Microsoft och Yahoo kopplar samman chattprogram

Permalänk
Melding Plague

Microsoft och Yahoo kopplar samman chattprogram

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Live messenger beta har jag imo. använt i över en månad nu, dock visste jag inte att det funkade tillsammans med yahoo.

Men sedan känner jag INGEN som använder yahoo messenger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

första tanke:
Jahopp...

Andra tanke:
Vem bryr sig?

Jag känner precis som klosterkatten precis noll människor som använder yahoo messenger... och msn används bara i brist på alternativ... som när folk inte har vett att installera en irc-klient eller vet hur man använder telnet...

Och sen undrar man ju på vilket sätt detta skulle vara en uppgradering? Borde de inte satsa på att göra det bättre istället? Jag vet inte men mängder av reklamtabbar, begränsade funktioner och rent ut sagt korkade påfund i stil som att inte kunna skicka .exe är ju saker som alla borde klassa in sig högre på listan än att kunna snacka med folk som använder den enda mindre lyckade IM-klienten än MSN, yahoo...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"publika testerna"

Alltså snälla, hur långt kan man gå i att direktöversätta?

OFFENTLIG

Sedan, inte speciellt användbart, använder som sagt MSN i brist på något bättre, man tvingas ju använda de polarna använder, jaja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Yahoo är mycket populärare i USA än I sverige. De har även AIM/ICQ som också är populärare där än här.

Det är synd att ICQ har tappat sin populäritet. Jag vet inte vad som hände men helt plötsligt började alla använda MSN istället. Trots att det då, precis som nu, är mycket sämre än ICQ.
Vore trevligt om de la till ICQ-stöd i MSN och vice versa. Då kunde man få använda en vettig klient i alla fall.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Det är synd att ICQ har tappat sin populäritet. Jag vet inte vad som hände men helt plötsligt började alla använda MSN istället. Trots att det då, precis som nu, är mycket sämre än ICQ.
Vore trevligt om de la till ICQ-stöd i MSN och vice versa. Då kunde man få använda en vettig klient i alla fall.

Instämmer, instämmer.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Andra tanke:
Vem bryr sig?

Jag använder iofs inget annat än irc så jag har väl knappast rätt att uttala mig i ämnet men jag tycker det är skitbra att ett första steg har tagits för att börja göra IM-klienter kompatibla med varandra. Skulle inte alls förvåna mig om alla andra hakar på så småningom. Största felet med IM-världen har alltid varit bristen på kompatibilitet mellan klienterna.

however:
irc for life.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Och sen undrar man ju på vilket sätt detta skulle vara en uppgradering? Borde de inte satsa på att göra det bättre istället? Jag vet inte men mängder av reklamtabbar, begränsade funktioner och rent ut sagt korkade påfund i stil som att inte kunna skicka .exe är ju saker som alla borde klassa in sig högre på listan än att kunna snacka med folk som använder den enda mindre lyckade IM-klienten än MSN, yahoo...

www.mess.be <- tanka senaste versionen av mess patch, installera så får du själv välja bort div reklambanners och annat onödigt jox. har funnits i några år nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
första tanke:
Jahopp...

Andra tanke:
Vem bryr sig?

Jag känner precis som klosterkatten precis noll människor som använder yahoo messenger...

Jag känner folk i USA som säger samma sak fast om MSN, "Jag känner ingen som använder MSN".

För övrigt så trodde jag MSN hade gåt ur betastadiet för nån vecka sen. På Min Live messenger står det iaf inget om att det ska vara en Beta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Yahoo är mycket populärare i USA än I sverige. De har även AIM/ICQ som också är populärare där än här.

Och Yahoo är populärt i asien, min flickvän kommer från filipinerna och där använder alla uteslutande Yahoo, finns nån som hittat MSN men dom är inte många.
ICQ visste hon inte ens vad det var förrän hon såg mej använda det..

Permalänk
Medlem

Som Q'aman säger så tycker jag ju att det hade vart bättre med komablitet mellan msn och icq. Använde icq en massa för länge sedan. Innan det också vart överkört av reklam och annat så folk slutade använda det. Väldigt synd faktiskt.

Sen finns det ju bevisligen mycket folk som använder adnra IM-klienter, som i asien och usa t.ex. Och då fick man ju alltså svar på vem det var som kanske skulle bry sig ^^

Fast jag saknar fortfarande en IM som går över irc...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag använder iofs inget annat än irc så jag har väl knappast rätt att uttala mig i ämnet men jag tycker det är skitbra att ett första steg har tagits för att börja göra IM-klienter kompatibla med varandra. Skulle inte alls förvåna mig om alla andra hakar på så småningom. Största felet med IM-världen har alltid varit bristen på kompatibilitet mellan klienterna.

however:
irc for life.

Visst är kombailitet mellan klienterna en trevlig sak, men största felet skulle jag säga är att man verkar ha msstagit "instant messenger service" för "direktreklam och onödigt tjaft-leverantörs service" i de flesta fall... En IM om någonting ska ju vara skapat med användarna i första rummet så att säga, men idag tycker iallafall jag att im-funktionerna mer är en kvarleva från innan programmet blev reklampelare, och det gäller nästan alla de större klienterna...

Men som du säger, irc for life ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaztermaN
www.mess.be <- tanka senaste versionen av mess patch, installera så får du själv välja bort div reklambanners och annat onödigt jox. har funnits i några år nu...

Sant, men det känns ändå fel att behöva modifiera ett program gjort för användarna för att det ska passa användarna... Känns lite avigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Kopete <3 Den käkar allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Det är synd att ICQ har tappat sin populäritet. Jag vet inte vad som hände men helt plötsligt började alla använda MSN istället. Trots att det då, precis som nu, är mycket sämre än ICQ.
Vore trevligt om de la till ICQ-stöd i MSN och vice versa. Då kunde man få använda en vettig klient i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Använde icq en massa för länge sedan. Innan det också vart överkört av reklam och annat så folk slutade använda det. Väldigt synd faktiskt.

Vad som hände? Ja, inte var det för att det blev "överkört av reklam" (ICQ Lite?). Det var istället Microsoft som ännu än gång utnyttjade sin monopolställning (som de gjort med Mplayer mot Winamp, med IE mot Netscape osv). De förinstallerade ju MSN på alla datorer, vilket gjorde att alla nya användare började använda det eftersom det redan låg på datorn. ICQ var ju bättre än MSN på alla punkter (offlinemeddelanen, skicka flera filer på en gång osv), men det spelar ingen roll om du använder dig av världens bästa chattprogram/protokoll, när det inte är någon annan som använder det.

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Kopete <3 Den käkar allt!

Ja, Gaim också, men det var ju inte det som diskussionen handlade om. Utan att nu kan folk med MSN och folk med Yahoo prata med varandra.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Hoppas vi får MSN Messenger och Aol snart bara. Fast egentligen inte. AOL borde snarare bekämpas, synd att amerikanerna inte riktigt förstår det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Vad är det som gör ICQ så mycket bättre än MSN?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
Vad som hände? Ja, inte var det för att det blev "överkört av reklam" (ICQ Lite?). Det var istället Microsoft som ännu än gång utnyttjade sin monopolställning (som de gjort med Mplayer mot Winamp, med IE mot Netscape osv). De förinstallerade ju MSN på alla datorer, vilket gjorde att alla nya användare började använda det eftersom det redan låg på datorn. ICQ var ju bättre än MSN på alla punkter (offlinemeddelanen, skicka flera filer på en gång osv), men det spelar ingen roll om du använder dig av världens bästa chattprogram/protokoll, när det inte är någon annan som använder det.

För de flesta användare(i vår del av världen) vägde tydligen ICQ's fördelar mindre än MSN's, eftersom de väljer att utnyttja det sistnämda. Vad är felet med det?
Jag har aldrig förstått "antibundling"-argumentet. MS(och Apple, Red Hat, Sun mfl) har all rätt i världen att inkludera vad de vill med operativsystemet. Det finns inte någon vettig anlednin whatsoever att begränsa vad dessa aktörer får bygga in i sina system. Ska vi tvinga Ford att sluta bygga in AC eftersom "det hämmar konkurrensen"? Idioti.
Och från en rent praktkisk ståndpunkt: vad ska få följa med och vad ska bort? Får man verkligen "skicka med" en email-klient? En webläsare? En brandvägg? Ett grafiskt interface?
Faktum är att sättet vi använder datorer har ändrats markant de senaste tio åren. Det är därför bara logiskt att operativsystemen också förändras.

Permalänk

Visserligen, men å andra sidan kan man tänka "Varför ska inte några få enskilda företag få ta över marknaden helt?".
Det är skillnad på AC i bilar och webläsare och liknande i operativsystem.

Jag tycker själv att Windows mycket väl kunde levereras utan WMP och IE. Det hade varit bättre för alla. Vi hade dessutom tjänat pengar; fler aktörer på marknaden (som inte slås sönder och samman av MS), och troligtvis mindre virusattacker m.m.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Visserligen, men å andra sidan kan man tänka "Varför ska inte några få enskilda företag få ta över marknaden helt?".
Det är skillnad på AC i bilar och webläsare och liknande i operativsystem.

Jag tycker själv att Windows mycket väl kunde levereras utan WMP och IE. Det hade varit bättre för alla. Vi hade dessutom tjänat pengar; fler aktörer på marknaden (som inte slås sönder och samman av MS), och troligtvis mindre virusattacker m.m.

En webläsare är precis som AC en extrafunktion som inte tillhör operativssytemets/bilens grundfunktioner, men som förhöjer upplevelsen. Därför är det fullt motiverat att låta dessa finesser ingå i köpet. Om det är en dålig ide lär företagen märka det när marknaden svarar.
Att tala om för vad de bör ägna sig åt är planekonomi, en av de mest ondskefulla företeelser som människan har skapat. Att tro att det skapar rikedom motbevisas så pinsamt ofta genom historien att det är onödigt att föra upp några exempel.

Det finns idag många alternativ till WMP och IE, så att påstå att fler aktörer funnits annars är ren spekulation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
första tanke:
Jahopp...

Andra tanke:
Vem bryr sig?

Jag känner precis som klosterkatten precis noll människor som använder yahoo messenger... och msn används bara i brist på alternativ... som när folk inte har vett att installera en irc-klient eller vet hur man använder telnet...

Och sen undrar man ju på vilket sätt detta skulle vara en uppgradering? Borde de inte satsa på att göra det bättre istället? Jag vet inte men mängder av reklamtabbar, begränsade funktioner och rent ut sagt korkade påfund i stil som att inte kunna skicka .exe är ju saker som alla borde klassa in sig högre på listan än att kunna snacka med folk som använder den enda mindre lyckade IM-klienten än MSN, yahoo...

Vad tuff du är... Seriöst vem fan sitter och chattar över telenet? Det spelar ingen roll hur mycket reklam det hade funnits i de clienterna så är telent inte användarvänligare för fem öre. Om du hade öppnat ögonen så hade du säkert insett att alla vill inte titta in terminal (som det känns när man använder irc eller telnet). Iof är irc bra men det är inget som ersätter msn precis som msn inte ersätter IRC. De konkurerar inte direkt.

Msn är inte skapar för profisonella användare utan riktar sig till en något större målgrupp. Klagas det inte på Mircosofts säkerthet så klagas det på att de hindrar spridning av eventuell skadliga filer. Och hur svårt är det att zippa ner den?

Dessutom är nyhetsvärdet absurt då svenskar inte använder yim utan detta är mer en "nyhet" för amerikanarna så de slipper använda 2 clienter. Suveränt för dem!!!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Msn är inte skapar för profisonella användare utan riktar sig till en något större målgrupp.

Vad är professionella användare i detta sammanhang? Själv arbetar jag på ett av sveriges största och ledande IT-företag, och jag och mina kolllegor kommunicerar bland annat via MSN Messenger. Funkar hur bra som helst...

Permalänk
Medlem

apropå ingenting, själv gillar jag Miranda IM

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
En webläsare är precis som AC en extrafunktion som inte tillhör operativssytemets/bilens grundfunktioner, men som förhöjer upplevelsen. Därför är det fullt motiverat att låta dessa finesser ingå i köpet. Om det är en dålig ide lär företagen märka det när marknaden svarar.
Att tala om för vad de bör ägna sig åt är planekonomi, en av de mest ondskefulla företeelser som människan har skapat. Att tro att det skapar rikedom motbevisas så pinsamt ofta genom historien att det är onödigt att föra upp några exempel.

Det finns idag många alternativ till WMP och IE, så att påstå att fler aktörer funnits annars är ren spekulation.

Jag har inte riktigt den åsikten, men jag förstår hur du menar. Men hade det inte varit för detta så hade konkurrensen varit ännu lägre - och därmed gett högre pris.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
För de flesta användare(i vår del av världen) vägde tydligen ICQ's fördelar mindre än MSN's, eftersom de väljer att utnyttja det sistnämda. Vad är felet med det?
Jag har aldrig förstått "antibundling"-argumentet. MS(och Apple, Red Hat, Sun mfl) har all rätt i världen att inkludera vad de vill med operativsystemet. Det finns inte någon vettig anlednin whatsoever att begränsa vad dessa aktörer får bygga in i sina system. Ska vi tvinga Ford att sluta bygga in AC eftersom "det hämmar konkurrensen"? Idioti.
Och från en rent praktkisk ståndpunkt: vad ska få följa med och vad ska bort? Får man verkligen "skicka med" en email-klient? En webläsare? En brandvägg? Ett grafiskt interface?
Faktum är att sättet vi använder datorer har ändrats markant de senaste tio åren. Det är därför bara logiskt att operativsystemen också förändras.

Det du missar är att Microsoft i stort sett har monopol på OS. Om Ford eller något annat bilföretag haft en liknande ställning hade även dom fått liknande kritik.

btw, ifall nu någon missat det så finns det flera klienter som klarar både MSN, ICQ, Yahoo och AIM (och ännu fler) sedan länge, tex Miranda, Trillian och Gaim.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
Vad är professionella användare i detta sammanhang? Själv arbetar jag på ett av sveriges största och ledande IT-företag, och jag och mina kolllegor kommunicerar bland annat via MSN Messenger. Funkar hur bra som helst...

jepp det är precis det jag menar. Var på lite dåligt humör igår så mitt inlägg är väl lite si så där. Men jag menar att det inte "endast är skapat för professionella användare". Jag klassar mig själv som en och antar att de flesta på Sweclockers gör det samma, och givetvis använder jag också Msn.

Det jag vill framföra är att Msn är riktat till alla som har den minsta lilla datorkunskapen och som vill kommunicera på ett enkelt sätt. Därför är det som det är med säkerheten, reklam har de eftersom det inte kostar och flikarna och andra funktioner stänger man av i inställningarna om man inte finner dem som ett behov.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Det du missar är att Microsoft i stort sett har monopol på OS. Om Ford eller något annat bilföretag haft en liknande ställning hade även dom fått liknande kritik.

btw, ifall nu någon missat det så finns det flera klienter som klarar både MSN, ICQ, Yahoo och AIM (och ännu fler) sedan länge, tex Miranda, Trillian och Gaim.

Bullshit.
Om du inte gillar Microsoft kan du använda OSX, Linux, FreeBSD, BeOS eller någon annan konkurrent. Microsoft har inget monopol, och så länge ett monopol uppstår genom marknaden är det helt ok. Om Windows vore så bra att dess marknadsandel var 100% kan man bara gratulera MS till att ha skapat en utmärkt produkt. Skulle kvaliteten sjunka kommer nya aktörer att se möjligheter att tjäna pengar, och därmed upphålls konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Bullshit.
Om du inte gillar Microsoft kan du använda OSX, Linux, FreeBSD, BeOS eller någon annan konkurrent. Microsoft har inget monopol, och så länge ett monopol uppstår genom marknaden är det helt ok. Om Windows vore så bra att dess marknadsandel var 100% kan man bara gratulera MS till att ha skapat en utmärkt produkt. Skulle kvaliteten sjunka kommer nya aktörer att se möjligheter att tjäna pengar, och därmed upphålls konkurrensen.

Det skrev jag inte, däremot att dom "i stort sett" har det, och det står jag för. Ett företag med 90%+ av en marknad har i stort sett monopol, det håller du väl med om? Och att dom utnyttjar sin ställning är väl uppenbart? Microsoft har ju bl.a. blivit fällda av EU-kommisionen för att ha utnyttjat sin nästan-monopolställning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Bullshit.
Om du inte gillar Microsoft kan du använda OSX, Linux, FreeBSD, BeOS eller någon annan konkurrent. Microsoft har inget monopol, och så länge ett monopol uppstår genom marknaden är det helt ok. Om Windows vore så bra att dess marknadsandel var 100% kan man bara gratulera MS till att ha skapat en utmärkt produkt. Skulle kvaliteten sjunka kommer nya aktörer att se möjligheter att tjäna pengar, och därmed upphålls konkurrensen.

Att en aktör har monopol betyder inte att den gör bäst produkter, det handlar mycket mer om att dom nyttjar sin situation och i princip låser in folk till sin plattform vilket leder till att dom kan ha kvar sitt monopol.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Det skrev jag inte, däremot att dom "i stort sett" har det, och det står jag för. Ett företag med 90%+ av en marknad har i stort sett monopol, det håller du väl med om? Och att dom utnyttjar sin ställning är väl uppenbart? Microsoft har ju bl.a. blivit fällda av EU-kommisionen för att ha utnyttjat sin nästan-monopolställning.

Jo, att ha blivit fälld av en protektionistisk politruckorganisation är ju verkligen hemskt. Givetvis kommer företag utnyttja sin storlek för att vinna(eller behålla) marknadsandelar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Att en aktör har monopol betyder inte att den gör bäst produkter, det handlar mycket mer om att dom nyttjar sin situation och i princip låser in folk till sin plattform vilket leder till att dom kan ha kvar sitt monopol.

Det finns en anledning till att Windows XP har 90%+ av marknaden, och det är att människor anser att det är det operativsystem som är bäst för dem. Om Microsoft skulle sluta utveckla det kommer konkurrenterna att gå förbi. Se bara på vad som hände med IE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Det finns en anledning till att Windows XP har 90%+ av marknaden, och det är att människor anser att det är det operativsystem som är bäst för dem. Om Microsoft skulle sluta utveckla det kommer konkurrenterna att gå förbi. Se bara på vad som hände med IE.

Vad skönt det måste vara att ha en sådan enkel bild av verkligheten!

Tror du verkligen, på fullaste allvar, att Windows är det dominerande operativsystemet och att MSN det dominerande chattprotokollet (iaf i Sverige) för att "det är den bästa produkten"? Då är det dags för dig att vakna lite. Svaret är marknadsföring, inget annat.

Kan börja med att berätta att medan PC-användare fortfarande höll på att pilla med C:\ i DOS, hade Apple ett komplett och väl fungerande grafiskt gränssnitt till sina datorer. Det fanns absolut inget som varken DOS eller Windows 3.11 gjorde bättre än Mac OS, men genom riktigt skicklig marknadsföring vann MS ändå "slaget" om persondatormarknaden.

Det var precis samma sak med ICQ vs MSN. När chattprogram först uppstod var (iaf i Sverige) ICQ helt klart den största aktören (fråga vet som helst som faktiskt använde chattprogram under den tiden ). MS kom sedan på det smarta draget att implementera MSN i sitt operativsystem. Det resulterade i att alla noviser, som inte hört talas om ICQ eller visste hur man laddade ner det, började använda sig av MSN eftersom det redan fanns på datorn. Tittar man på de båda programmen var MSN i princip sämre på flera punkter (kunde inte skicka offlinemeddelanden, kunde inte skicka flera filer åt gången osv).

I inga av dessa fall har det varit ett medvetet val från användaren att välja Microsoft, företaget har helt enkelt skaffat sig ett monopol på marknaden genom skicklig marknadsföring. Det är ju inte som om (ovana) användare har fått en ärlig chans att testa utbudet på marknaden! Jag är helt övertygad om att om användare faktiskt fick testa både Windows 3.11 och Mac OS samt ICQ och MSN, skulle de i båda fallen valt de senare alternativen. (Det var för övrigt precis samma sak när IE konkurrerade ut Netscape eller när wmplayer konkurrerade ut Winamp).

Jag håller dock med dig om att olika typer av förbud på marknaden bör undvikas i allra största möjliga mån, men i detta fallet ser jag ingen annan lösning. MS pratar ju om att implementera ett antivirusprogram i sitt operativsystem, vad tror du det kommer göra för konkurrensen på den marknaden? Norton kan ju lägga ner på direkten i sådana fall.

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!