Byta 3000+ till X2 eller byta till Core 2 Duo E6300

Permalänk
Medlem

Byta 3000+ till X2 eller byta till Core 2 Duo E6300

Satt just och gottade mig åt kommande prissänkningen där jag kommer få en 4200+ X2 för 2000-2500kr nånting inom några veckor
Tänkte kasta ut mina två 512'or samtidigt och köpa 2st 1GB PC3200.

Borde landa runt 4500kr (med extra tyst CPU-kylare), och sedan är det färdiguppgraderat för alltid på min S939.

MEN, så kom jag på, om nu nya Intels Core 2 Duo är så grymt bra och en 6300 som verkar nästan likvärdig med 4200+ X2 kostar typ 1800kr....hmm....kan det vara läge att byta moderkort också, eftersom jag ändå tänkte köpa nya minnen, om det nu finns billiga moderkort runt tusenlappen???

Vad finns det för moderkort att välja på som passar? Läste i nån review av CPU'n att det finns typ inget alls som passar bra än så länge....nåt deluxekort för över 2000 spänn tyckte dom man skulle köpa.

Och sen vet jag inte om gamla vanliga IDE (icke SATA) diskar går att använda eller om det är helt borta på nya moderkort. Samt om vanlig låd och nätaggs-standard som passar S939 passar även till Intel, eller om det ska va BTX eller vad dom nu håller på med.

Vad jag i så fall tänkte tjäna är ju inte prestanda närmaste året, eftersom 6300 är typ samma som 4200+ X2, utan snarare att kunna sitta på en modern plattform som förhoppningsvis kommer gå att uppgradera rejält om ett par år igen.
Men jag vet inte hur det är med Intel. S939 har ju hållit riktigt länge och man har kunnat uppgradera som fan. Kanske Intel inte är lika bra på det utan mer byter standarder hela tiden??? Någon som vet något om deras framtidsplaner, om detta är vad dom ska satsa på eller om det är en övergångsfas till något ännu bättre?

Tacksam om någon orkar svara på allt, eller iallafall delar, så jag vet hur man ska göra. Kanske nya minnen är alldeles för dyrt, eller moderkort, och då skiter jag i det för jag vill inte lägga ut särskilt mycket på uppgraderingen.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

En conror är klart bättre pris/prestanda än alla alternativ från amd, så det bör du nog satsa på.

Just nu finns det inte så många laternativ när det gäller moderkort, men fler komemr snart när nforce5 lanseras.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ide finns kvar än, opdiska läsare och sånt använder det fortfarande, inte så många anslutningar som för nu med sata men om du får ont om plats kan du alltid köpa ett kontrollerkort.

sen fungerar ditt gamla nättagg o låda för dom har fortfarande atx, vet faktiskt inte vad som hände med btx...

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk

Jag har det ungefär som du. Sitter på en 3200+ och funderade på en 4600+ ($228)
Fast i mitt fall kanske det är bättre att behålla eftersom jag kör AGP och har ett 6800GT graffe som jag är väldigt nöjd med. Mycket svåra beslut här.
Fick dessutom ett PM att jag fick köpa en Conroe 6700 idag och för under 4k och att jag får den imorgon.
Någon som kan säga vad dom skulle ha gjort i mitt ställe?

Seb74, uppdatera gärna med hur det blev för dig.

Permalänk
Medlem

Vad fasen är Conroe då? Är det de nya, eller är det nåt samlingsnamn för både gamla och nya...eller är det tillhörande chipset eller nåt?

Nforce 5? Trodde Nforce var för AMD och inget annat?

Vad gäller minnespriserna då? Vad är det för minnen man ska ha, och hur mycket dyrare är dom?

Vad tror ni om framtiden? Ska jag göra såhär istället (vilket antagligen blir lite dyrare) så ska det ju vara för framtida uppgraderingsmöjligheter, och om det är en temporär gammal plattform/socket som snart ska bytas så skiter jag ju i det. Nån som har koll där? Eller kanske ingen alls som vet nåt ännu.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Conroe är ett internt namn på arkitekturen som används i Core 2-processorerna.

Nvidia kan göra chipsets till vad de vill, men fram tills nu har de bara gjort chipsets för AMD-processorer.

När du jämför priserna, tänk på vad du behöver köpa nytt, och hur mycket hela paketet kostar, titta inte bara på processorerna.

En hake med Intel är att deras moderkort är betydligt dyrare.

Om du ska köpa helt nytt system är det Intel som gäller idag.

Om du däremot, vilket jag antar, redan har en s939-plattform och funderar på att uppgradera, så kan du få en rejäl uppgradering för betydligt mindre pengar än vad ett helt nytt system kostar.

1 CPU + 2 GB relativt billigt minne vs.
1 dyrare CPU + 2 GB dyrare minne + nytt moderkort.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Om vi nu säger att jag ska köpa en 4600+ och vill ha 2gb ram (kör BF2:-) )
Ska jag då köpa 2st 1GB eller köra med 2*512 (som jag har nu) + en 1GB-sticka.
Antar att man tappar dual channel då. Blir det en stor förlust? Tänkte på att det kanske gör större skillnad om man kör dualcore.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Om vi nu säger att jag ska köpa en 4600+ och vill ha 2gb ram (kör BF2:-) )
Ska jag då köpa 2st 1GB eller köra med 2*512 (som jag har nu) + en 1GB-sticka.
Antar att man tappar dual channel då. Blir det en stor förlust? Tänkte på att det kanske gör större skillnad om man kör dualcore.

Köp 2st 512stickor så förlorar du inte dualchannel. Du kommer ju förmodligen inte köpa några fler ddr-stickor än dom. Då är det bättre att köpa ett par 512or.

Jag kör 4x512 och kan säga att det blev som natt och dag i battlefield 2, både laddningstiderna och flytet. Går som en dans nu

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Köp 2st 512stickor så förlorar du inte dualchannel. Du kommer ju förmodligen inte köpa några fler ddr-stickor än dom. Då är det bättre att köpa ett par 512or.

Jag kör 4x512 och kan säga att det blev som natt och dag i battlefield 2, både laddningstiderna och flytet. Går som en dans nu

OK! låter ju som en billig och bra idé
Hade fått för mig att dual channel enbart funkade med 2 stickor.

Är du helt säker på att du inte blev av med dual channel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Conroe är ett internt namn på arkitekturen som används i Core 2-processorerna.

Nvidia kan göra chipsets till vad de vill, men fram tills nu har de bara gjort chipsets för AMD-processorer.

När du jämför priserna, tänk på vad du behöver köpa nytt, och hur mycket hela paketet kostar, titta inte bara på processorerna.

En hake med Intel är att deras moderkort är betydligt dyrare.

Om du ska köpa helt nytt system är det Intel som gäller idag.

Om du däremot, vilket jag antar, redan har en s939-plattform och funderar på att uppgradera, så kan du få en rejäl uppgradering för betydligt mindre pengar än vad ett helt nytt system kostar.

1 CPU + 2 GB relativt billigt minne vs.
1 dyrare CPU + 2 GB dyrare minne + nytt moderkort.

Tack

Jo det är ju just detta jag funderar på nu.
CPU'n sparar jag nog lite på, men minne blir ju (hur mycket?) dyrare, och moderkort verkar knappt existera men det kanske handlar om över 1500kr iallafall eller? För ett basic utan tjafs men väl fungerande?

Hmmm....

Känns ju grymt att kunna dra till med en 4200+ X2 (eller 4600 i värsta fall beroende på sänkningen) men om nu intels nya är så extremt grymma kommer ju min nya AMD vara helt outdated om typ ett halvår så det tar litegranna udden av uppgraderingen

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
OK! låter ju som en billig och bra idé
Hade fått för mig att dual channel enbart funkade med 2 stickor.

Är du helt säker på att du inte blev av med dual channel?

Ja jag är helt säker!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja jag är helt säker!

Då blir det till att ringa min leverantör imorgonbitti

Permalänk
Medlem

Ulvenstein slog huvudet på spiken.
Om du redan har ett 939 system med <3500+ processor så är en x2 uppgradering den bästa om man vill se till prestanda för pris.

Permalänk
Medlem

Skaffa 2X1 GB. Det går inte ens köra 2X512 + 1X1024. 1, 2 eller 4 minnen på 939, 3 funkar oftast inte. 2 X1024 = vrålsnabbat 1T, 4X512 = superslow 2T:-)

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Skaffa 2X1 GB. Det går inte ens köra 2X512 + 1X1024. 1, 2 eller 4 minnen på 939, 3 funkar oftast inte. 2 X1024 = vrålsnabbat 1T, 4X512 = superslow 2T:-)

Du råkar inte ha ett prestandatest mellan de olika?

Permalänk
Medlem

Detta var det billigaste moderkort ag hittade som stödjer Conroe.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781&view=detailed

E6300.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322631&s=sc

2GB 800MHz minne.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312054&s=sc

Summa:
5778:-

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chif
Detta var det billigaste moderkort ag hittade som stödjer Conroe.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781&view=detailed

E6300.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322631&s=sc

2GB 800MHz minne.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312054&s=sc

Summa:
5778:-

Ok, tack
Typ 1300kr extra....och då har jag ändå räknat med en Zalman eller nåt som extra kylare till AMD'n om jag köper en X2. Alltså, rättvist räknat säkerligen 1600kr eller så extra för en Intel och nytt moderkort. Hmmm...
Känns som det beror helt på framtiden, och den vet man ju inte mycket om. Hur länge Intels plattform kommer gå att köra vidare och uppgradera på, och hur bra dessa nya från Intel är....allra nyaste kan ju ibland va dåligt på olika sätt.
Enklast är såklart att behålla mitt S939, och billigast också, men inte med så stor marginal ändå.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Du råkar inte ha ett prestandatest mellan de olika?

Hmmmm....håller på och letar ett test som nordichardware länkade till där dom testade 1Gb mot 2Gb minnen i ett AMD-system....hittar det inte nu...letar vidare.

Hur som helst testade dom även olika timings och utan dualchannel och även med 2st eller 4st minnen och i alla tester fick dom inga prestandaskillnader som skiljde mer än +-3%. 2Gb minne var onödigt för MAX fps också. Det räckte med 1Gb enligt testerna.

Av egen erfarenhet vet jag att oavsett timings och antal minnesstickor är det ett betydligt bättre flyt med 2Gb minne än med 1Gb minne i BF2. Jag kan inte uttala mig om några andra spel.

Summa av detta är alltså:

Timings på minnen spelar ingen roll i spel, och det är i spel som 95% av oss sweclockare använder vår datorprestanda i = Totalt onödigt att köpa dyra minnen för att få bra timings. Upplevelsen i windowsmiljö med bra eller sämmre timings kan jag inte uttala mig om men jag tvivlar att man märker någon skillnad där heller.

Det enda som betyder något vad gäller minne i datorn är att mer minne = bättre flyt i spel som har stora kartor med avancerad grafik som slukar mycket minne.

Timings gör typ inget för prestandan.

Klockning av minnet gör lite för prestandan.

Att man kan klocka datorn bättre med snabbare minnen håller inte heller tycker jag. Det är bara att köra med dividers. Lite kan man tjäna i prestanda, men det är inget man skall lägga ut flera hundralappar eller tusenlappar på. Bättre att lägga det på grafikkort tex. Sen måste vi tänka på att det beror på om man har ett AMD- elller Intel-system också när det gäller minnen. Skillnaden är inte stor men det finns en skillnad.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jättemycket text........

Tack för mycket och bra info.
Eftersom jag spelar en hel del BF2 så blir det ju helt klart 2GB. Kan det vara så att man tjänar mer på dual channel om man kör en X2 4600+ jämfört med min 3200+?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Tack för mycket och bra info.
Eftersom jag spelar en hel del BF2 så blir det ju helt klart 2GB. Kan det vara så att man tjänar mer på dual channel om man kör en X2 4600+ jämfört med min 3200+?

Nej det kan jag inte påstå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Räkna inte bort 939an helt och hållet, den kommer att få en del prestanda vinst när MS Vistan, som är ett 64-bitars OS, då dagens MS XP OS är gammalt 32-bitars OS - över 6 år och hänger inte riktigt med längre alla gånger t.ex. hårddiskprestandan är för långsam. Vistan är "bara" ca 4-6 månader bort, om lanseringen blir som planerat av Microsoft.

Ja, om framtiden kan ingen säga hur den blir och lika så hur väl Intel Conroe presterar i MS Vista men en sak är säker att dagens Conroe blir inte för gammal då både AMD och Intel planerar redan nu för Quad-core processorer d.v.s. för fyra kärnor till år 2008 - för den som vill ha det värsta och senaste tekniken (och vill betala för det...).

Den som tänker mer sunt och mer ekonomiskt samt är nöjd i grunden med vad man har, kan behålla sitt 939-system ett tag till med vissa kompleteringar t.ex. Vistan kommer att dra mer nytta av mer RAM-minne något som spelutvecklarna kommer på sikt att anpassa sina spel efter. Så för en "spel-burk" är det inte fel att redan nu ha 2GB minne. Spel och grafikkort för DX10 kommer att dröja och innan det blir mer vanligt är vi framme till våren 2007 eller fram till sommaren 2007.

Med andra ord - beroende på vad man sitter på för grejor:
1. köp 2x1GB minne.
2. köp ev. en Dual-core cpu - om priset är det rätta och om behovet finns.

Sitter man hemma med ett hyffsat (eller bra) grafikkort, kan man ha ett datorsystem som hänger med utan problem fram till nästa sommar innan det börjar bli läge för nya grejor. Då har eventuella barnsjukdomar hos AMD's och Intel's nya grejor förhoppningsvis kommit bort och då är Vistan etablerad etc.

Ja, jag tänker sunt och ekonomiskt... sitter på ett 939-system som jag ska gradera upp med mer minne i höst - 2GB och kanske en Dual-core processor i vinter, för att till nästa sommar eller så, köpa på mig ett kraftfullt PCI-E grafikkort. Då räknar jag med att kunna vänta ut till år 2008, för att då göra en större uppgradering. Då är det t.ex. Quad-core, DDR3 RAM med mera som gäller och då är troligvis bl.a. IDE-bussen borta, kanske floppyn blir kvar?

Med var mina synpunkter... och du/ni avgör själva hur ni gör mer era datorsystem. Lycka till med era beslut och era grejor.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Eftersom du ändå ska byta minnen tycker jag det är lika bra du byter allt. Köp en Conroe.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag du ska ha kvar din nuvarande cpu samt köpa extra ram till 2gb samt en raptor. Tror personligen att datorn kommer "kännas" snabbare om du gör det.