Permalänk
Medlem

gammal pentium hittad

jag hittade en gammal dator som jag skrivade upp och grävde runt lite i. jag såg prollen då som de står "Intel Pentium w/MMX Tech". på baksidan står det "Intel 166MMX". jag gissar ju då på att de är en pentium 1 då men en sak som jag blev fundersam är ju att jag har både ett stort antal p2or och p3or där dom kör slot istället för socket. btw prollen jag hitta va en socket 7. men va det en liten period som intel o amd hade slots och så körde dom socket före och efter?

en annan lite småtrevlig sak jag hittade va minnesmoduker jag inte känner igen. dom är som SD-ram moduler fast ungefär 1,5 cm kortare. de fästs i moderkortet på samma sätt som instickskort och rammoduler fästs i laptop och vissa itx moderkort. man stoppar i de snett ovanifrån (sloten går horisontellt då) och så vinklar man ner dom så de knäpper till.

en tredje sak jag såg är grafikkortet. det är ett cirrus logic kort men det som är konstigt är att 2 st av de 4 minnesmodulerna är lästagbara och sitter på samma sätt som många av dagens bioskretsar. varför kunna ta loss 2 av dom? det är inte heller samma modell. de löstagbara är JC60 kretsar medands de fastsatta är JC50, vilket inte heller verkar vettigt. ngn som vet ngt om det?

Visa signatur

:)

Permalänk

Intel hade ju sin Slot 1 ett tag, men AMD kom senare med sin Slot A, som var kortlivad.

Minnena är nog 72-pin Simm minnen, då sättet man kopplar in dom låter som det.

Grafikkortet har uppgraderbart minne, därav de extra minnena som sitter där.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Om det är en Pentium 1 så borde det vara EDO-minnen som sitter parvis och inte kan köra med "singelminnen", d.v.s. om du ska stoppa i mer minne måste det vara två lika stora.

AMD's Slot A var väldigt kortlivad som sagts, har en burk med en sån i som ligger och dammar för närvarande. Tror att de bara kom i hastigheter mellan 500-1000MHz (Athlon processorer) sen tog socket A över.

Det löstagabara minnet på grafikkortet är gissningsvis för att det har blivit uppgraderat, det gick att göra på en del gamla grafikkort (och även några ljudkort gick att uppgradera har jag för mig).

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

men körde intel och amd med socket processorer innan slot?

men de jag undrar me grafikkortet e ju att det inte är samma minneskretsar.

SIMM minnen är det ja. men va är EDO minnen då? är de samma som sdram minnen?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så körde både AMD och Intel med socket först, sen slot, sen tillbaka till socket.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Faktum är att socket 7 användes av både AMD och Intel.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

edo ram = Extended Data-Out
jag tro edo o simm är samma sak.även kallat EDO sdram simm.

idag har man ddr/ddr2 Dimm,dimm är 3 sektioner medans simm är 2 sektioner med pins.

intel är fina saker va det en sån där snygg kylfläns på prollen i någon nice färg?

Permalänk
Medlem

edo dram var betydligt snabbare än standard dram, hederliga tider när man satt med 12mb i ram

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Faktum är att socket 7 användes av både AMD och Intel.

jepp helt rätt

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
men körde intel och amd med socket processorer innan slot?

men de jag undrar me grafikkortet e ju att det inte är samma minneskretsar.

SIMM minnen är det ja. men va är EDO minnen då? är de samma som sdram minnen?

SIMM =Single In line Memory Module
DIMM = Dual In line Memory Module

Sedan kan typerna vara EDO eller Fastpage och så vidare...

Detta finns beskrivet på hur många ställen som helst, behöver inte bli den här typen av förvirring mellan begreppen.

På många äldre grafikkort kunde man uppdatera minnet med fler moduler. Det var då socklar som man tryckte ner minnesmuduler med ben i. Man ville normalt öka mängden grafikminne för att kunna köra högre färgdjup och upplösning.

Permalänk
Medlem

jag byggde min första dator med just en mmx166 mhz
givitvis klockad till 230 mhz

polaren har kvar sin mmx200@250 mhz som mp3 spelare,så att överklockning skadar cpun är en myt
den e väl runt 15år och rullar på som den var ny.
hans var färdig klockad och klar av killen som byggde den.
den kostade 30.000:-
värsta som fanns heheh

EDIT: här är en benchmark!!
mmx 250mhz vs opteron 2800mhz
obs! benchmark programet e gammalt

http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/mmx.JPG

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

lite offtopic: vad är skillnaden på "Slot" och "Socket"?

Permalänk
Medlem

Det är olika anslutningar (eller vad man nu ska kalla det) för processorer:
- Socket A
- Slot 1

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

jag har en fullt fungerande 166a stående i källaren dock inte MMX
med 128Mb ram och 2.1GB hårddisk.. 4Mb voodoo 1 kort och 2st usb anslutningar... det finns även en ATX kontakt.. var en ricktig värsting när den var ny..

står en 486a bredvid.. AMD DX2 50Mhz som kördes i 100Mhz, 16Mb ram och 850Mb hårddisk.. kommer ihåg när jag köpte mer minne till den 8Mb runt 2000:-.. och det var helt ok :).. vill minnas att jag smiskade de första Pentim modellerna men 486an.. måste vara den burk som har klarat sig längst

sry om det är lite Offtopic men dina frågor är ju redan besvarade och jag blir så himla nostalgisk....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
jag byggde min första dator med just en mmx166 mhz
givitvis klockad till 230 mhz

polaren har kvar sin mmx200@250 mhz som mp3 spelare,så att överklockning skadar cpun är en myt
den e väl runt 15år och rullar på som den var ny.
hans var färdig klockad och klar av killen som byggde den.
den kostade 30.000:-
värsta som fanns heheh

EDIT: här är en benchmark!!
mmx 250mhz vs opteron 2800mhz
obs! benchmark programet e gammalt

http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/mmx.JPG

mmx200 släpptes under 1996 som tidigast.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen