Permalänk
Medlem

bus mhz

jag fattar att ett ram är bättre ju mer mhz det har förutom mb/gb men bus mhz? vad exakt är det för?

och när en processor är 3200+ men typ 2.4ghz vad menas med 3200+ då? är det vad man kan clocka den till då?

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Re: bus mhz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasL
jag fattar att ett ram är bättre ju mer mhz det har förutom mb/gb men bus mhz? vad exakt är det för?

och när en processor är 3200+ men typ 2.4ghz vad menas med 3200+ då? är det vad man kan clocka den till då?

3200+ är amd´s benämning på att den är lika bra eller bättre som en intel i 3,2ghz, dvs det har inget med hur mycket du kan klocka den till. När du köper en processor så ska du kolla på allt annat än mhz/ghz antalet, det du ska göra är att kolla tester med dem olika processorerna för att se vad dem verkligen presterar och inte sitta och titta på en massa siffror.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Re: Re: bus mhz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
3200+ är amd´s benämning på att den är lika bra eller bättre som en intel i 3,2ghz, dvs det har inget med hur mycket du kan klocka den till. När du köper en processor så ska du kolla på allt annat än mhz/ghz antalet, det du ska göra är att kolla tester med dem olika processorerna för att se vad dem verkligen presterar och inte sitta och titta på en massa siffror.

ok där tror jag du förklarade typ allt utom bus mhz användningen jag menar intel har ju ochså bus mhz så det måste ju vara smart för nåt...köper jag ett ram minne betalar jag ju hellre extra för 400mhz än ett med 300mhz...är det samma med bus mhz? det moderkortet jag ska köpa säger max 1ghz bus är det negativt jämfört med dom som gar 2ghz?

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Hedersmedlem

Buss är benämningen på de ledningar som finns mellan olika delar i datorn, t.ex mellan processor och minne kallas bussen FSB (Front Side Bus). MHz är i sin tur enheten för bussens hastighet/frekvens och ju högre desto bättre. Sen finns det fler parametrar att tänka på som kan lura den mindre kunnige då en del anger frekvensen 1 GHz DDR och andra säger 2 GHz, men dessa två uttryck är faktiskt lika stora då DDR står Double Data Rate.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

ok tack för svaret men med andra ord ska jag inte köpa ett 1ghz max mobo?

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx