AMD X2 eller Pentium D? Vilka minnen passar?

Permalänk
Medlem

AMD X2 eller Pentium D? Vilka minnen passar?

Hej

Jag går just nu i uppgraderingstankar och har därmed några frågor och funderingar som jag vill ha lite hjälp med.

Just nu har jag en P4 men funderar nu på att övergå till AMD.
Det jag funderar på är att skaffa en AMD 64 X2, men det är nu det dyker upp lite frågor...

Just nu har jag DDR2-minnen i burken (https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301433&view=detailed). Finns det moderkort för AMD-processorn som även har stöd för dessa minnen?
De "krav" jag har på moderkortet är inte många egentligen. De vanliga kraven på USB2 och sånt tar jag för givet, men utöver det så vill jag ha dubbla PCIE-platser.

Nu litar jag på er att komma med bra förslag på uppgraderingspaket och kanske även lite synpunkter på om jag ska välja AMD 64 X2 eller om jag ska ta Pentium D.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Alla AM2-moderkort har DDR2 stöd och i dessa funkar dina minnen

Är bytet av system akut?
Om inte - avvakta någon månad och vänta på Intels nya Conroe istället.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Tack mikerrer.
Bytet är inte akut på något sätt, men tyvärr är det väl ofta så att de nya teknikerna som kommer alltid är extremt dyra i början?!

Permalänk
Medlem

Nja, den är inte extremt dyr faktiskt, speciellt inte sett till hur den presterar!
1-2 tusenlappar extra får man räkna med.

Dock kommer de äldre CPU'erna (P4-D och AMD X2) sjunka i pris rätt saftigt när Conroe lanserats.

Så jag skulle i vilket fall som helst väntat en månad

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Priset på "ny teknoligi" brukar inte vara största problemet, visst sjunker priset oftast ganska snabbt i början, men första generationen av mycket hårdvara riskerar ha barndomssjukdomar, drivrutinsproblem etc.

Att vara först ute är å ena sidan kul om man gillar att hitta problem och dess lösningar men kan vara lite tråkigt om man vill ha ett stabilt system.
En månad extra bör man vänta eller iaf tills forumen hunnit fatta en första uppfattning om ev problem och storleken på dessa.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

mikerrer, jo det är ju sant att priserna på den befintliga tekniken sjunker, så det kanske inte är så dumt att vänta lite iaf

eje_s, jag är inte mycket för att hitta problem och lösningar, utan jag vill ha ett stabilt system som funkar utan strul. Alla problem och lösningar lämnar jag till andra

Permalänk
Medlem

Barnsjukdomar tror jag inte vi kommer se speciellt mycket av.
Finns ju Conroes ute idag och de fungerar bra..

Även i975x chipset finns ute idag (sitter själv på ett) och även de fungerar utan problem.
Tror inte i965 skiljer sig så mycket ifrån i975x, så där kan man nog vara rätt lugn.

Nforce5 vågar jag inte svara för dock..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb