Köpa ny processor + mobo, vad för nåt?

Permalänk
Medlem

Köpa ny processor + mobo, vad för nåt?

Mja, nu är det dags för en framtidssäker uppgradering igen, iallafall 2-3 år framåt.
Men jisses vad mycket som hänt på processorfronten sen sist!! Här har man inte alls hängt med, har ingen aning om vad dualcore egentligen ger för konkreta fördelar, samt har jag ingen aning om vad de senaste intel/amd modellerna heter och vad det är för framsteg som gjorts.
Jag famlar i mörker helt enkelt

Kort sagt så ska jag ha tag på pci-e moderkort och en bra processor. Intel eller AMD gör inte så stor skillnad, även om jag själv något föredrar intel enbart pga gammal vana, datorn skall mest användas till de senaste spelen osv.
Gör dualcore verkligen märkbar skillnad om man alltid fifflar med många saker samtidigt, samtidigt som man spelar even? Är det verkligen värt pengarna?
För det känns som om det kanske är lia bra, för min del, att ta en riktigt riktigt bra singlecore och köra fullt ut på det, än att ge mig ut på något jag inte vet något om eller om jag ens behöver det.

Moderkortet får kosta ca 800-1000 spänn, processorn 3000-3500.
Därtill skulle det även vara najs med tips på något nvidia-kort, funderar på http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318680

(jag kommer att köpa allt på komplett, så ser gärna länkar med era tips)

Tack så mycket för hjälpen, ni brukar alltid vara så hjälpsamma så :=)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Jag tycker din dator är bra nog för gör att åtminstone vänta på dom nya conroe processorerna som kommer om typ 25 dar Dom är överlägsna helt enkelt, enough said om det.

Du kommer dock troligen behöva DDR2 minnen också. Fast det kommer iofs komma moderkort med DDR1. Asrock HDTV-TWINS-nånting. Den har jag, fast inte conroe-kompatibla versionen. När den nya versionen kommer har jag ingen aning om. Kolla på asrocks hemsida om du är intresserad ...

Men den har ingen dual-channel vilket är väldigt väldigt negativt.

Men om du verkligen vill ha AMD av någon anledning skulle jag föreslå AM2 eftersom det är mer framtidssäkert. Det kommer säkert komma quad-processorer, anti-HT o sånt till det. Men då måste du också ha DDR2.

Om du nu inte vill ha AM2 av nån anledning kanske du borde ta en titt på 3700+ eller 4000+ processorerna. Dom klockar du sedan sönder, nästan Annars är dubbelkärnigt trvligt.

sök på:
buggy.nu

Och jag tycker inte att att uppgraderingen 7800GS--->7900GT är "tillfredställande" rikitgt. Iofs så tycker jag inte att det skulle vara nödvändigt för dig att uppgradera ALLS riktigt ännu, inte till vanliga AMD64 bara iaf, conroe kanske dock.

Men hur som helst skulle jag rekommendera det här graffet istället:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317238

Då får du lite mer ögongodis åtminstone Jag hade tagit X1900XT framför 7900GT vilken dag som helst. Särskilt då den presterar så bra och att man har stora problem med 7900GT-korten ...

Permalänk
Medlem

Mjo jag vet men saken är den att mitt nuvarande moderkort/processor är inne på sista andningen, och då är det likabra att slå till med pci-e en gång för alla, och då är ett nytt grafikkort tyvvär nödvändigt för att överhuvudtaget ens kunna lira lilla Sacred

Jo conroe har jag funderat på, ska ändå inte köpa delarna förräns om en månad eller två, så det är defenetivt att tänka på! Hur mycket kostar dem då? Den bästa vs mellanklassen?

Och DDR2 är helt nödvändigt? För prestanda kanske, men kan man inte använda "vanliga" ddr minnen i DDR2 slots?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Mjo jag vet men saken är den att mitt nuvarande moderkort/processor är inne på sista andningen, och då är det likabra att slå till med pci-e en gång för alla, och då är ett nytt grafikkort tyvvär nödvändigt för att överhuvudtaget ens kunna lira lilla Sacred

Jo conroe har jag funderat på, ska ändå inte köpa delarna förräns om en månad eller två, så det är defenetivt att tänka på! Hur mycket kostar dem då? Den bästa vs mellanklassen?

Och DDR2 är helt nödvändigt? För prestanda kanske, men kan man inte använda "vanliga" ddr minnen i DDR2 slots?

Ja, vänta på conroe definitivt. Billigast och bäst. DDR2 är inte bakåtkompatibelt så nej ...

Permalänk
Medlem

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/06/04/intel_conroe_perf...

Jösses amalia!! Och min simpla P4'a är inte i närheten så bra som XE 965. Jisses, tror jag väntar på conroe ja =D Sån sjuk prestandaökning. I spel. Jösses....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam