Forskare upptäcker ny metod för lagring

Permalänk

Bara jag som störde mig på att där stod indisk forskare när han var amerikan?...

Permalänk
Medlem

Heter man Renugopalakrishnan är man knappast Amerikan, eller vad menar du?

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stilnoxx
Heter man Renugopalakrishnan är man knappast Amerikan, eller vad menar du?

Varför skulle man inte kunna vara det?
Sen att det är ett indiskt namn har väl inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Haha.. jaja men okej. Det finns säkert någon svensk på Harvard också ska du se, jag tror verkligen inte folk skulle föredra att bli kallade amerikaner när de inte är det.

Förövrigt vad spelar det för roll, indier är överlag mer intelligenta än amerikaner (IQ) så han borde väl inte ta illa upp..

OnT:

Kul grej, men jag tror att när det här kan bli aktuellt, så finns det nog redan betydligt större lagringsmedier.. men vem vet

Visa signatur

nej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
Bara jag som störde mig på att där stod indisk forskare när han var amerikan?...

Du har inte tänkt på att han kanske var indisk, och som bara åkte in till USA för att studera? Det är ju inte direkt ovanligt verkar det som.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

USA är inte ett etniskt homogent samhälle, om ni tittar på Yahoo artikeln så står det Indian born, så troligtvis handlar det om en invandrad amerikan. Vad grundar du dina idéer om iq skillnader mellan olika nationer på Stilnoxx? Det jag hittade var detta http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_IQ
98 (USA) är väl mer än 81 (Indien).
Jag tror inte folk som bor och arbetar i USA har så mycket emot att bli kallade amerikaner för den delen heller, isåfall hade man väl inte valt att flytta dit.

Men tillbaka till proteinet.
Om det här kan fungera eller inte beror ju på ett stort antal faktorer.

Dels hur ljuskänsligt är proteinet, det måste ändera skyddas mot vanligt ljus eller kräva stora mängder ljus typ från en laser för att vara användbart.

Hur stabilt är proteinet, proteiner är stora molekyler och det är inte otroligt att anta att proteinet kan anta mer än 2 konformationer.

Proteiner är förstås känsliga för alla typer av mikroorganismer, vilket gör att proteinlagret genom hela tillverkningsprocessen absolut inte får utsättas för proteaser.

Proteiner kan också vara tämligen värmekänsliga, temperaturen kan påverka konformation. I värsta fall kan proteinet denatureras.

Nu står det i artikeln att man har lyckats göra intermediärerna mer stabila, så detta behöver kanske inte vara ett problem.

Intressant om man kan skapa ett lager med detta protein där molekylerna inte trasslar in sig i varandra och intermediärerna inte diffunderar tillräckligt mycket för att förstöra informationslagringen.
Skulle dock bli förvånad om man kan skapa något vettigt där enskilda molekyler är ettor och nollor. Tror risken är för stor för datakorruption om man inte kör på större områden. Vilket tillstånd man hittar en enskild molekyl i är snarare en fråga om sannolikhet, Även om man har en hög aktiveringsenergi mellan tillstånden så kommer det faktum att man vill minska diffusionen av intermediärerna att göra att man nog ändå kan tänka sig att fel uppstår ( eftersom intermediärerna kommer finnas nära varandra och enklare kunna gå tillbaka till grundtillståndet om tillräckligt med energi tillhandahålls ), har inte räknat på det än dock.
Tycker inte att man borde kalla proteinerna för organismer för det är de verkligen inte, organismer producerar proteiner, men ett protein är inte en organism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
USA är inte ett etniskt homogent samhälle, om ni tittar på Yahoo artikeln så står det Indian born, så troligtvis handlar det om en invandrad amerikan. Vad grundar du dina idéer om iq skillnader mellan olika nationer på Stilnoxx? Det jag hittade var detta http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_IQ
98 (USA) är väl mer än 81 (Indien).
Jag tror inte folk som bor och arbetar i USA har så mycket emot att bli kallade amerikaner för den delen heller, isåfall hade man väl inte valt att flytta dit.

Testet verkar inte så bra precis.. Antagligen baserat en del på kunskap. för om du kollar på listan så ser man att rika länder som erbjuder bra utbildning ligger högre. och fattigare länder längre ner. Kan vara annat också. men man ser tydligt att pengar = IQ enligt den listan.

Visa signatur

Skriv in den signatur som ska visas under alla dina inlägg i forumet.

Permalänk
Medlem

Den här diskussionen tog en konstig vändning

Om han nu räknar sig som amerikan eller inte är väl upp till honom, men av förklarliga skäl så kommer nog folk iaf "tro" att han är indier, av samma anledning som blonde Kalle Johansson skulle ha svårt att hävda sig som Somalie, oavsett om han bott där hela livet eller inte.

IQ-grejen grundade jag på ingenting (jag gissade )förutom att jag vet att det finns många framstående indiska forskare och att deras universitet håller hög klass, att medeltalet var så lågt som 81 viste jag inte, men beror säkert på att det är fattigt i Indien, och det finns säkert mycket folk som aldrig gått i skola öht, om man bara skulle se på storstäderna eller folk som faktiskt hade en utbildning hade det nog sett annorlunda ut..

Aja, menade inget illa hur som helst, men kommer nog tyvärr fortsätta att se den amerikanske professorn Vencatesan Renugopalakrishnan som indier..

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Angmarr
Testet verkar inte så bra precis.. Antagligen baserat en del på kunskap. för om du kollar på listan så ser man att rika länder som erbjuder bra utbildning ligger högre. och fattigare länder längre ner. Kan vara annat också. men man ser tydligt att pengar = IQ enligt den listan.

Det behöver inte vara så det baseras på kunskap. Det kan helt enkelt vara så att personerna i de rika länderna är mer vana vid sådana test, eller mentalt arbete ö.h.t. I de rika länderna sitter folk och löser korsord och diverse klurigheter i tidningar, medans folket i de fattiga länderna inte ens får lära sig läsa (Och alla nyanser imellan). Men som du säger; pengar verkar spel roll.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk

Har verkligen proteiner något att göra med DNA? Det är celler som har DNA i sig för att kunna komma ihåg hur de ska se ut när de delar sig. Cellerna är uppbyggda av proteiner och DNA:t är uppbyggt av proteiner. DNA:t är väl ungefär en tusendel så stort som cellen det tillhör (om man ska dra till med något) och det består av miljarder (eller något) proteiner. Proteinerna i sig är uppbyggda av ett antal aminosyror, gissningsvis runt 100 - 1000 men det kanske kan vara mer med. Aminosyrorna är molekyler som består av ett ganska stort antal atomer, vi snackar nog tusental i alla fall. Eller har jag fel?

Min poäng är att proteiner på intet sätt är levande.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Yes, äntligen kan jag få plats alla mina "semesterbilder" på en skiva! woho!

Jaha, alla tjejer du har smygfotat då?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Känns som att detta är en teknik som bara kommer vara med i ett part nyhetsartiklar och sen försvinnar för evigt som många andra tuffa saker har gjort. Det är för bra för att vara sant

Tänkte exakt den tanken.

Vart tog ozon behandlingen vägen som skulle göra tandläkaren överflödig?

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Har verkligen proteiner något att göra med DNA? Det är celler som har DNA i sig för att kunna komma ihåg hur de ska se ut när de delar sig. Cellerna är uppbyggda av proteiner och DNA:t är uppbyggt av proteiner. DNA:t är väl ungefär en tusendel så stort som cellen det tillhör (om man ska dra till med något) och det består av miljarder (eller något) proteiner. Proteinerna i sig är uppbyggda av ett antal aminosyror, gissningsvis runt 100 - 1000 men det kanske kan vara mer med. Aminosyrorna är molekyler som består av ett ganska stort antal atomer, vi snackar nog tusental i alla fall. Eller har jag fel?

Min poäng är att proteiner på intet sätt är levande.

DNA är ju förkortning för deoxyribonucleic acid, så det är ingen protein utan en nukleinsyra.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant artikel. Tänk att människor kan heta så. Coolt.

Det där dom lagringen var ok det med. I övrigt kan man inte påstå att proteinerna är levande, som det talades om ovan, utan organiska. Dvs kolbaserat. Organiskt behöver alltså inte alls va samma sak som levande.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Har verkligen proteiner något att göra med DNA? Det är celler som har DNA i sig för att kunna komma ihåg hur de ska se ut när de delar sig. Cellerna är uppbyggda av proteiner och DNA:t är uppbyggt av proteiner. DNA:t är väl ungefär en tusendel så stort som cellen det tillhör (om man ska dra till med något) och det består av miljarder (eller något) proteiner. Proteinerna i sig är uppbyggda av ett antal aminosyror, gissningsvis runt 100 - 1000 men det kanske kan vara mer med. Aminosyrorna är molekyler som består av ett ganska stort antal atomer, vi snackar nog tusental i alla fall. Eller har jag fel?

Min poäng är att proteiner på intet sätt är levande.

Du har verkligen ingen aning om vad du snackar om, eller hur? Enda rättet du hade var väl att proteiner är uppbyggda av aminosyror (som för övrigt är långt mindre än tusenatomiga). Men nu är det här inte ett biologiforum

Kan väl svara på din fråga om hur DNA och proteiner hör ihop; DNA, eller rättare sagt delar av DNA (gener) fungerar som blueprints för olika proteiner cellen som innehåller DNA't producerar. Således är heller inte DNA uppbyggt av proteiner, som redan påpekats.

OnT: Som redan har nämnts, det här kommer nog aldrig komma längre än till ritbordet. Hela idén med att använda organsikt material till att lagra binär data låter lite väl mycket sci-fi för att komma till användning nån gång den närmsta tiden.

Edit: En liten miss i nyheten som gör ont i mina ögon...

Citat:

Det ljuskänsliga proteinet som används är en slags biologisk organism

Proteinet tillverkas av en biologisk organism. Det är proteinet i sig, och inte organismen, som omvandlar ljus till kemisk energi.

Permalänk

"En indisk forskare har upptäckt ett nytt sätt att spara data på en DVD-skiva som kan göra dagens lagringsmetoder överflödiga. Med hjälp av ett lager som består av ljuskänsligt protein kan dessa skivor rymma upp till 50 terabyte (50 000 gigabyte) data.

Det är professor V. Renugopalakrishnan på Harvard Medical School i Boston, USA, som påstår sig ha utvecklat detta lager med genmodifierade proteiner, skriver Yahoo."

(inget ont om Indier och Harvard men; )
Hoppas han och Harvard är mer seriösa en den Indiska forskare som påstod sig kunna tillverka bensin från växter.......

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
"En indisk forskare har upptäckt ett nytt sätt att spara data på en DVD-skiva som kan göra dagens lagringsmetoder överflödiga. Med hjälp av ett lager som består av ljuskänsligt protein kan dessa skivor rymma upp till 50 terabyte (50 000 gigabyte) data.

Det är professor V. Renugopalakrishnan på Harvard Medical School i Boston, USA, som påstår sig ha utvecklat detta lager med genmodifierade proteiner, skriver Yahoo."

(inget ont om Indier och Harvard men; )
Hoppas han och Harvard är mer seriösa en den Indiska forskare som påstod sig kunna tillverka bensin från växter.......

Klart det går att göra Bensin ifrån växter, bara lagra dom i en luftficka ett par (miljoner) år...

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

fungerar nog alldrig alla butiker som säljer sånt skulle väl behöva kylskåp för att hålla skivan i bra skicka o dessutom änvända en skiva med samma teknik som idag med brännare alltså låter väl långsamt,inte så tyst och en cd enhet är inte så liten heller . förutom slim enheter.
intressant med han som skapa bensin ur växter har du nån länk till nån artikel?

Permalänk

"intressant med han som skapa bensin ur växter har du nån länk till nån artikel?"

Grejen var den att han lyckades aldrig....

Jag tror jag fick informationen från Discovery TV kanalen.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Låter iofs fullt rimligt att man skulle kunna få bensin från växter, man utvinner olja ur växten, behandlar ungefär som vanlig råolja,->bensin.
Det du vill göra är att se till att oljan från växten kostar så lite som möjligt att behandla för att få bensin.

Ang datalagringen så är fördelen med att använda ett protein att om man väl lyckas genmodifiera en organism att syntetisera proteinet så går det att framställa billigt. Nackdelen är förstås att det är biologiskt nedbrytbart, iövrigt så borde för och nackdelar vara ungefär desamma som för andra molekyler, stabilitet, osv kan ju variera även för icke biomolekyler.
Tekniken bygger egentligen på principen att man har två eller fler former av en molekyl när den utsätts för ljus, och att aktiveringsenergin ska vara så pass hög för att gå mellan de olika formerna så att de temperaturer som molekylen utsätts för inte ska åstadkomma övergångar på egen hand, molekylen i sina olika former bör i övrigt inte vara särskilt reaktiv med sin omgivning osv.
Att använda ett protein är nog som sagt mest för att det är rel billigt att producera, skulle man ha en lämplig bulkkemikalie som inte är biologiskt nedbrytbar så vore det nog bättre.

Permalänk

Lite biologidisskussion kan väl inte skada i en gammal nyhets-svammeltråd som denna så jag passar på att fråga er som kan om det här med DNA.

DNA är väl en "grej" som finns i alla celler. När en cell delas delas även DNA:t på mitten så att de två nya cellerna får varsin halva. Utav dessa halvorna kan sedan cellen eller någon annan finurlig anordning komplettera DNA:t till en komplett DNA-molekyl(?) så att cellerna kan dela sig igen.

Vad gör DNA:t sen då? Är det alltså ett recept för hur cellerna ska framställe proteiner?

Tack pfH

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Ja DNAt avläses när cellen sätter ihop aminosyror till proteiner. Beroende på koden i det område som avläses så kommer olika proteiner bildas. Själva processen går via RNA.
http://en.wikipedia.org/wiki/Protein#Components_and_synthesis
http://en.wikipedia.org/wiki/DNA_replication
Finns massor om detta i grundkursböcker i biokemi eller biologi. Kolla i närmsta biblotek.