Permalänk
Medlem

Vad gör processorn?

Vad gör processorn egentligen?
jag har en amd 2500+ 1.8 typ... (står iof på 1.1 nu helt plötsligt)
och den funkar jättebra, jag lirar wow och css helt utan problem
grafikkort: 9600pro
1.5 gig ram

har haft min dator i över 3 år och den funkar, så jag fattar det som så att processorer är väldigt överskattade... har jag fel?

fraga nr2.

varför står min processor på 1.1 istället för 1.8 nu? (har bytt moderkort)
plus att jag kan inte ändra hastigheten när jag trycker på F2 när datorn startar.... jag kunde ändra den förut innan jag bytte moderkort.

Permalänk
Medlem

Svar på fråga ett:

Processorn är hjärnan i din dator.
Hur mycket kraft du behöver av den bestämms av vad du använder datorn till.
Spelar du inte så avancerade spel och använder lägre upplösningar så behöver du inte så snabb processor eller grafikkort.
Använder du tunga applikationer och nya tunga spel i högre upplösningar (spelar själv i 1600x1200) så krävs det lite mera kräm.

Svar på fråga två:

Pröva att trycka in del knappen istället för att ändra hastigheten på processorn...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ok, tack... men

är inte hemma nu men F2 funkar.. jag kommer in på setup men sen kan jag inte ändra något där, vilket jag kunde förut (går inte att markera processorn).

och jag vet att processorn är hjärnan i datorn osv... men räknas inte css som ett avancerat spel? om inte, vad är då avancerat? min processor är väl änd å inte så "het"... ganska gammal ju...

Permalänk
Medlem

Skumt att du inte kan ändra processorn längre...

Heta spel idag kan väll oblivion och heroes of might and magic V räknas till som kräver bra hårdvara för att kunna spelas.

Css kräver inte speciellt mycket och åtminstonde grafikmotorn har väll något år på nacken tror jag (spelar inte fps).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

ok tack delat på 2

är det någon som vet hur jag ändrar på processorn?

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du har för moderkort. Varierar från kort till kort... är det en märkesdator du har? Isåfall kan man inte göra så mycket ändringar, de är låsta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

kolla så den står på manuel istället för auto

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

ctrl + F8 i en del bios öppnar avancerad meny där du kan fixa med inställningar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Skumt att du inte kan ändra processorn längre...

Heta spel idag kan väll oblivion och heroes of might and magic V räknas till som kräver bra hårdvara för att kunna spelas.

Css kräver inte speciellt mycket och åtminstonde grafikmotorn har väll något år på nacken tror jag (spelar inte fps).

Skulle väl inte direkt räkna heroes of might and magic V som ett "hett" spel, tom jag kan köra det maxat utan problem, heta spel är väl oblivion och F.E.A.R, finns många fler men bara för att ge ett exempel.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

heroes of might and magic V har faktiskt en ganska krävande motor har jag hört från många polare som spelar. Har dock inte testat det själv, ska göra det om några dagar

Permalänk
Medlem

För mej hackar heroes of might and magic 5 till lite då och då och jag kör då med en överklockad processor på 2.6Ghz och dubbla 7800gt kort så jag skulle vilja kalla det krävande...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
För mej hackar heroes of might and magic 5 till lite då och då och jag kör då med en överklockad processor på 2.6Ghz och dubbla 7800gt kort så jag skulle vilja kalla det krävande...

Men det lär ju knappast vara fps problem, isf är det något väldigt fel.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
kolla så den står på manuel istället för auto

nu funkar det fin jag kan ändra.. tack så mycket för all hjälp