Permalänk
Medlem

Effekten av 1 GB VS 2 GB...

Okej, jag har "bara" 1 GB ram minne. Riggen är enligt signatur. Jag vill om effekten är "stor" om jag uppgraderar i 1. Oblivion 2. I allmänhet.

Tacksam för svar!

Visa signatur

X2 4200,XFX 7900 GT, 74 GB Raptor 16 MB+650 GB HD;ar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle defenitivt skaffat 2GB om jag var du, borde ge en rejäl skjuts faktiskt, Oblivion tycker väl om minne om jag inte minns fel, skulle nog säga att ditt minne är flaskhalsen just nu.

Permalänk
Avstängd

Jo oblivion vill ha mycket minne å mumsa på....Och cpu kraft. Men som jag ser så har du en bra cpu redan :)..Sen kan du alltid clocka lite så får du mer Fps i spelet..

Permalänk
Medlem

Kan garantera att du kommer märka skillnad i Oblivion mellan 1GB ram, och 2GB.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

2gb rockar ju hela maskinen, inte bara i spel

Så skönt när man packar upp stora rar filer, bränner en skiva, kör lite dc och surfar...allt samtidigt och utan större fördröjningar på nått

Permalänk
Medlem

Extra ram förbättrar hjälper i allmänhet till att du får mindre fps drops.

Test med lite ram och bra graffe visar ofta att en hackig kurva med mkt fps drops när stora scener ska laddas

Test med mkt ram och bra graffe visar en mkt jämnare kurva där fps:en håller sig högt uppe hela tiden

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

2gb ftw

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Som jag nyss sa i
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=667...
ger 2GB en fin prestandaboost speciellt i oblivion och med lite ändringar i oblivion.ini

ett par inställningar man kan ändra på när man ser till minnet är:
uGridsToLoad=7
uInterior Cell Buffer=7
uExterior Cell Buffer=100
iPreloadSizeLimit=104857600
bSelectivePurgeUnusedOnFastTravel=0

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, en fråga dock. Jag har 2x512 MB ram nu... Vad ska jag köpa till? 2x512 MB så att jag använder alla 4a platser? Eller ett 1 GB minne? Eller bör jag sälja dessa minnena och köpa 2x1GB (detta kommer ju kosta lite extra så det måste va värt det...) Sen tror jag inte att jag nånsin kommer ha mer än 2 GB på DDR, då jag lär byta till DDR II eller DDR III innan det blir aktuellt.

Visa signatur

X2 4200,XFX 7900 GT, 74 GB Raptor 16 MB+650 GB HD;ar.

Permalänk
Medlem

Eftersom du kör AMD så vore 2x1GB bäst. Om du kör fyra stickor går de inte i full hastighet/bara T2 och om du har 3 kan du inte köra Dual Channel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

hur ar det for intel med 4*512 minne, Arzei??

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Jag skulle defenitivt skaffat 2GB om jag var du, borde ge en rejäl skjuts faktiskt, Oblivion tycker väl om minne om jag inte minns fel, skulle nog säga att ditt minne är flaskhalsen just nu.

512->1024 MB gör mycket stor skillnad, men mer än 1024 behövs INTE. Oblivion själv äter under 400 MB. Om du märker skillnad mellan 1 och 2 GB beror det på att något läcker minne, troligen en drivrutin. Om så är fallet hjälper inte 2 GB speciellt långt heller, det är bara att leta upp läcka och uppdatera aktuell drivrutin.

I mitt fall är det Realteks usla ljuddriver som ibland börjar läcka som ett såll, vilket är ett steg upp från att segfaulta i DMA-regionen och ge BSOD.

Idag kan man som regel säga att 1 GB räcker så länge du inte vet precis vad du behöver den extra GB:en till.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
512->1024 MB gör mycket stor skillnad, men mer än 1024 behövs INTE. Oblivion själv äter under 400 MB. Om du märker skillnad mellan 1 och 2 GB beror det på att något läcker minne, troligen en drivrutin. Om så är fallet hjälper inte 2 GB speciellt långt heller, det är bara att leta upp läcka och uppdatera aktuell drivrutin.

I mitt fall är det Realteks usla ljuddriver som ibland börjar läcka som ett såll, vilket är ett steg upp från att segfaulta i DMA-regionen och ge BSOD.

Idag kan man som regel säga att 1 GB räcker så länge du inte vet precis vad du behöver den extra GB:en till.

Här är några andledningar till att ha 2 GB minne:

- Som jag som har en delad dator med överiga famlijemedlemmar så vill man gärna logga in på sitt kont och sedan bara växla användare när tex lillebrorsan ska låna datorn. Sedan när han loggat ut och jag ska fortsätta där jag stannade av tidigare så om jag har 2 GB minne så behövs det troligtvis inte ladds om igen, åtminstionde inte allt, så där märker man en _STOR_ skillnad, tro mig.

- Om du använder photoshop med olika filter och lager i .psd foramat (även andra format) så blir det en märkvärd skillnad i perestanda med 2 GB minne.

- Om du har tex firefox uppe och lite program i bakgrunden tar det och seadn spelar spel så kan du komma upp över 1gb minne och sedan när du tabbar ut/stänger av spelat så måste skrivbordet laddas in i minnet igen = segt. Bättre med 2 gb minne så går det som ett spjut.

Några anlednignar som jag tycker motiverar ett köp av 2 gb minne.

Men om man sitter och surfar på datorn och spelar cs någon gång så är det ju inte värt det, men om du vet att du ska spela tex crysis eller liknande spel så är ju 1.5gb minne rekomenderat av speltillverkaren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

detta kanske är "lite" offtopic men om vi nu har 1Gb minne, utgör det stor skillnad mellan 6400 och 5300 i hastighet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
512->1024 MB gör mycket stor skillnad, men mer än 1024 behövs INTE. Oblivion själv äter under 400 MB. Om du märker skillnad mellan 1 och 2 GB beror det på att något läcker minne, troligen en drivrutin. Om så är fallet hjälper inte 2 GB speciellt långt heller, det är bara att leta upp läcka och uppdatera aktuell drivrutin.

I mitt fall är det Realteks usla ljuddriver som ibland börjar läcka som ett såll, vilket är ett steg upp från att segfaulta i DMA-regionen och ge BSOD.

Idag kan man som regel säga att 1 GB räcker så länge du inte vet precis vad du behöver den extra GB:en till.

Jag körde Oblivion på en dator med 1GB ram.

Jag tryckte in 1GB ram till i den datorn, och märkte skilnad. Så jag vill påstå at det behövs.

Samma sak på min MacBook. Jag märkte stor skillnad i wow när jag uppgraderade till 2GB ram. Så att säga till folk at det inte behövs eller märks är ren och skär bullshit.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
512->1024 MB gör mycket stor skillnad, men mer än 1024 behövs INTE. Oblivion själv äter under 400 MB. Om du märker skillnad mellan 1 och 2 GB beror det på att något läcker minne, troligen en drivrutin. Om så är fallet hjälper inte 2 GB speciellt långt heller, det är bara att leta upp läcka och uppdatera aktuell drivrutin.

I mitt fall är det Realteks usla ljuddriver som ibland börjar läcka som ett såll, vilket är ett steg upp från att segfaulta i DMA-regionen och ge BSOD.

Idag kan man som regel säga att 1 GB räcker så länge du inte vet precis vad du behöver den extra GB:en till.

Precis som ovanstående säger så tycker jag också att mer än 1Gb minne kan vara lite overkill. Visst, det uppstår säkert tillfällen där även 1GB är otillräckligt men det skulle ju i så fall vara vid extrem multi-tasking.

Att istället lägga de pengarna på en snabb hårddisk á la Western Digital Raptor ger ju en större prestanda-skillnad än 1GB mer i RAM.

EDIT: Letade runt lite och hittade följande information på XBitLabs:

Citat:

Conclusion

Well, it’s high time we summed up the results of our today’s discussion. 1GB of RAM will be enough for almost any mainstream system. This amount of system memory guarantees comfortable work in all contemporary applications. You will even be able to run a few programs at the same time without much trouble when switching between them. The previous generation games will also run without delays with the maximum quality settings, and the latest games released in the end of last year will work fine with medium texture settings.

However, high-performance systems have to get 2GB of RAM. Gamers feel the need for this amount of system memory more than anybody else, if they want to be able to play the latest games with the high-quality image settings. Moreover, 2GB of RAM or even more than that will be very handy for professionals working in “heavy” applications processing large amounts of data.

Källa: http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/2gb-ram.html

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt