Microsoft stöder Open Document

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stöder Open Document

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Öhhmm... "Ingen hjälp från Microsoft" <-- När ska dom acceptera att Open Source är häligt och att dom kan tjäna äckligt mycket på det?

Permalänk

Microsoft stödjer inte ODF utan det handlar om tredjepartsstöd. Läs mer här:
http://blogs.zdnet.com/BTL/?p=3300

Microsoft är alltså inte företaget som står bakom konverteraren, inte heller erbjuder de support eller liknande för det.

Frågan är också hur väl deras plugin kommer att fungera då det knappast ligger i Microsofts intresse att folk byter standard från "deras" till en öppen som stödjs lika väl av andra, ofta billigare produkter. Folk som står bakom ODF håller på att utveckla ett eget plugin till MS Office som skall stödja konvertering och jag tror faktiskt den versionen kommer fungera bättre än den som Microsoft nu har hamnat bland nyhetsrubrikerna för.

Permalänk
Medlem

Varför får jag en idé i huvudet om ett pressutalande från MS i stil med:

Microsoft är nu stolta över att tillkännage att vi nu stödjer öppna, bra och omtyckta standarder så som ODF
(Så länge vi slipper göra nått själva, erbjuda hjälp eller ta nått ansvar)

Om de nu ska hålla på och förtrycka marknaden med sina egna korkade påhitt så kan de väl iallafall vara konsekventa. Fast det kanske man kan säga att de är, eftersom de "startat" ett projekt som de inte bidrar till. Känns lite som att ta äran för ombyggnaden och resultatet bara för att det var just man själv som sa till renoveringsfirman vilken adress huset låg på.

Rätt dålig stil, men ändå bra för konsumenterna i slutänden, vilket alltid är bra. Fast jag gissar på att stödet kommer bli rätt dåligt och att det kommer vara just "tredjeparts"-delarna som är buggiga och absolut inte MS:s stöd för dem när folk ringer och frågar om det skulle bli problem...

Fast det kanske bara är jag som är lite väl passimistisk. Vi skyller det på mediciner och för lite sömn

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Åhh, vad skoj att man måste ladda ner en konverterare...

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Eh... är detta MS defenition av stöd? How Laaaaaame...

Permalänk
Medlem

Så länge det inte stöds utan plugin kommer ingen större ändring ske. Det är ju den stora massan som ska kunna öppna ODF dokumenten jag skickar till dom och dom kommer inte att ladda hem ett plugin för att lyckas. Dom vet ju knappt om att det finns ett sådant utan kommer snarare få ett felmeddelande, filformatet stöds ej.

Permalänk
Medlem

Microsoft brukar ju ta för vana att blankt ignorera alla andra standarder och påhitt (webläsare någon?) ända tills de blir brutalt omkörda, då ska de givetvis inkludera det, och slå ut konkurrenterna genom att göra det sämre, men mer spritt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.