För varmt!![bild]hjälp... datorn startar om.

Permalänk

För varmt!![bild]hjälp... datorn startar om.

Tjena.

Har nedanstående spec(förutom att jag har haft nytt graffe sedan 1år

Har läst och hört från killen som sålde sakerna att kombinationen northwood 3000(de släppte uppdatering för prescott så moderkortet visar rätt temp men inte för northwood) samt ic7-g ger en feldiff på allt mellan 7-15grader. Så har aldrig brytt mig direkt men bytte ändå kylpasta till artic silver för ca 6månader sedan... inte tänkt mer på detta fenomen då datorn har fungerat tokbra.

Men nu i helgen har datorn helt plötsligt blivit tokknäpp och bootar om så fort jag gör något avancerat eller samtidigt... provade att klocka ner(1,5 ghz vilket var det minsta) men tempen ligger då fortfarande enligt bios nedan på 83grader(!) även om det visar fel så är det ju på tok för mycket.... om jag verkligen inte gör något går den typ ner till 60-70grader. Sedan kan jag mer eller mindre bara göra en sak i taget(surfa/kolla på media etc etc) då ligger tempen på mellan 65-80.

Läs gärna tråden jag hijackade och presenterade mitt problem i förra gången http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

Så vad tror ni är min prolle rökt eller duger helt enkelt inte min svarta retailfläkt?

Edit: Visst är det väl så att p4 northwood har högvärmes skydd? alltså att den klipper om den riktiga värmen övergår en viss gräns? isåfall vilken?

Förövrigt har NB fläkten börjat knattra och ha sgi den kan även stanna ibland men då är det bara att putta igång den så snurrar den så fint...

EDIT igen. Skulle denna ha legat i överklockning,temp etc? De kanske vet mer där? Aja isåfall får någon mod flytta lite
Den är dock inte klockad ej att förglömma.

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Tror din fläkt är fuckad:P 80C är väldigt skadligt för en cpu:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caop!
Tror din fläkt är fuckad:P 80C är väldigt skadligt för en cpu:P

men den snurrar ju så fint? vad skulle kunna gå sönder i en fläkt? tappar den liksom förmågan att avleda värme eller vad?

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

köp ny bra kylare?
sommaren e här

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
köp ny bra kylare?
sommaren e här

men alltså skall inte en standard palla oclockad? kan det vara så enkelt?
känns bara trisst att lägga en 500hundring på något som kanske inte fungerar?

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk

Dammig kylare?

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 - Asus P5B Deluxe - 2GB Corsair Twinx 6400 - Gainward 7600GT

Permalänk
Medlem

om man byter en stockkylning (standarkylning) mot en 500kronors kylning med lite bra kylpasta emellan (rekommenderar arctic silver 5) så kommer du garanterat få resultat om du gjort allt rätt..

i ditt fall låter det dock som ngt e fel på din kylare.. typ dammig eller ngt.. alternativt EXTREMT DÅLGIT LUFTFLÖDE

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random_Martin

Dammig kylare?

Nope nog för jag har burken öppen men har inte några dammtussar där...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Avstängd

känn på flänsen om den är varm då!
den kanske inte sitter så bra,jag hade en prescott som låg på 90 grader o jag kunde spela quake3 med den tillomed

Permalänk
Avstängd

Prova uppdatera din bios har själv haft det problemet råhög temp sen drog ja i ny bios vips problemet löst =).