Intel ViiV vs. AMD Live!

Permalänk
Melding Plague

Intel ViiV vs. AMD Live!

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

On the technical specs side, we have some important constructive criticisms. AMD and Intel don’t require their platform to have wireless networking – which is in our opinion the main feature of the so-called digital home.

Hålle verkligen inte med där. Tycker det är bra att ingen av dem kräver det så att folk inte blir lurade att skaffa trådlöst. Inget slår trådbundet.

Citat:

On the other hand, AMD define Gigabit Ethernet (1,000 Mbps) as a minimum networking standard for their platform, while on Intel side the minimum standard is Fast Ethernet (100 Mbps). AMD scored a good point here.

Det där är i mina ögon så löjligt det bara kan bli.

Vad kräver mer än 100 Mbit för en HTPC?

AMD har verkligen inget övertag vad gäller det där (troligen så kommer de flesta intelkort köra gbit också), de bara satte ribban för onödiga funktioner som kostar mer för slutkunden.
(Ok, Gbit lär inte kosta många ören idag så det var ett dåligt exempel men många bäckar små...)

Citat:

Intel requires that you use NCQ-based hard disk drives on ViiV computers, while NCQ is optional on AMD’s Live!.

Seriöst?
Då NCQ ofta(st?) ger sämre prestanda för HTPCs (eller vad man vill kalla det) så är det där ytterligare ett tecken på hur värdelösa både ViiV och Live! är.

Man ska komma ihåg att det här är lösningar för svenssons. Det är för att underlätta då svenssons inte vet vad som behövs.

Det är väl företagens version i alla fall, i verkliga livet så försöker de ju tvinga på kunderna så mycket skit som möjligt i det enda syftet att kunna ta bättre betalt.
Först en gång för den dyra hårdvaran (som inte behövs).
Och sen för loggan (ViiV/Live!).

Det är i mina ögon patetiskt men trotts det ett ganska naturligt steg om man ser till den extrema IT-inkompetensen som finns överallt.

Har inte läst hela artikeln utan främst kollat på conclusions-sidan så rätta mig om jag har missat nåt.

Tycker dock att det är förvånandsvärt att artikeln inte ens verkar nämna vad man egentligen behöver för en HTPC och att båda lösningarna är överdrivna så in i...
Inger verkligen inget förtroende. Att sidan kallar sig Hardware-Secrets gör inte saken bättre Fasst det kanske ingår i Uncomplicating the Complicated (läs: köp det dyraste så är du säker).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Då NCQ ofta(st?) ger sämre prestanda för HTPCs (eller vad man vill kalla det) så är det där ytterligare ett tecken på hur värdelösa både ViiV och Live! är.

varför?

Permalänk
Medlem

Därför att hela vittsen med ViiV och Live! verkar vara att ta betalt för saker som de har svårt att sälja utan ett coolt namn... (vilket i sig förstås inte hindrar dem att ta betalt för namnet också)

Jusst varför NCQ är ett krav är kanske lite konstigt då eftersom det inte är något som Intel tjänar på.
Kanske har de en deal med någon HDD-tillverkare.
Troligen så är det mycket för att ser bra ut på pappret också.

Kanske även ett finare namn på SATA 2 (eftersom alla kort har SATA 2 idag men få har hört talas om NCQ).

Permalänk
Medlem

"Det där är i mina ögon så löjligt det bara kan bli.

Vad kräver mer än 100 Mbit för en HTPC?

AMD har verkligen inget övertag vad gäller det där (troligen så kommer de flesta intelkort köra gbit också), de bara satte ribban för onödiga funktioner som kostar mer för slutkunden.
(Ok, Gbit lär inte kosta många ören idag så det var ett dåligt exempel men många bäckar små...)"

Svaret är HDTV. 1080p med bra rate kan inte streamas över 100 Mbit kort. Tycker personligen både WiFi och 1Gbit borde vara krav. Dels för att allt fler enheter som är bärbara och stationära kör med WiFi, vilket även mp3spelare lär komma med, och därför borde detta vara krav.

Gillar AMDs bäst då även med lägsta möjliga har kraft nog att koda av 1080p HDTV utan problem. Jag undrar om alla Pentium D klarar det utan hjälp av decoder för grafikkortet?

Jag tycker även att HDCP ska vara ett krav för när detta väl kommer igång på HD DVD och BluRay så blir det rätt kasst utan HDCP. Antar att detta beor på att både ATI och Nvidia har legat på latsidan när det gäller stödet för HDCP.

Men för mig är en framtidssäker HTPC en maskin där jag sen kan slänga in en läsare till BluRay eller HD DVD och räkna med att alla filmer kan köras i 1080p utan problem, detta är inte möjligt med dessa krav.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Svaret är HDTV. 1080p med bra rate kan inte streamas över 100 Mbit kort. Tycker personligen både WiFi och 1Gbit borde vara krav. Dels för att allt fler enheter som är bärbara och stationära kör med WiFi, vilket även mp3spelare lär komma med, och därför borde detta vara krav.

1080p kräver inte i närheten av 100 Mbit.
Man kan kanske i teorin göra 1080p material med 100 Mbit men det kommer man inte att kunna köpa någonstans utan det får man fixa själv.
Har inte HD-DVD/Blu-Ray satt ett "tak" på ~25 Mbit? Lite osäker men det är en bra bit under 100 Mbit i alla fall.
En 25 Gbyte skiva skulle rumma lite drygt en halvtimme med 100 Mbit. Och ingen HD-DVD/Blu-Ray spelare skulle kunna att spela upp den.
Och TV-sändningar kommer knappast med sådana bit-rates heller. Så tvivlar på att man kommer ha nytta av mer än 100 Mbit för 1080p strömmar.

Särsklt med tanke på att målgruppen med största sannolikhet sitter med en (i bästa fall) 100 mbit router/switch).

Bärbara enheter och mp3-spelare bör kopplas in via en trådlös router och inte direkt till HTPCn via trådlöst (ingen svensson i världen klarar av att fixa en sådan koppling).

Ska vi snacka 1080p så kan du säkert få problem med WiFi.

Fixar AMDs slöaste dualcore 1080p h264 utan stöd? (nu vet jag visserligen inte om AMD även har krav på någon viss hastighet på dualcore processorn, sen kommer väl 3600+ också)
Visserligen borde det komma multitrådade spelare (om det inte redan gjort det) och då fixar nog alla dualcores det, dvs. även intels.
Men snackar vi >100 Mbit 1080p så lär du nog få problem att hitta någon privatperson som har dator nog att spela upp den

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är med AMD sidan. men om jag minns rätt så har samtliga Pentium D CPUer stöd för SSE3. och har man det så är 1080p inget problem för den att koda upp. min P4E 3.0ghz kör 20-40% användning när jag kodar upp 1080p filmer på min maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där är i mina ögon så löjligt det bara kan bli.

Vad kräver mer än 100 Mbit för en HTPC?

AMD har verkligen inget övertag vad gäller det där (troligen så kommer de flesta intelkort köra gbit också), de bara satte ribban för onödiga funktioner som kostar mer för slutkunden.
(Ok, Gbit lär inte kosta många ören idag så det var ett dåligt exempel men många bäckar små...)

Det är ju i en HTPC gigabit gör nytta.
När du spelar el laddar ner har man ingen användning av det MEN mellan datorerna i hemmet är det mycket användbart.
Tänk att du laddar ner en film på din vanliga dator och sedan vill föra över den till din HTPC.
Det skulle jag personligen haft mycket nytta av men eftersom min HTPC inte har nått gigabitNIC eller min router stödjer det så går inte det... Mycket synd...

Permalänk
Medlem

Vet inte hur begränsande ditt exempel är...

Enklaste är ju att bara dela ut film-mappen på den vanliga datorn. Eller ännu bättre (om den ändå ska till HTPCn) ladda ner den direkt dit...

Visst ser jag fördelar med Gbit, men inte särskilt mycket i en HTPC och säskilt inte som ett krav för en standard ämnad åt svenssons.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vet inte hur begränsande ditt exempel är...

Mycket, eftersom hårdiskarna skulle kunna jobba mycket snabbare i fall de inte blev begränsade av 100mbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Enklaste är ju att bara dela ut film-mappen på den vanliga datorn. Eller ännu bättre (om den ändå ska till HTPCn) ladda ner den direkt dit...

Vad pratar du om? Det är klart jag delar ut filmmappen.
Jag tycker det är krångligt att sitta å ladda saker med tvn, så därför tankar jag ner med vanliga datorn och för sedan över. Ibland kör jag med viruell desktop men det är ju lite onödigt krångel...
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av echo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Visst ser jag fördelar med Gbit, men inte särskilt mycket i en HTPC och säskilt inte som ett krav för en standard ämnad åt svenssons.

Det är mellan datorer i hemmet man får mest nytta av gigabit, så de så, och jag tror många som har en HTPC har nytta av att flytta data mellan den och en annan dator.

Har man bara en dator är det i stort sett vaste att ha gigabit enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Mycket, eftersom hårdiskarna skulle kunna jobba mycket snabbare i fall de inte blev begränsade av 100mbit

Menade i praktiken inte i teorin...

Och när jag menade med att dela ut mappen menade jag att streama filmen...

Ska man köra över nätverket tills hårddisken kräks kanske det inte blir alltför lyckat med HDTV-inspelningen man höll på med för tillfället eller så blir datorn i fråga väldigt seg vilket inte är så lyckat med en HTPC som i min mening egentligen inte ska kunna bli överbelastad utan fungera som en klocka oavsett vad man gör på den (det den är ämnad för vill säga).

De flesta korten lär ha Gbit ändå och som jag sa så är det här ett halvbra exempel eftersom Gbit är så billigt. Men trotts det ett exempel på något som svenssons inte har någon nytta av.
Skulle gissa att du inte tillhör den tänkta målgruppen för de här produkterna. Du köper nog det som du behöver och skiter i sånt som du inte behöver i alla fall, eftersom du vet vad du behöver. Vilket är exakt vad den tänkta målgruppen inte gör (varför de passar på att lägga till det mesta).

Ska man köra Gbit på allvar bör man ändå köpa ett riktigt nätverkskort (anser jag)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
1080p kräver inte i närheten av 100 Mbit.
Man kan kanske i teorin göra 1080p material med 100 Mbit men det kommer man inte att kunna köpa någonstans utan det får man fixa själv.
Har inte HD-DVD/Blu-Ray satt ett "tak" på ~25 Mbit? Lite osäker men det är en bra bit under 100 Mbit i alla fall.
En 25 Gbyte skiva skulle rumma lite drygt en halvtimme med 100 Mbit. Och ingen HD-DVD/Blu-Ray spelare skulle kunna att spela upp den.
Och TV-sändningar kommer knappast med sådana bit-rates heller. Så tvivlar på att man kommer ha nytta av mer än 100 Mbit för 1080p strömmar.

Särsklt med tanke på att målgruppen med största sannolikhet sitter med en (i bästa fall) 100 mbit router/switch).

Bärbara enheter och mp3-spelare bör kopplas in via en trådlös router och inte direkt till HTPCn via trådlöst (ingen svensson i världen klarar av att fixa en sådan koppling).

Ska vi snacka 1080p så kan du säkert få problem med WiFi.

Fixar AMDs slöaste dualcore 1080p h264 utan stöd? (nu vet jag visserligen inte om AMD även har krav på någon viss hastighet på dualcore processorn, sen kommer väl 3600+ också)
Visserligen borde det komma multitrådade spelare (om det inte redan gjort det) och då fixar nog alla dualcores det, dvs. även intels.
Men snackar vi >100 Mbit 1080p så lär du nog få problem att hitta någon privatperson som har dator nog att spela upp den

Nu är det dock så att även om 100mbit låter mycket och som att det skulle räcka bra för att använda en HTPC över nätverket. Jag kan bara säga hur jag själv har de. Jag har och tankar allt på en server som står på vinden 24/7. I rummet har jag sen min HTPC till TVn. När jag körde 100mbit och skulle spela upp 1080p märktes det snabbt att allt annat på nätverket blev mer eller mindre omöjligt. Att bränna ut en DVD från servern samtidigt som jag rullade en 1080p trailer var en omöjlighet. Visst klarar man att göra allt med 100mbit lina men då är man ibland begränsad till att bara kunna göra 1 sak och man vill faktiskt ha en lite buffert så att man mitt i tittandet av en film kan göra annat.

Man behöver ju inte ha en gigarouter till detta då internet på den hastigheten känns avlägset. Räcker med en vanlig router som du sedan kopllar till en gigaswitch, dessa är knappast dyra, och sen är man klar. Själv kör jag med dubbla gigakort på servern och använder den som router.

När det gäller CPUn som kan man inte förlita sig på SSE3, programet du spelar upp i måste stödja detta precis som om du använder nVidias Purevideo decoder. Har för mig att även alla AMD X2 CPUer har SSE3 så det borde inte spela någon roll ändå när dte gäller Intel vs AMD. Själv har jag AMD X2 4400+ och 2gb ram och där funkar 1080p h264 utan problem och utan optimeringar via SSE3 eller grafikkort. Hur det är med 3800+ vet jag dock ej.

Bidraten på HD DVD är 36,55mbps och maxgränsen för TV är 25mbps.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Nu är det dock så att även om 100mbit låter mycket och som att det skulle räcka bra för att använda en HTPC över nätverket. Jag kan bara säga hur jag själv har de. Jag har och tankar allt på en server som står på vinden 24/7. I rummet har jag sen min HTPC till TVn. När jag körde 100mbit och skulle spela upp 1080p märktes det snabbt att allt annat på nätverket blev mer eller mindre omöjligt. Att bränna ut en DVD från servern samtidigt som jag rullade en 1080p trailer var en omöjlighet. Visst klarar man att göra allt med 100mbit lina men då är man ibland begränsad till att bara kunna göra 1 sak och man vill faktiskt ha en lite buffert så att man mitt i tittandet av en film kan göra annat.

Jo, jag stöter på samma problem då och då men det ser jag inte vara relevant till varken ViiV eller Live!.

De flesta 100 Mbit routrarna får ju problem med bara 24 Mbit internet, jag menade Gbit på routerns inbyggda switch, kanske lite oklart skrivet dock :o.

Anledningen att du får problem att bränna en DVD samtidigt som du tittar på en 1080p trailer är inte konstigt. Att bränna i 8X går i ca. 11 Mbyte/s och med brännare som klarar över 16X så är det inte konstigt att ett 100 Mbit nätverk (som maxar 12.5 Mbyte/s) inte hänger med. Över nätverket brukar jag nöjja mig med att bränna i 4X jusst för att ha lite buffert för annat också, men särskilt fort går det ju inte (normalt spelar dock det ingen roll, man behöver ju inte direkt sitta och vänta på den).

Men som sagts, det här är minimumkrav för en svenssonmaskin.

Jag argumenterar inte emot Gbit nätverk.

Men med tanke på att min HTPC som köptes för 3-4 år sedan hade gbit integrerat så var det kanske dumt av mig att ens ta upp det. Men att påstå att AMD har ett övertag över Intel för att de inte kräver Gbit är fortfarande lika fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

# Video output: VGA, DVI or HDMI with HDCP (optional).

oj vilket hårt krav.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, jag stöter på samma problem då och då men det ser jag inte vara relevant till varken ViiV eller Live!.

De flesta 100 Mbit routrarna får ju problem med bara 24 Mbit internet, jag menade Gbit på routerns inbyggda switch, kanske lite oklart skrivet dock :o.

Anledningen att du får problem att bränna en DVD samtidigt som du tittar på en 1080p trailer är inte konstigt. Att bränna i 8X går i ca. 11 Mbyte/s och med brännare som klarar över 16X så är det inte konstigt att ett 100 Mbit nätverk (som maxar 12.5 Mbyte/s) inte hänger med. Över nätverket brukar jag nöjja mig med att bränna i 4X jusst för att ha lite buffert för annat också, men särskilt fort går det ju inte (normalt spelar dock det ingen roll, man behöver ju inte direkt sitta och vänta på den).

Men som sagts, det här är minimumkrav för en svenssonmaskin.

Jag argumenterar inte emot Gbit nätverk.

Men med tanke på att min HTPC som köptes för 3-4 år sedan hade gbit integrerat så var det kanske dumt av mig att ens ta upp det. Men att påstå att AMD har ett övertag över Intel för att de inte kräver Gbit är fortfarande lika fel.

Bränner alltid i 4x och även den hastigheten blir omöjlig att se HDTV samtidigt med. Visst är det svensson man ska utgå ifrån men som sagt med tanke på hur billigt giga är idag är det lika bra att sätta ribban redan där, är bra att ha och ger ingen större extrakostnad.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilka lite halvmystiska krav. För mig hade det varit krav på att ha krav på digitala utgångar till ljud och bild, lite framåttänkande i tekniken och lite annat. Ungefär:

* CPU: Bättre presterande processor men som inte slukar hutlösa mängder energi (<75W, helst under 50W för att vara petig och nästan omöjlig.).
* RAM: 1GB
* HDD: SATA2 med NCQ-stöd.
* NIC: 1000Mbps PCIe.
* GRAFIK: Två utgångar av DVI-I Dual Link eller HDMI. Går också bra med en av varje.
* LJUD: High Definition Audio 5.1 eller bättre med SPDIF-utgång.
* OPTISK ENHET: DVD±RW DL
* 6st USB2-portar och 1xFirewire 400 (800 i framtiden).
* TV-kort för digitala mottagningar, satelit, mark och kabel. (Finns det?)
* Fjärrkontrollsstyrning av bättre slag.
* All rörliga delar vibrationsdämpade.

Hellre 1000Mbps-nätverksskort då det finns idag billigt och det har sina hastighetsfördelar mot 100Mbps i vissa situationer. Varför inte använda tekniken då den finns, och skrota gammal gojja?

---

Det är ibland roligt att drömma men jobbigt inom ramen kallad verkligheten.