Permalänk
Medlem

Dax för nytt moderkort, s754

Hej !

Jag tänkte köpa mej ett nytt budget kort eftersom jag vill klocka min CPU och detta inte går på mitt nuvarande mobo, ett albatron k8x800 pro 2,

Det är ingen idé att ni syftar på am2 eller s939, eftersom jag inte har råd, víll bara ha ett nytt mobo som sagt,

Jag har nu goda funderingar över ett msi k8n neo nForce3 250Gb platinum

Jag har hört många goda rykten om detta kort men vågar inte riktigt köpa det utan att ha hört eran åsikt.

Finns det något annat bra kort för en mindre peng kanske ?

Alla tips, funderingar m.m är välkomna

EDIT: hittade precis detta kortet: http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=11632...

Det måste väl vara "original" varianten av platinum kortet ?

Visa signatur

//']['ias

Permalänk

moderkort vet jag inte så mkt men fixa modellen sempron 3100+ . Den klockar värst av alla.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

jag skrev att jag inte vill ha något annat nytt, behöver ett moderkort, thats all

Visa signatur

//']['ias

Permalänk
Medlem

Platinum innebär oftast bara RAID, Firewire, bättre ljud-codec och annat som man inte använder. Så du kan lika gärna köpa det kortet där på itservice.
Själv har jag ett MSI K8T neo FIS2R s754 till salu, men det klockar inte så bra så köp inte det. Nforce3 korten klockar bättre då de har PCI/AGP lås

Och till darkwingduck: Det är inte så stor mening att köpa en sempron 3100+ då även att den klockar bra ändå ger sämre prestanda än en Athlon i lägre klockhastighet. Sempron är en budgetprocessor, det finns en anledning till att den är billig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Sempron är billig eftersom det är AMDs sätt att få ut processorer där inte hela cachen lyckats bli bra vid tillverkningen. Cachen tar upp en oerhört stor del av kärnan och det är ofta den som är dyr.

Prestanda vs. cachemängd är inget som följer linjärt. När det gäller 512kb vs 1mb för A64 till S939 är prestandaskillnaden ofta runt 1-3%.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Platinum innebär oftast bara RAID, Firewire, bättre ljud-codec och annat som man inte använder. Så du kan lika gärna köpa det kortet där på itservice.
Själv har jag ett MSI K8T neo FIS2R s754 till salu, men det klockar inte så bra så köp inte det. Nforce3 korten klockar bättre då de har PCI/AGP lås

Och till darkwingduck: Det är inte så stor mening att köpa en sempron 3100+ då även att den klockar bra ändå ger sämre prestanda än en Athlon i lägre klockhastighet. Sempron är en budgetprocessor, det finns en anledning till att den är billig.

Tack för ditt informativa svar, då blir det ett sådant mobo

Visa signatur

//']['ias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Sempron är billig eftersom det är AMDs sätt att få ut processorer där inte hela cachen lyckats bli bra vid tillverkningen. Cachen tar upp en oerhört stor del av kärnan och det är ofta den som är dyr.

Prestanda vs. cachemängd är inget som följer linjärt. När det gäller 512kb vs 1mb för A64 till S939 är prestandaskillnaden ofta runt 1-3%.

Det är mycket möjligt, men sist jag kollade hade en sempron 256 kb l2 cache och Athlon 512 kb. De tidiga Sempronena hade inte ens 64 bitars stöd vilket gjorde en uppgradering från socket A till en sådan rätt meningslös. De som säljs nu är dock bättre.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det är mycket möjligt, men sist jag kollade hade en sempron 256 kb l2 cache och Athlon 512 kb. De tidiga Sempronena hade inte ens 64 bitars stöd vilket gjorde en uppgradering från socket A till en sådan rätt meningslös. De som säljs nu är dock bättre.

Sempron har antingen 128kb eller 256kb cache. Anledningen att jag jämförde 512kb vs 1mb (som A64 har) var för att jag har sett sådana tester och faktiskt minns lite av dem.

Nya sempron inte bara överklockar som gudar, utan även undervoltar. Jag vet folk som lyckats få ned dem till runt 0.8V (inte alla moderkort och processorrevisioner som stödjer så låg undervoltning dock), och då ligger de på runt 10-15W i strömförbrukning

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.