Plextor lanserar Blu-Ray-brännare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Skyddet kommer säkerligen även knäckas på Blu ray, men när?

Skyddet är ett dynamisk skydd. Om man knäcker "koden" och lyckas kopiera kan tillverkaren ändra på krypteringen när man sätter i skivan. Åtminstone är det så jag har förstått det. Film-bolagen och tillverkarna har gjort det mesta för att man inte ska kunna "knäcka koden" och sedan är det fritt fram.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

HD film dvd ska väll inte kunna behöva vara 50gb!? 20-30 om ens d borde räcka för 1080i... lr e ja helt ute o cyklar? själv har ja inte ens köpt en HD tv. har inte heller ens en "vanlig" tv... så e inte helt inne på hur mycke HD snuttar tar i plats..

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Lite mer info på
http://www.idg.se/ArticlePages/200607/04/20060704140944_IDG.s...

Räkna med 7-8000 kr när den kommer ut i handeln.
Bra med PATA, kan ju använda den i min 486:a
Som någon innan i tråden skrev, vi skyller på MS, någonstans är det ju alltid deras fel

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Och vad kostar skivorna och när kan man köpa sådana inspelningsbara skivor?

När jag köpte min första DVD-brännare fick jag betala 3400 kr för den och skivorna kostade 150 kr styck. Den kunde bränna i 2X hastighet max. Har för mig det var år 2001 jag köpte den, möjligen 2002.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
HD film dvd ska väll inte kunna behöva vara 50gb!? 20-30 om ens d borde räcka för 1080i... lr e ja helt ute o cyklar? själv har ja inte ens köpt en HD tv. har inte heller ens en "vanlig" tv... så e inte helt inne på hur mycke HD snuttar tar i plats..

Glöm inte HD-ljudet. Dessutom lär man använda 25GB skivor de första åren och tekniken lär inte bli populär förren skivorna blir billigare och brännare snabbare/billigare.

Kombinderad BR och HD-DVD brännare kommer förr eller senare men det lär dröja ett tag. Finns ju också möjlighet att den ena standarden får mycket bättre fäste på marknaden så slipper vi båda tekniker. Skillnaden mellan dessa är att skivorna har olika tjocklekar och lasern får därför annan brytpunkt. Så ska man ha båda tekniker i samma produkt är det bara fixa så laserhuvudets/linsens avstånd automatiskt justeras beroende på vilken media man stoppar in.

Räkna med att både HD-DVD och Blue-Ray eller den vinnande av dessa kommer på allvar inom datorindustrin först ett tag efter Vistalanseringen dvs sent 2007 början 2008.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
HD film dvd ska väll inte kunna behöva vara 50gb!? 20-30 om ens d borde räcka för 1080i... lr e ja helt ute o cyklar? själv har ja inte ens köpt en HD tv. har inte heller ens en "vanlig" tv... så e inte helt inne på hur mycke HD snuttar tar i plats..

50 gb är inget. Tänk på att nu när tekniken kommer bara MÅSTE Peter Jackson släppa en Lord of the rings Triologie Directors Cut Special Collectors Blue Ray Edition. Han kan nog fylla upp dom där 50 gigen :D. Sen har vi ju hela Starwars-serien som troligen kommer släppas i Directors Cut Special Collectors Blue Ray Edition. Och tänk dig alla James Bond-filmer på en skiva!!

Min mening är att nu har filmbranchen en möjlighet att tjäna FETT med pengar på re-release av gamla filmer.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Skyddet är ett dynamisk skydd. Om man knäcker "koden" och lyckas kopiera kan tillverkaren ändra på krypteringen när man sätter i skivan. Åtminstone är det så jag har förstått det. Film-bolagen och tillverkarna har gjort det mesta för att man inte ska kunna "knäcka koden" och sedan är det fritt fram.

Länge leve HD-TV rips

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
50 gb är inget. Tänk på att nu när tekniken kommer bara MÅSTE Peter Jackson släppa en Lord of the rings Triologie Directors Cut Special Collectors Blue Ray Edition. Han kan nog fylla upp dom där 50 gigen :D. Sen har vi ju hela Starwars-serien som troligen kommer släppas i Directors Cut Special Collectors Blue Ray Edition. Och tänk dig alla James Bond-filmer på en skiva!!

Min mening är att nu har filmbranchen en möjlighet att tjäna FETT med pengar på re-release av gamla filmer.

...Men filmbolagen lär ju inte släppa fem säsonger per bd bara för att det går. Konsumenterna lär ju inte finna det lika tufft med "One disc boxset" ^^

Hoppas den går på under 10.000:-

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad 1X är i mb/s ?

Permalänk
Medlem

Undrar om vi i sverige kommer att få betala skatt per Mb som vi gör i dagsläget för CD och DVD? Nu kan man ju inte "pirata" skivorna längre så då borde dem ju inte ha en ursäkt.

Annars blir det nog en rätt rolig kostnad per skiva, skattekontoret kommer att gnugga sina händer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
vad spelar det för roll om den är pata?, det lär ju knappast gå snabbare då den bara bränner i 2x ;D eller kanske är det pata'n som begränsar jag vet inte:P .. eller har inte hightech datorer Pata? :S

2x är inget fast. 2x för en cd-brännare och en dvd-brännare är inte samma hastighet. Detsamma för denna.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Undrar om vi i sverige kommer att få betala skatt per Mb som vi gör i dagsläget för CD och DVD? Nu kan man ju inte "pirata" skivorna längre så då borde dem ju inte ha en ursäkt.

Annars blir det nog en rätt rolig kostnad per skiva, skattekontoret kommer att gnugga sina händer

Tur nog så verkar de inte ta ut skatten.
En CD-R har ju inte direkt blivit 7:- dyrare.
En BD-skiva skulle i så fall kosta 250:- i skatt per 25GB-skiva. Och det är ju inte direkt troligt att man kommer betala en femhundring för en 50GB-skiva i skatt i framtiden...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Glöm inte HD-ljudet. Dessutom lär man använda 25GB skivor de första åren och tekniken lär inte bli populär förren skivorna blir billigare och brännare snabbare/billigare.

Kombinderad BR och HD-DVD brännare kommer förr eller senare men det lär dröja ett tag. Finns ju också möjlighet att den ena standarden får mycket bättre fäste på marknaden så slipper vi båda tekniker. Skillnaden mellan dessa är att skivorna har olika tjocklekar och lasern får därför annan brytpunkt. Så ska man ha båda tekniker i samma produkt är det bara fixa så laserhuvudets/linsens avstånd automatiskt justeras beroende på vilken media man stoppar in.

Räkna med att både HD-DVD och Blue-Ray eller den vinnande av dessa kommer på allvar inom datorindustrin först ett tag efter Vistalanseringen dvs sent 2007 början 2008.

Blue-Ray använder också en annan typ av laser, en blå laser - därav namnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goa'wave
Blue-Ray använder också en annan typ av laser, en blå laser - därav namnet.

Hehe båda använder blå laser då den har annan frekvens som tillåter mindre diameter på laserstrålen som i sin tur leder till mindre avstånd mellan punkterna/sträcken på skivorna. Därför är det snack om "ny generation" ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Men vad är då meningen med att släppa en Blu-Ray brännare...?

Det är ju piratkopiering man använder brännare till och går inte det så kommer ju knappt nån o köpa dem....eller så går det att gå runt på nåt vis.

Nja det finns dom som faktiskt gör backup också, tex jag Fotar man mycket och kör endel bildbehandling mm så tar det plats och man vill väldigt gärna spara ner på fler ställen än på hårddisken i datorn Senaste vändan till skottland resulterade i 3 dvd skivor med bilder i RAW och konverterade till JPG och enorma panoramabilder. Då hade det varit perfekt med en BlueRay istället...

Så visst finns det behov utanför piratkopieringen också

/Andreas

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad skivorna kommer att kosta.

ex.
BD-skiva 50GB a 200kr = 4 kr/GB
Hårddisk 320GB a 900kr = 2,8 kr/GB

BD-skivor rätt dåligt köp för backup...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men DUH! En SATA-spelare fungerar säkert inte när man installerar windows... Bra jobbat MS!...

eh jo? men om du har en äldre xp skiva går det inte.

btw sen när gjorde plextor något annat än en firmware samt en beezel

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
eh jo? men om du har en äldre xp skiva går det inte.

btw sen när gjorde plextor något annat än en firmware samt en beezel

Sant. Min SP1-skiva klarar av att installeras på ett endast SATA-system.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld