Permalänk
Avstängd

3400+ eller d 805:a ??

ja som topic lyder, kanske en dum froga men jag undrar. Alltso mest i spel do. Sen so om jag v'a'ljer d 805:an blir det ddr2 minnen do ockso. Grafikkortet 'a'r som i signaturen.

tack po f'o'rhand.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Intel D805 hade jag lätt tagit. Varför? För att den går att klocka upp till 3.6 Ghz med bara fläktkylning. går att klocka ännu mer med vattenkylning. tror de var 4.2 om jag inte har helt fel för mig. om de inte är de så var de 3.8. jag hade tagit den för den är rikigt billig och bra. sen så ska de ju vara Intel och inget annat. Intel for the win.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Sapphire X1800XT, 4x512 HyperX DDR2, Gigabyte GA-965P-DS3, Hiper 580W, HDD 200Gb + 250Gb + 2x320Gb

Permalänk
Medlem

Har du redan datorn i sign är det onödigt att Köpa en D805a.
Spara dina pengar till en Conroe eller liknande istället

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

mikerrer vill bara fråga dig en sak. vet du vad D805 kostar? det kan man inte kalla pengar att spara. när conroe kommer så kommer han nog få lägga ut 4 gånger de priset.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318314

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Sapphire X1800XT, 4x512 HyperX DDR2, Gigabyte GA-965P-DS3, Hiper 580W, HDD 200Gb + 250Gb + 2x320Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarpaX
mikerrer vill bara fråga dig en sak. vet du vad D805 kostar? det kan man inte kalla pengar att spara. när conroe kommer så kommer han nog få lägga ut 4 gånger de priset.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318314

Ja, jag är medveten om att den går för under 1000:-
Men sitter trådskaparen på en A64a 3400+ i dagsläget så är det enligt mig inte befogat att byta system till ett sådant, mycket vettigare att spara pengarna till ett conroesystem enligt mig.

Sedan så verkar inte trådskaparen ha speciellt mycket intresse av multitasking utan mest spel, det gör inte köpet mer befogat.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

ja jo men de vet vi inte. han har skrivit att han har ett sånt men inte enligt överskriften. där har han ju skrivit 3400+ eller D805. men jag kan hålla med dig om att det är onödigt att köpa en 805:a om han redan har 3400+. de hade varit rätt korkat. då tycker jag gott och väl att han kan spara sina pengar till en conroe. de håller jag med om.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Sapphire X1800XT, 4x512 HyperX DDR2, Gigabyte GA-965P-DS3, Hiper 580W, HDD 200Gb + 250Gb + 2x320Gb

Permalänk
Avstängd

T'a'nkte bygga ett "conroe system" fast med en d805:a. Sen n'a'r jagkan fo tag po en conroe e6600 so k'o'per jag den. d805:an har ju bra klocknings egenskaper.
Det jag kanske ska k'o'pa:
______________________________
Sakerna jag kanske k'o'per:

ASUS P5W DH DELUXE
Corsair TWIN2X 6400C4 2048mb
Intel Pentium D 805
______________________________
Saker jag har:

Hiper 580w Type - R
XFX Geforce 7900gt 256mb (520/1.5)
______________________________

Tror ni detta 'a'r en bra f'o'rberedelse inf'o'r conroe?
Ge g'a'rna f'o'rslag po andra moderkort som st'o'der conroe, g'a'rna de som finns i lager hos nogon oterf'o'rs'a'ljare.
Tack po f'o'rhand.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ser kanon ut, go 4 it. Men kör vidare på den setupen cirka ett halvår efter conroe har släppts för att slippa dom första jobbiga barnsjukdomarna.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

michael123 är hiper nätagget bra? tänkte liksom köpa ett lika dant.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Sapphire X1800XT, 4x512 HyperX DDR2, Gigabyte GA-965P-DS3, Hiper 580W, HDD 200Gb + 250Gb + 2x320Gb

Permalänk

Är det någon som vet om det kommer bli svårt att få tag på en Conroe, eller? Jag har planerat att köpa en men inte bokat då jag ville kolla priserna... Men om det är bråttom, så... :S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarpaX
michael123 är hiper nätagget bra? tänkte liksom köpa ett lika dant.

Det 'a'r bra. Men tagan har v'a'l lite b'a'ttre n'a'tagg, kolla po de ockso. Jag valde hiper pga den lyser blott och passar i mitt chassi med ruta.

_________________________________________________________

Men hur 'a'r det med moderkortet? Kommer det inte vara utdaterat vid jul? Alltso det kommer v'a'l finnas mycket b'a'ttre?

_________________________________________________________

Vad 'a'r egentligen b'a'st do:

ASUS P5W DH DELUXE
Corsair TWIN2X 6400C4 2048mb
Intel Pentium D 805
Hiper 580w Type - R
XFX Geforce 7900gt 256mb (520/1.5)
+ kommer att klocka prollen ngt
eller systemet i sign?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarpaX
michael123 är hiper nätagget bra? tänkte liksom köpa ett lika dant.

Hiper är mycket bra nätagg, liksom Tagan, köp den modell som passar dig bäst, du blir inte besviken i vilket fall.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Lustigt Mchael, det är nästan precis den setupen jag har:
ASUS P5W DH DELUXE
Corsair TWIN2X 6400C5 2x512 mb
Intel Pentium D 805
Hiper 580w Type - R
Fast jag har ett gainward 6200 grafikkort eftersom det är en jobbdator. Om man inte har använding för allt lullull som moderkortet har kan man nog spara en del pengar på ett lite billigare kort, men just nu finns inte så många core2duo-kompatibla kort så för min del fanns det inga alternativ.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Lustigt Mchael, det är nästan precis den setupen jag har:
ASUS P5W DH DELUXE
Corsair TWIN2X 6400C5 2x512 mb
Intel Pentium D 805
Hiper 580w Type - R
Fast jag har ett gainward 6200 grafikkort eftersom det är en jobbdator. Om man inte har använding för allt lullull som moderkortet har kan man nog spara en del pengar på ett lite billigare kort, men just nu finns inte så många core2duo-kompatibla kort så för min del fanns det inga alternativ.

Jaha. Har du klockat din d 805:a nogot? 'A'r moderkortet klockv'a'nligt?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar mycket klockvänligt. Hittills har jag bara testat att köra upp den i 3.5 ghz vid orginalvcore. Nu låter jag den köra på 2,66 gzh ett tag bara för att se så allt verkar som det ska. Det enda som bekymrar mig är att mbtemperaturen är så hög, den är uppe i 56 C efter ett dygns körande.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ingen SLI till Conroe!!!!

Intel ska inte köra SLI med Conroe!!!!! Även jag har sett i nvidia.com att de har chipset 590 till Intel ,de ska inte köra den med Conroe. Alla vet att Nvidia Modekort chips är bästa och bästa modekort är SLI baserad. Så man måste vänta innan man bytter till Conroe. Plus AMD ska uppgradera till 65nm den K8L. Och också ser den Conroe i praktiken. Så man köra AM2 längre.

Permalänk
Avstängd

Re: Ingen SLI till Conroe!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oski70
Intel ska inte köra SLI med Conroe!!!!! Även jag har sett i nvidia.com att de har chipset 590 till Intel ,de ska inte köra den med Conroe. Alla vet att Nvidia Modekort chips är bästa och bästa modekort är SLI baserad. Så man måste vänta innan man bytter till Conroe. Plus AMD ska uppgradera till 65nm den K8L. Och också ser den Conroe i praktiken. Så man köra AM2 längre.

Jahopp. Du skriver lite konstigt moste jag s'a'ga.
"Så man köra AM2" ??? Hursomhelst so 'a'r det ju synd. Men atis kort 'a'r inte de s'a'msta heller (om man ska ha crossfire).

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag kör den nu i 3,8 ghz 1,5 V vcore. Den verkar stabil nu när jag kör bägge kärnorna i 100%, vid 1,45 V så gick den bara att köra i 50%, alltså full belastning på ena kärnan. Vid idle så är tempen på cpu:n ca 45 C, vid 50 % belastning 57 C och 100% 67 C. Det är lite högt, vattentemp är 34 C och rumstemp är 26 C. Redan vid 2,66 ghz och orginalvcore så låg tempen på 40 C idle, jag kanske borde göra om AS5-påläggningen?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Jag kör den nu i 3,8 ghz 1,5 V vcore. Den verkar stabil nu när jag kör bägge kärnorna i 100%, vid 1,45 V så gick den bara att köra i 50%, alltså full belastning på ena kärnan. Vid idle så är tempen på cpu:n ca 45 C, vid 50 % belastning 57 C och 100% 67 C. Det är lite högt, vattentemp är 34 C och rumstemp är 26 C. Redan vid 2,66 ghz och orginalvcore så låg tempen på 40 C idle, jag kanske borde göra om AS5-påläggningen?

Jaha, ok.

Ang. as5: Om du lade en klick i mitten och sen l'a't kylaren trycka ut den so borde det v'a'l vara r'a'tt. Men du kan ju kolla om du har tid.

Vad har du f'o'r kylning?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Jag kör den nu i 3,8 ghz 1,5 V vcore. Den verkar stabil nu när jag kör bägge kärnorna i 100%, vid 1,45 V så gick den bara att köra i 50%, alltså full belastning på ena kärnan. Vid idle så är tempen på cpu:n ca 45 C, vid 50 % belastning 57 C och 100% 67 C. Det är lite högt, vattentemp är 34 C och rumstemp är 26 C. Redan vid 2,66 ghz och orginalvcore så låg tempen på 40 C idle, jag kanske borde göra om AS5-påläggningen?

Hmm, en fråga!
Hur gör man för att konfigurera kärnorna?
Jag har en d805 och ett abit lg-81.
//Joel

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Avstängd

Re: Ingen SLI till Conroe!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oski70
Intel ska inte köra SLI med Conroe!!!!! Även jag har sett i nvidia.com att de har chipset 590 till Intel ,de ska inte köra den med Conroe. Alla vet att Nvidia Modekort chips är bästa och bästa modekort är SLI baserad. Så man måste vänta innan man bytter till Conroe. Plus AMD ska uppgradera till 65nm den K8L. Och också ser den Conroe i praktiken. Så man köra AM2 längre.

Fanboy

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Avstängd

Re: Ingen SLI till Conroe!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oski70
Intel ska inte köra SLI med Conroe!!!!! Även jag har sett i nvidia.com att de har chipset 590 till Intel ,de ska inte köra den med Conroe. Alla vet att Nvidia Modekort chips är bästa och bästa modekort är SLI baserad. Så man måste vänta innan man bytter till Conroe. Plus AMD ska uppgradera till 65nm den K8L. Och också ser den Conroe i praktiken. Så man köra AM2 längre.

Jo det kommer sli till conroe.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Ja för varör skulle det inte komma?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har ett waterchill vattenkylningspaket http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319824 med en enkel 12cm radiator. Nu verkar ju inte det vara problemet eftersom vattentemperaturen bara är några grader över lufttempen (nu rumstemp 30 C vatten 36 C, cpu 68 C och mb 56 C). Jag gjorde inte som man skulle utan jag körde det gamla sättet och bredde ut as5 över hela heatspreadern mha ett rakblad. Jag får kanske ta och göra som man ska istället.

edit efter lite utvädring av rummet är det 26 C, vatten 32, cpu 66-67 C och mb 52 C

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?