Permalänk
Medlem

Datorn Hänger sig.... Överhettning?

Hej,

Ibland eller rätt ofta rättare sagt, hänger sig min dator utan anledning. Den börjar också pipa som bara den utifrån högtalarna. Jag har precis bytt moderkort och hade problem med hårddiskarna först men jag fixade det till slut.
En kompis till mig tror att själva moderkortet blir för varmt och det är därför den hänger sig. Jag skulle vara mycket tacksam för olika förslag på fel, samt hur jag ska åtgärda felet.

Tack på förhand

Zad

Visa signatur

OzzY

Permalänk
Medlem

Tjutande/pipande/sprakande ljud från högtalarna kan (kunde iaf förr i tiden) bero på sydbryggan.
Annars skulle det kunna vara graffet också. (Inte 100 på nått av det, men det är möjligt:p)
Skulle va nice om du skrev specc också.

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem

testa att köra med sidoplåten borttagen på chassit,slutar den hänga sig så är det värmerelaterat

Permalänk
Hedersmedlem

Med pip, menar du en ren ton, eller något mer brusartat? I det senare fallet är ljuddrivern en trolig orsak. Om denna hänger sig kan ljudchipet fortsätta att loopa vad som än ligger i den del av DMA-bufferten som en viss pekare pekar på.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."