Thecus N5200 nätverksdisk testad

Permalänk
Melding Plague

Thecus N5200 nätverksdisk testad

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

8000 kr UTAN diskar?!?!

Thats a no-buy

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Ändå inte så dyrt om man jämför med liknande produkter. Denna var smockade med features. Dock blir det billigast att bygga ihop en egen vilket det lutar mot att jag kommer göra. NAS är ruggigt trevligt och jag kommer nog försöka efterlikna denna enhet rätt mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
8000 kr UTAN diskar?!?!

Thats a no-buy

Ett raid 5/6 kort går på ca 4 000 kr bara det.
Och det är bara för ett raidkort, den där måste ju vara fristående från moderkort osv. och dessutom ha två stycken gbit-nätverkskort. Är ju i princip en helt vanlig dator (celeron M processor bl.a.).

Visst är det löjligt mycket pengar men det är tyvärr så mycket det kostar.

Permalänk
Avstängd

http://www.freenas.org/

För den som vill bygga en egen NAS. Kan starta från usbminne också. Hade till och med stöd för accoustic management.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
http://www.freenas.org/

För den som vill bygga en egen NAS. Kan starta från usbminne också. Hade till och med stöd för accoustic management.

Den programvaran har jag räknat med att använda. Den verkar vara den trevligast.

EDIT: Eller det beror på hur lätt det är att lägga till andra program. Kanske bygger mitt eget ihop-plock. Skulle gärna ha en dc-klient och kanske en bt också

Permalänk
Medlem

jag saknar mest en webbserver (php/mysql)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

3D-diagram borde bannlysas. Framför allt sådana som användes i denna recensionen. Helt oläsligt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm 8000 för hårdvaran.. det är nästan acceptabelt men de får slipa på designen. Shit va ful.

Får tacka enormt för FreeNAS länken. Visste jag inte om sen tidigare, detta satte verkligen mina planer på hemmabyggd NAS i rullning.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk

Vad för typ av hårdvara är det tänk ni som ska bygga egen nas köra med?

Hoppas det får NTFS stöd snart det där freeNAS, ja annars är det ingen vits tycker jag,

Linux har ju nyligen fått fullt stöd för NTFS läste jag någonstans... kanske inkludera det hos freenas om det är möjligt *hoppas*

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Avstängd

Freenas är väl baserad på freebsd så det är tyvärr inte helt självklart. Varför behöver du NTFS på nasen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Freenas är väl baserad på freebsd så det är tyvärr inte helt självklart. Varför behöver du NTFS på nasen?

För att göra det enklare ifall man ska ta ut den disk och felsöka elr använda i ett Windows baserat system då det är de enda jag kör med.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Avstängd

Dundermuppen och Megatomten..

Väljer du att köra någon variant av raid så är det inte sannolikt att du kan läsa dem i alla fall, men jag vet inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megatomten
För att göra det enklare ifall man ska ta ut den disk och felsöka elr använda i ett Windows baserat system då det är de enda jag kör med.

Ingen som kan svara angående NTFS?

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P