ATI:s drivrutiner jämförda under Windows och Linux

Permalänk
Melding Plague

ATI:s drivrutiner jämförda under Windows och Linux

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Oj!
Det var fan mer skillnad än vad jag trodde.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ser ju helt förjävligt ut rent ut sagt, vad sysslar ati med?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag fick inte ens mitt X850XT kort att funka den första månaden under ubuntu. Kvittar vad man än gjorde.....

Permalänk

Det var väl väntat. ATI's stöd för Linux är helt värdelös. Ska man hålla på med linux mycket så är det nVidia som gäller, bara nVidia.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jahapp, där sprack den bubblan om att Linux skulle vara så övermäktigt mycket effektivare än windows i allt.

Permalänk

Det enda rätta är att sluta köpa ATI-kort till dess att de har fixat sina problem, det här är pinsamt dåligt av dem.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Jahapp, där sprack den bubblan om att Linux skulle vara så övermäktigt mycket effektivare än windows i allt.

Jo, för det är ju Linux fel och inte ATIs

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Jahapp, där sprack den bubblan om att Linux skulle vara så övermäktigt mycket effektivare än windows i allt.

Så felet är linux att ati inte kan göra ordentliga drivrutiner?
Då kan vi ju resonera att en 1969års bubbla är snabbare än en 2006-års formel-1 bil eftersom bubblan drog ifrån efter ett tag på en gropig grusväg...

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja se en jämförelse mellan fyra nVidia kort

Nä resultaten överraskar inte. Tyckte ändå att båda spelen flöt på rätt bra med mitt radeon kort, i så där 30fps - Men sen har radeon-korten ifs en aning bättre drivrutiner än de senaste "prestanda-korten" från Ati.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Det enda rätta är att sluta köpa ATI-kort till dess att de har fixat sina problem, det här är pinsamt dåligt av dem.

Jag tror ärligt talat inte ATI bryr sig alltför mycket (uppenbarligen inte döma av dessa resultat). Den stora majoriteten av spelare använder ju ändå Windows. Förmodligen tycker de inte det är värt mödan att lägga resurser på att uppgradera deras drivrutiner till win standard.

Permalänk

Det är därför ATi suger och nVidia äger!

Permalänk

Det är därför man inte leker låtsasrebell utan använder det mycket smidiga och kompatibla operativsystemet MS windows.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Men snälla lilla Klargplutte, detta var inget "Linux vs MS Windows" test. Det var drivrutinerna som testades.
Sen undrar jag... "kompatibla operativsystemet", kompatibelt med vad? Sig själv?

"Det är därför man inte leker låtsasrebell utan använder den mycket smidiga och kompatibla bilen VW Beetle." Den är kompatibel med fler vägar än F1-bilen.

Permalänk

Men kan det vara att ATI's driver är svåra att coda om till linux på grund av deras .NET Framwork stöd som de har i win.

Bara en tanke.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Men snälla lilla Klargplutte, detta var inget "Linux vs MS Windows" test. Det var drivrutinerna som testades.
Sen undrar jag... "kompatibla operativsystemet", kompatibelt med vad? Sig själv?

"Det är därför man inte leker låtsasrebell utan använder den mycket smidiga och kompatibla bilen VW Beetle." Den är kompatibel med fler vägar än F1-bilen.

AAHAHA men det är ju klart de är , just att bubblan är mer kompatibel med vägnätet samt det mesta av vår övriga infrastruktur gör den ju så mycket bättre än en F1 bil i dom flesta avseenden.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Prestandan fortsätter vara ganska sunkig, men de har jobbat hårt med en annan aspekt; nuförtiden går det faktiskt att installera deras drivrutiner utan att först söka patchar för ens egen kernelversion i all oändlighet.

Vidare så duger dem faktiskt för att spela UT04 i 1280*1024 med alla inställningar på max med en Radeon 9800 Pro

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Det var ju en klar förbättring gämfört med hur det var senast jag läst om något i ämnet, då fungerade inte 3D på X1000 överhuvutaget

bara att fortsätta klaga, det är enda sättet att få dom att förbättra sig.

DataNusse: det är bara CCC - det grafiska gränssnittet som är skrivet i .NET själva drivrutinen kräver inte .NET, dom dåliga linux drivrutinerna beror nog mer på lathet eller möjligtvis snålhet från ATI's sida.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Okej... Så ni vill jämföra F1-bilen med Windows och den gamla rostiga bubblan som tar sig fram överallt fast med bristande prestanda och en del krockar på grund av dåliga bromsar med Linux. Det stödjer jag i så fall

Jag undrar hur nvidias drivrutiner skiljer sig. Har man någon gång använt linux och ATI så vet man att det inte går så bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Det är därför man inte leker låtsasrebell utan använder det mycket smidiga och kompatibla operativsystemet MS windows.

HAHAHAHA!!! Phew, dagen bästa! Jag får ont i magen....

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Så förvånad man är.

Om dom inte kan göra vettiga drivrutiner till Windows hur skall dom då lyckas till Unix baserade OS?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Okej... Så ni vill jämföra F1-bilen med Windows och den gamla rostiga bubblan som tar sig fram överallt fast med bristande prestanda och en del krockar på grund av dåliga bromsar med Linux. Det stödjer jag i så fall

Jag undrar hur nvidias drivrutiner skiljer sig. Har man någon gång använt linux och ATI så vet man att det inte går så bra.

Så alla bubblor från 69 är rostiga? Jojo... Dags att kliva ur garderoben kanske?

Permalänk

*pust* nu har jag avreagerat mig lite (http://handgranat.org/LqR/2006-07-20-Skiftl%E5sterapi_Del_II) så nu kan jag börja svara utan att flamea huvudet av alla;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Men kan det vara att ATI's driver är svåra att coda om till linux på grund av deras .NET Framwork stöd som de har i win.

Bara en tanke.

1. Det är (som sagt tidigare i tråden) inte i .net som drivrutinerna är skrivna. Det skulle förresten förvåna mig om det ens GICK att skriva drivrutiner i .net, det är ju bara ett ramverk och till viss del någon sorts light-programmeringsspråk i stil med Java vad jag har förstått? Drivrutiner skrivs väl snarare i assembly/C, speciellt om man vill ha prestanda.

2. Det finns dessutom flertalet fria lösningar för att köra .net-programvara och för att utveckla .net-programvara i POSIX-miljö, så det är inte heller en ursäkt. OBS att jag inte själv har försökt (uppenbarligen), så jag vet inte om och i så fall till vilken utsträckning man måste modifiera sin kod

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Ser ju helt förjävligt ut rent ut sagt, vad sysslar ati med?

Samma sak som nvidia sysslar med, nämligen med att göra en redan smal värld ännu smalare. Tyvärr är det många andra hårdvaruutvecklare som också hakar på "jaa, vi skriver windowsspecifika drivare"-tåget och inte bara ati. Värst är det ju nästan inom WLAN-marknaden, där det är skvatt omöjligt att hitta ett fungerande kort i vanlig butik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Jahapp, där sprack den bubblan om att Linux skulle vara så övermäktigt mycket effektivare än windows i allt.

Jag undviker att svara på det där, för DÅ skulle det oundvikligen sluta i en flame. Det enda jag lite snabbt påpekar innan det blir för varmt i magen är att "övermäktigt", "stabilt" och så vidare inte beror enbart på grunden man står på. Du kan ha världens stabilaste stenfundament, men om du har ett gäng blinda ingengörer som bygger ett hus av wellpapp på det så kommer det likförbaskat inte att hålla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Det enda rätta är att sluta köpa ATI-kort till dess att de har fixat sina problem, det här är pinsamt dåligt av dem.

Jo, jag håller med, det är en av de få lösningarna som man faktiskt kan ta till. För jag tror knappast att man kan reverse-engineera fram fungerande drivare som är bättre utan hjälp. Tyvärr är ju nvidia nästan lika onda, och de är ju i princip det enda alternativet om man tänker spela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Det är därför ATi suger och nVidia äger!

Jag skulle verkligen önska att det var så, men det är helt enkelt inte sant. Däremot verkar nvidia (i nuläget) som "the lesser evil", i och med att de har någorlunda fungerande drivrutiner (jag använder dem själv under linux, Gentoo för att vara exakt). Tyvärr så är de egentligen lika goda kålsupare, för hela frågan kokar ner i följande:
* båda tillverkarna tjänar uppenbarligen grova pengar på snygga avtal om chip-tillverkning och kortförsäljning.
* ingen av tillverkarna verkar lämna någon speciellt utförlig dokumentation om hur deras kort fungerar och hur man ska skriva egna drivrutiner för dem. Jag vet inte om jag bara inte har hört talas om det eller om det är så att ingen har frågat, det är möjligt, men jag tror att om det hade funnits dokumentation så hade det funnits riktiga, fria drivare att tillgå. Vilket det inte finns?
* båda tillverkarna tjänar knappast pengar på att sälja sina drivrutiner, så varför släpper man dem inte fria? Det är ju inte direkt så att man skulle förlora något på det, tvärtom skulle det vara den bästa formen av gest man över huvud taget kunde göra! Dessutom skulle man slippa böket (både från utvecklarsidan och från användarsidan) med färdigkompilerade binärinstallerare som såklart inte passar in i alla distributioner. OpenBSD har ett passande namn för fenomenet, nämligen "blob".

Permalänk

Jag har ett 9800XT som inte har några allvarliga problem på en dator. MEN mitt X850XT på en annan dator har och har haft tonvis med problem. För det första så identifierade inte ens drivrutinerna kortet i början. Det tog ett par månader innan ATI plockade in stöd för X8XX korten. Samma visa fast mycket värre har de som köpt X1***** gått igenom. Samtidigt har nVidia haft stöd kanske någon vecka efter att deras nya kort har släppts.

Prestandan är usel på båda datorerna om man jämför med Windows drivrutinerna. Minns även att jag behövde knappa rätt mycket i konfigurationsfiler för att få allt att fungera ordentligt. Nu har det dock blivit lite bättre på den fronten.

Det värsta är att jag är tvungen att köra Windows som standard sen ett par månader pågrund av att drivrutinerna hänger hela systemet när man loggar ut. Xorg:s VESA och ATI fungerar inte på den distrobution jag använder nu. Däremot fungerar dem på andra. Enda utvägen är den hårda vägen (reset knappen). Det har fixats med de nyaste drivrutinerna för några men inte för vissa andra som mig till ex.

Å andra sidan har jag två datorer med Nvidia kort som jag inte har några problem med. Det var busenkelt att installera och jag behövde knappt knappa i några konfigurationsfiler.

Jag funderar starkt på att sälja mitt x850xt och köpa nVidia. Dock kommer det kräva en del jobb att få ut skiten.

Det ultimata vore om utvecklarna kunde släppa drivrutinerna som öppen källkod, åtminstonde till de korten som inte längre stödjs i de aktuella drivrutinerna.

Men hursomhelts, drivrutinerna har blivit lite bättre men det är fortfarande idioti att köpa ett ATI kort om man ska arbeta med GNU/Linux speciellt om man väljer ett sprillans nytt kort. Nu får man hoppas att de fixar låsningsproblemen vid utloggning i och med 8.27.18(?).

Förresten ni kanske inte visste att det inte ens finns officiella drivrutiner från ATI till *BSD vilket nVidia har. Det skulle även inte förvåna mig ifall ATI ligger i sängs med Microsoft.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB