K8L-arkitekturen försenad till 2008?

Permalänk
Melding Plague

K8L-arkitekturen försenad till 2008?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

65 nanometer är väl old school eller? Last years news på processormarknaden. Skulle K8L ha 65nm eller mindre? Intel har väl redan kommit igång lite med runt 40nm eller? Dock är ju 65nm inte så illa pinkat med tanke på att alla grafikkort fortfarande ligger på 90 eller över vilket jag tycker är ganska dåligt, men jag kanske bara inte är tillräckligt insatt i det hela för att förstå varför gpu:er ligger 3 år efter cpu:er.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd

Nej, de är fortfarande 65nm som gäller för Intel!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott...

Jag har en bärbar med Core Duo i och är nöjd för nuläget. Väntar med att slänga ut P4:an samt 478 mammakortet tills jag ser vad AMD har att erbjuda i nästa varv.

Permalänk
Medlem

Fast ifall jag inte minns fel så ska Intel gå över till 45nm i början av 3 kvartalet nästa år

Permalänk
Medlem

Antingen så har AMD en extremt smart plan eller så fattar det inte att de redan är grymt sena. Jag hoppas allt de gör kommer tidigare än de säger...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Förmodligen kanske AMD får släppa K8L redan till nästa sommar, ifall de ska hänga med Intel.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Det låter inte särskillt roligt. jaja, med lite tur så är ryktet falskt

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag får bara ångest av allt CPU snack. Helst skulle man inte vilja vet nåt innan den nya prollen finns på hyllan. Då skulle man iaf slippa allt angsten. :-/

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Avstängd

Okej, jag ser inte hur DDR3 kontroller innebär att dom faktiskt måste vänta tills DDR3 har släppts.
Men vi får inte heller glömma att 0.065µ verisionen har en del nytt godis som höjer prestanda också. Men jag börjar tröttna på AMDs skitsnack om att dom är "on schedule" med sina processövergångar. Dom sa att dom kommit ifatt intel på det planet för drygt ett år sedan. Nu släpper dom som vanligt sin processövergång mer än ett år efter.

EDIT:
Tänkte på en skum sak innan faktiskt. Varför AMD släpper en 0.065µ processor med massa tweaks, bara för att bara någon månad senare lansera K8L.
Inte likt AMD att lansera två sånna stora uppdateringar så nära varandra. Inte konstigt om det var något fel i nyheten. Förresten. Vart är källorna på att K8L skulle komma tidigt nästa år.
Snackar vi ens om en försening eller har media som vanlig hittat på att K8L skulle lanseras tidigt 2007?

Permalänk
Medlem

Allt jag har hört innan detta är en lansering av K8L till H2 2007. Om det skulle släppas tidigare (som tidigt 2007) så borde vi väl veta något mer om den processorn? Än så länge vet vi inte mycket om den ju (mer än 65nm), det mesta är väl spekulationer?

Om K8L nu skulle lanseras under 2008 får de se upp för Intel då de släpper Nehalem H1 2008 som ska vara en ny arkitektur. Under slutet av nästa år kommer också Penryn, 45nm version av Core 2-arkitekturen.

Om AMD vill hänga med så måste de nog släppa K8L nån gång nästa år.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej, jag ser inte hur DDR3 kontroller innebär att dom faktiskt måste vänta tills DDR3 har släppts.

Ja, antagligen för att man inte kan köra dator utan RAM, tror att ganska lite folk hade köpt en sån prolle bara för att lägga på hyllan och titta på tills minnena kommer ut.

Jag skulle då inte göra det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ja, antagligen för att man inte kan köra dator utan RAM, tror att ganska lite folk hade köpt en sån prolle bara för att lägga på hyllan och titta på tills minnena kommer ut.

Jag skulle då inte göra det.

den stöder DDR3 och DDR2.. vikket betyder att man kan använda den innan ddr3 kommer ut

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Medlem

Verkar råda delade meningar... Enligt denna story från idag har DigiTimes fel, och quad-core K8L ligger fortfarande planerad till Q1 2007.
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32948
('Our Taiwanese colleagues' refererar till DigiTimes)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Notera orden "rykten" och "kanske" i nyheten.

Permalänk
Medlem

Hänger verkligen AMD med på Moores lag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

EDIT:
Tänkte på en skum sak innan faktiskt. Varför AMD släpper en 0.065µ processor med massa tweaks, bara för att bara någon månad senare lansera K8L.

Det är praxis att inte genomföra en arkitekturändring och en processkrympning på samma gång eftersom det blir antagligen ohanterligt många möjliga felkällor då.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Moores lag gäller väl inte flerkärniga CPUs har jag för mig? :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej, jag ser inte hur DDR3 kontroller innebär att dom faktiskt måste vänta tills DDR3 har släppts.
Men vi får inte heller glömma att 0.065µ verisionen har en del nytt godis som höjer prestanda också. Men jag börjar tröttna på AMDs skitsnack om att dom är "on schedule" med sina processövergångar. Dom sa att dom kommit ifatt intel på det planet för drygt ett år sedan. Nu släpper dom som vanligt sin processövergång mer än ett år efter.

EDIT:
Tänkte på en skum sak innan faktiskt. Varför AMD släpper en 0.065µ processor med massa tweaks, bara för att bara någon månad senare lansera K8L.
Inte likt AMD att lansera två sånna stora uppdateringar så nära varandra. Inte konstigt om det var något fel i nyheten. Förresten. Vart är källorna på att K8L skulle komma tidigt nästa år.
Snackar vi ens om en försening eller har media som vanlig hittat på att K8L skulle lanseras tidigt 2007?

Uppgifterna om den förbättrade K8an (K8L) kommer ju från AMD själva, de presentera ju förbättringarna på AMD Analyst Day 1:a juni 2006. De presenterade ju även då att de skulle uppdatera kärnan MER 2008. Så vad är konstigt förutom att alla spekulanter som The Inq och digitimes är snurriga? Det finns ju inga officiella tidsplaner direkt

De första 65nm skulle väl inte ha direkta tweaks, men anledningen är väl för att de inte kan få in alla förbättringar på en gång ungefär som Dothan - Yonah - Merom. K8L förbättringarna motsvara ju ungefär förbättringarna Merom fick som är en grymt förbättrad Yonah.

Det finns väl inga större ändringar alls i Rev G? Massor roadmaps har ju haft quadcore för desktop 1H08, det är en jävla röra allt ihopa Ser ju nästan ut som K8L 2008 på desktop (tillverkad sent 2007, därav med på 2007 på AMDs dokument) och mer förbättringar någon gång under 2008. Blir det så sent så måste de nog släppa med DDR3 samtidigt. Greeyhound är ju första K8L för desktop och första quadcore för desktop och den ser väl inte ut att komma månader efter Brisbane utan ungefär ett år?

Måste ju nästan vara att de där sidorna i asien och USA (HKEPC, Digitimes, The Inq hittade jag tidigare förväxlingar av Brisbane och K8L på iaf) har hittat på att Brisbane skulle vara K8L, därav fastnade K8L 1H07 och nu är det väl ganska klart att Brisbane är Rev G, = K8L (Greyhound) 1H08?

Tja, man kan ju undra hur mycket skulder detta kommer ge AMD under 2H06 och hela 07 medans de filar på K8L. Utan K8L ser jag inte hur de ska kunna tävla mot Intel. Intel har ju nästan släppt ny/uppdaterad arkitektur vid det laget. Nästa arkitekturändringar efter K8L kommer väl inte fören 45nm iaf (som ska vara 2008 = 2009?). Vi får väl se hur det ter sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Moores lag gäller väl inte flerkärniga CPUs har jag för mig? :/

Varför inte? Moores lag säger att antalet transistorer som man kan få plats med på en viss yta kommer att fördubblas var 18:e månad. Har egentligen ingenting att göra med hur många kärnor det är.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nelari
den stöder DDR3 och DDR2.. vikket betyder att man kan använda den innan ddr3 kommer ut

Ok, visste inte det. Men då lär det väl vara för att om man släpper den och man det bara finns ddr2 minnen på marknaden så kanske den inte presterar lika bra, då får ju inte lanseringen samma effekt. "vi har släppt en bra processor, men du kan inte få ut max av den förrän om några månader osv." För tanken ska väl iaf vara att den skall vara snabbare med ddr3 än ddr2. Även om nu skillnaden när dom gick från ddr till ddr2 inte var så stor.

Och släpper dom en ny sockel för tidigt så kommer ju AM2 att kännas som nån sorts mellan-sockel, typ 752. Det hämmar försäljningen nu.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Verkar råda delade meningar... Enligt denna story från idag har DigiTimes fel, och quad-core K8L ligger fortfarande planerad till Q1 2007.
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32948
('Our Taiwanese colleagues' refererar till DigiTimes)

The Inquirer har ju alltid haft rätt.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2