SLI Power, integrerad grafik möter diskret

Permalänk
Melding Plague

SLI Power, integrerad grafik möter diskret

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller så tar de tummen ur röven och gör ett grafikkort som klarar allt istället...

Permalänk
Medlem

Så onödigt att proppa in två stycken i en laptop, varför inte göra som MOrKiz sa!
Gör ETT bra istället!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

eller varför inte göra ett som bara klarar av att vissa skrivbordet och inge lull lull och ett för grafik som dom föreslog detta skulle nog vara det optimala samt det är nog detta dom vill skapa bra inisiativ tycker jag iaf..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Det här är nåt jag har väntat på, då man bara jobbar i win så är det ju onödigt att behöva driva en hel 3d-grafikkrets + tillhörande funktioner.

Lady, är det inte precis det det handlade om!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

det här känns lite bakvänt tycker jag...
känns som om de utvecklar detta för att kunna kalla det sli, alltså att de utvecklar saker för att passa in i ett redan satt koncept... jag tycker det känns mer lyckat att utveckla konceptet efter teknologin, inte tvärtom...

Hade det inte varit bättre med ett kraftigt grafikkort, som istället kan skala upp/ner funktioner och annat vid behov? Nu känns det mest som om de försöker bygga nått just för att det ska passas in i SLI-hypen...

Tankekedja:
SLI Power -> SLI Power up -> SLIP UP ??

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

humm.. tycker nog den här tekniken är bara nyttig för datortillverkare som vill kunna anpassa datorer efter behov så smidigt som möjligt

EDIT: .. aahh fattaar nuu.. de vill att man ska kunna stänga av för att spara ström.. :P.. men visst.. det var ju det dummaste!.. varför kan de inte bara stänga av nårra pipelines o grejer o sänka frekvensen... borde väl få samma effekt?

Permalänk
Avstängd

Klarar mig än med 6MB grafik på min Evo N160

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Eller så tar de tummen ur röven och gör ett grafikkort som klarar allt istället...

Kunde inte sagt det bättre själv.

Fast så långt tänker de nog inte. SLI är ju ett varumärke som skall dra in pengar med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Enligt Laptop Logic skall den nya teknologin ha ett namn; SLI Power.

Handlar nyheten om en ny teknik eller som ni skriver här, läran om teknik? Kanske den behandlar en sorts utbildning i hur man gör tekniska saker?

Nu skrevs det ju visserligen rätt på två ställen av tre så det kunde vara värre

Permalänk
Medlem

snark, old news ftw

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Ingen som kollat på VAIO där de har 2 grafikkort redan nu? När man inte gör nått grafikkrävande är det ett GMA 950 som jobbar, när man sedan bootar upp t.ex. ett spel kopplas t.ex. ett 7400 Go in

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är en jätte bra idé _OM_ det innebär att man kan byta ut 3D-kortet mot ett nytt och bättre längre fram.

Annars kan du lika gärna sattsa krutet på ett dynamiskt kort som anpassar prestandan efter aplikation och på så sätt spara ström.

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Verkar meningslöst, orsaken skulle vara att spara ström men varför gör man inte bara ett grafikkort som har effektiv energispar funktion?

Känns endast som en marknads ploj.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna tänka sig dra ned klockfrekvensen ordentligt, och tjäna lite ström på det, om man hade ett lite mer högpresterande grafikkort i laptopen. Men jag tror inte det är någon dålig ide för att spara på batterierna, att ha ett till grafikkort.
Det kretsarna kostar i stort sett inget mer att tillverka/köpa när man gör det i större volymer.

Permalänk

ja väntar på ett SLI system som funkar som dual core, bättre prestanda och mindre ström förbrukning

Permalänk
Medlem

Egentligen så är ju grafikkretsar Multi-Core - iga, väl?.. eftersom de har flera pipelines som ritar upp saker o ting samtidigt? Och SLI är bara ett sätt att lägga till fler pipelines utan att förstora själva kärnan...

... på tal om ingenting alltså

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Egentligen så är ju grafikkretsar Multi-Core - iga, väl?.. eftersom de har flera pipelines som ritar upp saker o ting samtidigt? Och SLI är bara ett sätt att lägga till fler pipelines utan att förstora själva kärnan...

... på tal om ingenting alltså

En pipeline är inte en kärna. Först när du kan t ex köra två 3D-spel på samma chip samtidigt kan du tala om dual core. Snarare handlar det om att parallellisera de tyngsta uppgifterna. Pixel- och vertex-pipelines måste fortfarade styras någonstans ifrån.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Egentligen så är ju grafikkretsar Multi-Core - iga, väl?.. eftersom de har flera pipelines som ritar upp saker o ting samtidigt? Och SLI är bara ett sätt att lägga till fler pipelines utan att förstora själva kärnan...

... på tal om ingenting alltså

Nej, Fler pipes betyder inte samma sak som fleara cores.
Du får liksom inte fler motorer för att du sätter fler hjul på bilen. Även om det finns många vägar som kan hantera information så är det ändå gpu:n som gör arbetet, pipelines gör ingenting utom att vara en kanal för informationen mellan grafikkortet och resten av systemet i fråga

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så testade microdatorn en sådan dator för 4-5 månader sedan?