Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS utan diskettstation

Hej!
Jag är pågång att uppdatera bios på mitt moderkort (Epox EP-9NPA7I). Överallt hänvisas det till att man skall göra en bootbar diskett. Själv har jag ingen diskettstation. Vad gör jag? Jag har två USB-hårddiskar. Kan de vara till hjälp?

Tacksam för svar
Arne F

Visa signatur

Bodum.Pressocoffee.3,5dl|AMDAthlon64.3200+2.0GHz.Socket939,512KB|1,5GbPC3200|WinXPsp2|ATI.RadeonX550.256Mb.PCIe|nForce4.Epox EP-9NPA7I|InWin.C588.MidiTowerATX,350W|

Permalänk

Kan du i bios välja cd-rom, som first boot? Då kan du bränna bios, på en cd istället.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

OM Jag börjar uppdatera med bootbar CD, och något knyter sig mitt i - finns då risken att jag hamnar någonstans mitt emellan utan något fungerande bios alls? Eller är det lättfixat?

Visa signatur

Bodum.Pressocoffee.3,5dl|AMDAthlon64.3200+2.0GHz.Socket939,512KB|1,5GbPC3200|WinXPsp2|ATI.RadeonX550.256Mb.PCIe|nForce4.Epox EP-9NPA7I|InWin.C588.MidiTowerATX,350W|

Permalänk
Medlem

Jag undrar exakt samma sak!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Epox har en grej som heter magic bios så du kan flasha i windows, den tankar hem senaste versionen också. Gå in på epoxs sida så hittar du nog.

Permalänk
Medlem

De flesta moderkortstillverkare har någon form mjukvara för att flasha BIOS från Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlundh

OM Jag börjar uppdatera med bootbar CD, och något knyter sig mitt i - finns då risken att jag hamnar någonstans mitt emellan utan något fungerande bios alls? Eller är det lättfixat?

Det beror på. Vissa moderkort har dubbla BIOS-kretsar, och då kommer den andra ta över. Om du inte har det, och moderkortet totalt låser sig vid flashning, så blir det genast ganska jobbigt, om den inte POST:ar efteråt. Lösningen är ett (nästan) identiskt moderkort som man hotswapar BIOS på och flashar. Halvkul.

Att flasha via Windows får ibland kritik. Jag har gjort det åtskilliga gånger och har inte misslyckats en enda gång. Floppys är jag mer reserverad mot. Dagens floppys och diskettenheter är ju fan tio-femton år gamla, och klusterfel och annat krafs är inget ovanligt. Känns vanskligt.
CD har ju nackdelen att du inte kan spara ditt nuvarande BIOS till något (om du inte har en FAT-partition eller gillar att lira runt med ntfs4dos). Spara ner BIOS från Windows och sen flasha från CD är ju annars en bra kombo.

Jag röstar för att flasha från Windows, och fungerar inte det, flasha från CD.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att man aldrig flashar från Windows... Det har gett upphov till fler icke fungerande datorer, än lyckade flashningar genom tiderna.

Personligen har jag alltid bootpartitionen i fat32, bland annat för att ha en arbetsmiljö för att flasha från. Bränn en bootbar cd, och flasha från den om du inte har någon annan möjlighet, men jag rekomenderar hårddisk som arbetsutrymme.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Efter det att jag läst Yobalts inlägg laddade jag ner Magic Bios och flashade från det. Det var kanske riskfyllt, men jag lyckades. Behövde bara knappa in mina specifika ändringar i BIOS en gång till sedan (ingen floppy, bootordning...).
Tusen tack alla för ert engagemang. Man får verkligen fina svar här.
Förresten måste jag rekommendera det tyska lilla programmet Winaam, som gör dina hårddiskar mycket tystare i utbyte mot en liiten prestandaminskning.

(Jag får för övringt inte Smartfan att funka. Jag har markerat det i bios och ställt in det i thunderprobe, men den ligger fortfarande i max hela tiden, oavsett processortemperatur.)

/Arne F

Visa signatur

Bodum.Pressocoffee.3,5dl|AMDAthlon64.3200+2.0GHz.Socket939,512KB|1,5GbPC3200|WinXPsp2|ATI.RadeonX550.256Mb.PCIe|nForce4.Epox EP-9NPA7I|InWin.C588.MidiTowerATX,350W|