Permalänk
Medlem

Strömsnål server, vilken processor?

Jag behöver hjälp med att välja hårdvara till en strömsnål server som skall stå på 24/7.
I dagsläget har jag två olika servrar (en openbsd - p2@450, och en windows - celeron@533). Isamband med flytt till ny lägenhet kommer jag att få betala hushållselen, något jag hittils varit förskonad från. Därför tänkte jag överföra båda servrarnas innehåll till en gemensam, lite snabbare burk. Att köra två os på burken kommer troligen lösas med vmware.

Vilken CPU är att rekomendera för en server som mestadels kommer att idla? VIAs strömsnåla itx:er är för klent. Det skall finnas lite pulver att ta av när det behövs men behöver absolut inte vara det senaste. Kanske äldre p4:or, athlon-xp etc. Jag har läst att P4 skall dra väldigt lite ström på tomgång, men massor om den måste arbeta. Stämmer detta?

Burken i övrigt kommer att innehålla 512-1G ram, ett gammalt matrox pci grafikkort, 2-3 hårddiskar, 3-4 nätverkskort, ingen cd eller floppy.

Vad rekomenderas?

Permalänk
Avstängd

Beror på vad den ska göra. Är det en filserver eller en applikationsserver? Med tanke på priserna så kanske den billigaste enkelkärninga versionen av athlon 64 kan vara ett alternativ. Ska du ha den som filserver så undvik VIA så mycket du kan, de funkar helt enkelt inte under last när man skriver och läser mycket till disk. Jag har aldrig sett VIA lyckas med bedriften att implementera pcibussen.

För att spara in både el och värme så sätt dina diskar på att varva ner efter 45 minuter eller så. Helt klart värt det om maskinen ska stå trångt i någon garderob eller nått.

Permalänk
Medlem

Den skall göra det mesta. Windows skall vara filserver, samt lite MS-specifika programvaror. Openbsd skall sköta dns, mail, web, routing/firewall, ntp etc.

Kan tänka mig att allt > 1Ghz skulle funka. Det är mer en fråga om vad som är billigt i inköp (=begagnat) och framför allt drar lite ström vid låg belastning.

Permalänk
Medlem

En Athlon 64 3000+ som du kör C&Q på kanske skulle fungera?

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem

Fixa ett S754-moderkort som stödjer undervoltning, sen köper du en Sempron-processor. Se till att du får en av de nya 90-nm-varianterna (alla borde vara det vid det här laget). De undervoltar som gudar!

Med undervoltning och ev lite underklockning ned till kanske 1-1.2GHz ska <10W inte vara något problem!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

amds nya 3800+ x2 low kommer nog att vara den som ger mest prestanda/watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
amds nya 3800+ x2 low kommer nog att vara den som ger mest prestanda/watt

Dock inte i förhållande till pris då den blir ganska mycket dyrare.

Ska man bara ha en filserver eller en enkel web-/mailserver så är nog sempron ett bättre (billigare) val.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Vissa Via system drar ju totalt ca 8w men det blir inte lika billigt att bygga som Acklinds förslag.

Permalänk
Medlem

Dessutom har via-systemen bara en PCI-port. ATX/mATX-moderkort brukar ha bra många fler samt ev. PCI-E-portar med mycket högre bandbredd.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.