När kommer de flesta spelen ha 'dual core' stöd?

Permalänk
Avstängd

När kommer de flesta spelen ha 'dual core' stöd?

Jag ska uppgradera min dator (Moderkort + CPU + ev minne) och funderar på om jag ska köpa single eller dual core.

Jag har inte tänkt att uppgradera CPU och moderkort igen på åtminstone två år så vill att det jag köper nu ska fungera att spela på bra i två år framöver. Läste att det inte spelar så stor roll om du har singel eller dual core på dagens spel men hur blir det med Crysis och andra spel som kommer att lanseras under de kommande två åren?

Den processor jag hade tänkt satsa på är:

AMD Athlon 64 3500+.

Men vet inte om den kommer hålla i två år så alternativet är då

AMD Athlon 64 X2 3800 +.

Sedan undrar jag om jag ska skaffa 2048 MB eller om jag kan ha kvar 1024 MB som jag har nu?

mina övriga spec av intresse:

Grafikkort: ATI X800 XT

Permalänk
Avstängd

'A'rligt talat, det d'a'ra systemet klarar fan inte crysis med allt po l'a'gsta.

Crysis kommer vara flertrodat, alltso b'a'ttre med en dualcore.
Vad har du f'o't budget? Kan f'o'rs'o'ka s'a'tta ihop ett datorpaket ot dig.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
'A'rligt talat, det d'a'ra systemet klarar fan inte crysis med allt po l'a'gsta.

Crysis kommer vara flertrodat, alltso b'a'ttre med en dualcore.
Vad har du f'o't budget? Kan f'o'rs'o'ka s'a'tta ihop ett datorpaket ot dig.

aj aj då...

Jag hade tänkt att lägga ner det som krävs. Men det får gärna bli mindre än 6000:- på minnen, cpu och moderkort. Men kanske är tvungen att gå över det ändå.

Tar väldigt gärna emot råd om uppgraderingar. Mitt grafikkort måste väl ändå vara bra nog? (Jag har bra hårddiskar, ljudkort, DVD brännare och annat sådant sedan tidigare.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
aj aj då...

Jag hade tänkt att lägga ner det som krävs. Men det får gärna bli mindre än 6000:- på minnen, cpu och moderkort. Men kanske är tvungen att gå över det ändå.

Tar väldigt gärna emot råd om uppgraderingar. Mitt grafikkort måste väl ändå vara bra nog? (Jag har bra hårddiskar, ljudkort, DVD brännare och annat sådant sedan tidigare.)

X800XT Kommer du inte långt med, inte i Crysis.
Rätta mig om jag har fel men motsvarar inte X800XT ett 6800GT ?

Permalänk

Om du kan vänta en månad eller så så kommer Intel ut med en ny linje av processorer som krossar AMD's absolut bästa just nu..

T. ex. E6600 kostar 3500 ~ men ska vara bättre än AMD's 11.000 kr's värsting!
Snackar om Intel Conroe, eller Core 2 Duo som det också heter. E6600 är dual-core såklart.. Och jag hade nog satsas på åtminstone X1800XT som grafikkort.

Finns massa med information om vad att köpa, läs runt lite bara ^^, annars kommer väll någon erfaren och ger ett bra pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingShazz
Om du kan vänta en månad eller så så kommer Intel ut med en ny linje av processorer som krossar AMD's absolut bästa just nu..

T. ex. E6600 kostar 3500 ~ men ska vara bättre än AMD's 11.000 kr's värsting!
Snackar om Intel Conroe, eller Core 2 Duo som det också heter. E6600 är dual-core såklart.. Och jag hade nog satsas på åtminstone X1800XT som grafikkort.

Finns massa med information om vad att köpa, läs runt lite bara ^^, annars kommer väll någon erfaren och ger ett bra pris.

Det är så svårt när alla säger så olika bara.

Jag läste 'dual core' FAQ här på SWECLO och de rekommenderar single core för alla gamers. Samtidigt tycks de flesta användare mena att du som gamer givetvis bör skaffa dig en dual core. Jag blir inte klok på det här.

Vad intressant med Intels nya processor. Det måste vara första gången någonsin som Intel är billigare per prestanda än AMD.

Priserna på AMD:s processorer borde väl droppa rejält då!? Betyder det att man ska vänta 1-2 månader med uppgraderingen? I nuläget har jag som sagt inga problem alls med några av de spel jag spelar utan ville uppgradera mer för framtiden.

*edit* Man kanske rent av borde skaffa sig den nya processorn från Inte? Jag var så inställd på AMD att jag inte ens funderade på det alternativet. Förrän nu..

Permalänk
Medlem

du behöver verkligen ingen dual core i dagsläget för att spela.. men i framtiden är det ju en annan femma.
Köp en dual core tycker jag och klocka upp den lite eller vänta på conroe..

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med att spela crysis utan ett grafikkort som stödjer Directx 10 ? ( Om det ens går att spela det utan ett directx 10 grafikkort )

Permalänk
Medlem

Det går garanterat att köra crysis utan ett directx 10 kort, dock blir det ju inte lika snyggt.

Sen när det gäller dual core eller inte så är allt relativt, för närvarande finns det inga spel förutom quake 4 som har en multi treaded design men det är framtiden och därför borde du köpa dual core även som spelmaskin.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaPhiR
Vad är meningen med att spela crysis utan ett grafikkort som stödjer Directx 10 ? ( Om det ens går att spela det utan ett directx 10 grafikkort )

Jag visste inte ens att Direct X 10 fanns. Trodde det var Direct X 9.0c som gällde.

Det verkar som jag måste köpa ett nytt grafikkort också.

Har tittat på följande paket nu:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307862

# 309861 - AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/fläkt
# 309659 - Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
# 307700 - Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939, ATX, S-ATA, GbLAN, Ljud, PCI-Ex16

Fast vill vänta och se den nya Intel CPU:n först... :

Vilket grafikkort då?

finns det några som stöldjer dx 10? Kollade på ett X1900XT men det hade bara 9.0 stöd.

Permalänk
Medlem

Uppgrader aldrig för framtiden uppgradera för att spela nutida spel! Det är både dyrt och onödigt att uppgradera för framtiden om man kan spela de nutida spelen:P Du får nyare och bättre grejjer om du uppgraderar när du istället behöver det:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

DX10-korten ska väl börja komma nu till hösten (sep-okt kanske) har folk skrivit här på forumet, orkar inte kolla källor själv.
Så nej, det finns inget kort med dx10 stöd än vad jag vet iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
DX10-korten ska väl börja komma nu till hösten (sep-okt kanske) har folk skrivit här på forumet, orkar inte kolla källor själv.
Så nej, det finns inget kort med dx10 stöd än vad jag vet iallafall.

Och DirectX 10 Kommer enbart till Windows Vista! :), Windows Vista kommer tiidigast i Januari 2007. Så innan dess så måste det ju vara värdelöst att ha ett DirectX 10 kort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Fatrix
Och DirectX 10 Kommer enbart till Windows Vista! :), Windows Vista kommer tiidigast i Januari 2007. Så innan dess så måste det ju vara värdelöst att ha ett DirectX 10 kort?

Ja, det har du alldeles rätt i!
Fast om man är lat och inte orkar byta kort efter årskiftet så kan man ju köpa ett dx10 i höst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
Jag visste inte ens att Direct X 10 fanns. Trodde det var Direct X 9.0c som gällde.

Det verkar som jag måste köpa ett nytt grafikkort också.

Har tittat på följande paket nu:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307862

# 309861 - AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/fläkt
# 309659 - Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
# 307700 - Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939, ATX, S-ATA, GbLAN, Ljud, PCI-Ex16

Fast vill vänta och se den nya Intel CPU:n först... :

Vilket grafikkort då?

finns det några som stöldjer dx 10? Kollade på ett X1900XT men det hade bara 9.0 stöd.

Du ska inte köpa s939, du ska ha socket am2!

Permalänk
Medlem

Frågar du mig så tycker jag det är rätt idiotiskt att uppgradera idag, för ett spel du skal spela om kanske 1 - 2 år. Är det inte bättre att uppgradera vid den tiden spelet kommer ut istället?, då får du ju bättre presterande delar för samma pengar.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det går garanterat att köra crysis utan ett directx 10 kort, dock blir det ju inte lika snyggt.

Sen när det gäller dual core eller inte så är allt relativt, för närvarande finns det inga spel förutom quake 4 som har en multi treaded design men det är framtiden och därför borde du köpa dual core även som spelmaskin.

Har för mig att Oblivion stödjer dual core. För mig att Call of duty 2 också har det om man hade någon patch.

Permalänk
Medlem

Crysis kommer ha fullt stöd för dualcore, och fear har det nu. Dessutom har som någon nämnde Oblivion stöd för det, iaf delvis. Så det är nu i somamr/höst som de flesta komemr börja använda dualcore, som det verkar.

Vänta med att köpa amd cpu tills efter 24:e då priserna kommer sjukna mellan 25-25%! Kolla här!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro