Permalänk
Medlem

Har jag blivit lurad?

Beställde precis en dator från netonnet (billigast..).plockade ihop ett shysst paket med bland annat en:
P4 640 3.2GHz S775/800/Box för 2190kr
Denna är dualcore.

Sedan så visade sig det att denna var slut i lagret, så jag får ett mail där det står:
”Då P4 640 3.2GHz S775/800/Box är slut kommer vi istället att skicka dig P4 650 3.4GHz S775/800/Box utan extra kostnad.”

Jag är då inte dum nog att gå in på sidan och kolla, för jag antar att det är samma sak, fasst snabbare såklart.

Men nu när det har blivit ytterligare problem med min leverans så har jag kollat lite extra på allt, och då sett att denna processor är en singelcore, och det skiljer bara 200kr emellan.

Är jag lurad? Jag känner mig lurad, då jag vill ha ett framtidssäkert system + jag vill ha många program uppe samtidigt och därmed vore det bra att utnytja mulitrådningen... förlorar jag mer på att det inte är en dual, än vad jag vinner på att det är en 3,4 istället för en 3,2 ?

Tacksam för åsikter.
/Erik

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Du har aldrig beställt en dualcore.
P4 640 är en singelcore, precis som en 650.

Intels P4 Dualcores har en modellbeteckning som börjar på 8xx eller 9xx.

Du köpte en rätt gammal CPU också, Preslers (6x1) finns ute nu.
Dock skulle jag hävt köpet och köpt en 930 eller liknande, kostar mindre och det är en Dualcore.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Inget skumt här.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Vilken jävla service av dem dessutom, uppgradera processorna utan kostnad bara för att den inte finns i lager!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

ok, ser nu att jag läst fel på deras hemsida, jag hade kollat på 940, och jämfört med 650... ... men samtidigt ser jag att det inte finns någon produkt som heter 640, men en som heter 641... aja, jag får väl rest my case... tack för svaren /erik

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tooobe
Vilken jävla service av dem dessutom, uppgradera processorna utan kostnad bara för att den inte finns i lager!

Ja, det var väldigt juste av netonnet faktiskt.
Kan dock bero på att modellen har ett par år på nacken och att dom vill sälja iväg de resterande dom har kvar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
ok, ser nu att jag läst fel på deras hemsida, jag hade kollat på 940, och jämfört med 650... ... men samtidigt ser jag att det inte finns någon produkt som heter 640, men en som heter 641... aja, jag får väl rest my case... tack för svaren /erik

641an e den senaste singelcore P4an, den är ingen enorm skillnad jämntemot 640n, nyare tillverkningsteknik vilket antagligen lett till att den går svalare.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Hedersmedlem

650 är faktisk en riktigt bra processor och klarar alla nya spel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

men varför uppgraderade då dom den inte till 940? skiljer för dem 200kr i den uppgraderingen, men 600kr i den som jag fått, men samtidigt så står det på fakturan jag fått nu att jag får 201kr komensation... gah... blir inte klok... och momsen är hela beloppet... (Faktura belopp; 9171 varav moms 9171)?? aja, får se när jag får svar från dem vad dom säger...

Edit
Ok, det blir nog bra med 650, men jag trodde ett tag att jag var lurad... tack för alla svar. så skönt på swec, allting går så snabbt!

/Erik

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Tror att de säljer fler 9xx-prollar än 6xx.
Eftersom bägge kommer fasas ut vill de nog bli av med de mest svårsålda, vilket 6xx-serien lär tillhöra.

Sedan så stödjer inte alla moderkort 9xx-prollar, de ville kanske inte chansa (skulle inte jag heller gjort).

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

ok. tack mikerrer!

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Ja, det var väldigt juste av netonnet faktiskt.
Kan dock bero på att modellen har ett par år på nacken och att dom vill sälja iväg de resterande dom har kvar

641an e den senaste singelcore P4an, den är ingen enorm skillnad jämntemot 640n, nyare tillverkningsteknik vilket antagligen lett till att den går svalare.

Ett par år på nacken? snarare 1år. 6xx serien lanserades i februari/mars 2005.
Jag vet... Har en 640 som jag köpte från USA precis när den lanserades.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB