Permalänk
Medlem

Okej... idiotfråga... Nordbrygga

Ursäkta en idiotfråga. Jag har wikipedat och kollat trådar osv., men är fortfarande osäker.

Vad är en nordbrygga? Är det samma sak som en annan del på moderkortet, eller?

Tacksam för svar.

/Arne F

Visa signatur

Bodum.Pressocoffee.3,5dl|AMDAthlon64.3200+2.0GHz.Socket939,512KB|1,5GbPC3200|WinXPsp2|ATI.RadeonX550.256Mb.PCIe|nForce4.Epox EP-9NPA7I|InWin.C588.MidiTowerATX,350W|

Permalänk

Nordbryggan är den krets på moderkortet som hanterar processor och internminne etc. vidare finns det en sydbrygga på moderkortet som hanterar expansionsplatser, usb etc. enkelt förklarat och inte allt för vilseledande hoppas jag...

MVH SoddaM

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem

Chipsets tutorial. Mycket bra läsning för förståelse vad Nord- samt sydbryggan används för och hur den har utvecklats. Spara sidan, finns massor av andra tutorials där om allt möjligt, rena guldgruvan :D.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Chipsets tutorial. Mycket bra läsning för förståelse vad Nord- samt sydbryggan används för och hur den har utvecklats. Spara sidan, finns massor av andra tutorials där om allt möjligt, rena guldgruvan :D.

Vilken bra länk, snodde den! Tack!

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Chipsets tutorial. Mycket bra läsning för förståelse vad Nord- samt sydbryggan används för och hur den har utvecklats. Spara sidan, finns massor av andra tutorials där om allt möjligt, rena guldgruvan :D.

Mycket bra länk. HS brukar ha mycker bra och läsvärd artiklar..

Permalänk
Medlem

Tack, mina vänner. Nu är jag trygg igen. §:o)#

/Arne F

Visa signatur

Bodum.Pressocoffee.3,5dl|AMDAthlon64.3200+2.0GHz.Socket939,512KB|1,5GbPC3200|WinXPsp2|ATI.RadeonX550.256Mb.PCIe|nForce4.Epox EP-9NPA7I|InWin.C588.MidiTowerATX,350W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Mycket bra länk. HS brukar ha mycker bra och läsvärd artiklar..

Håller med till fullo, HS tillsammans med Wiki är den perfekta kombinationen :).

Visa signatur

Don't Panic
Studerar