man vanligtvis inte maxa båda samtidigt utan det är ofta en begränsning, säg t.ex. 22A i det här fallet vilket betyder att om du maxar rail2 på 16A då kommer du bara kunna få ut 22 - 16 = 6A från rail1.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
vad är delad lina bra för?

Det blir stabilare spänningar då railsen är separata.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Egentligen spelar det ingen roll om en är på 14A och den andra på 20A, för de kan ändå använda varandra ström eftersom de kommer från samma källa.

Fler rails ger egentligen inte bättre spänningar. Enda anledningen till att man använder sig av 2st 12V-linor i Intels ATX2.0-spec är för att begränsa den ström en slutanvändare kan komma i kontakt med till 240VA, dvs 20A på 12V.

Läs denna sida så får ni en bra bild av hur det ligger till! Den borde ligga klistrad här tycker jag.

http://www.silentpcreview.com/article28-page3.html

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.