Permalänk

CL4 eller CL5? DDR2 6400 för AM2

Hej,
jag funderar på att skaffa en ny Am2-rigg (efter prissänkningen givetvis). Processorn lär bli en X2 5000+, som då lär kosta ca 2900kr. Jag har ännu inte uteslutit Core 2 Duo, men just nu är amd mest aktuellt.

Den stora frågan är vad jag ska välja för minnen. Jag kommer välja DDR2 6400 oavsett om jag väljer Am2 eller Conroe, men vad ska jag ha för timings om jag väljer Am2? Jag har läst att CL5 är mest prisvärt för conroe, gäller samma sak Am2?

Om någon har en länk till ett test av CL4 vs CL5 på 6400 med AM2 så skulle jag uppskatta ett tips!

Permalänk
Medlem

Det gör väldigt liten skillnad, undra om det inte är en länk till ett sånt test på första sidan på den här webbsidan.

"Stor Core 2-guide hos Anandtech
Datorer Idag 17:33 Diskutera

Osäker på styrkretsarna, moderkorten eller minnena som fungerar bäst med Intels Core 2-processorer? Då har Anandtech en guide för dig."

Permalänk

trefeneder varför osäker på vilket du ska välja?
Conroe är det enda rätta just nu och antagligen en tid framöver.
cl4 eller cl5 spelar som sagt mindre roll för conroe.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Om man är på en budgett blir det dock billigare med AMD. Dock är ju Conroe betydligt snabbare.

Permalänk

Tack för länken, Semjonov, men den har jag redan läst. Sedan är det tester på AM2-plattformen jag är ute efter. Alltså skillnader CL4 - CL5 på AM2 (DDR2-6400)

Ang valet AM2 vs Conroe så är valet inte så enkelt som man först kan tro. Efter prissänkningen så är AM2 konkurrenskraftigt mot Core 2 Duo, om man bortser att E6600, E6700 och X6800 samtliga slår AMDs värsta modeller. E6300 och E6400 presterar inte lika bra och mot dessa är amd jämna. Sedan får man väga in att conroe-moderkorten har dålig tillgång och är högre prissatta än am2-modellerna.

Men som sagt, jag har inte bestämt mig ännu.

Permalänk
Medlem

ska man ha ett bra conroe moderkort för man lägga över 2000 kr ....

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
ska man ha ett bra conroe moderkort för man lägga över 2000 kr ....

I hear ya...

Själv kommer jag inte hoppa på Conroe-vagnen förrens det finns snabba och strömsnåla brädor med t ex Ati chipset.

Jag köpte en billig och överraskande bra Asrock bräda med snabbt och svalt ULI chipset och en 3500+ så länge som jag kan bränna in mina Ballistix minnen med vilka ska klara Cl3 på DDR800..

När det kommer en RD600 från Asus eller DFI bräda så blir det kanske en E6600. Inte innan.

Sen påverkar faktiskt timings en del på Amd jmf med Intel. Kolla in www.xtremesystems.com och gå in på bandbredd på forumet så får du se vilka minnen som ger mest på Am2.

Sen hade jag köpt en x2 3800+ och klockat upp den till en 5000+ istället.

Permalänk

Tack för länken, pudeln. Tyvärr är jag inte så insatt i överklockning och hade lite svårt att hitta några begripliga benchmarks... Om man inte ser till överklockning, hur stor är prestandaskillnaden då mellan CL4-CL5?

Ang. att klocka 3800+, menar du då vanliga 3800+ eller en EE-variant med lägra värmeutveckling?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trefeneder
Tack för länken, pudeln. Tyvärr är jag inte så insatt i överklockning och hade lite svårt att hitta några begripliga benchmarks... Om man inte ser till överklockning, hur stor är prestandaskillnaden då mellan CL4-CL5?

Ang. att klocka 3800+, menar du då vanliga 3800+ eller en EE-variant med lägra värmeutveckling?

Om du inte orkar tweaka och kör på Conroe så är det nog bäst att köpa de med högst klock och strunta i timings.
Amd är det värt att hitta en bra kompromiss mellan timings och hastighet.

Am2-"mellanklass": http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321129

Am2-"jag vill ha sjuk bandbredd och är rik": http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321870

Kolla www.anandtech.com som har en ny artikel på ämnet minnen till Conroe.

Ang. X2 3800+ 35w så vet jag inte vad jag ska tro för Amdzones artikel var inte så ingående och visade bara vcore i Cpu-z (som ibland kan visa fel). Men de är säkert bra... Men Conroe kommer piska den på fingrarna ändå när det gäller Prestanda/W. Men imponerande för ett 90nm chip. Jag kanske köper en sån om jag inte orkar byta sockel eller om grisar hinner lära sig flyga innan Amd släpper sina 65nm.

Am2 hinner i alla fall få de häftiga brädorna med senaste ati-chipset långt innan Intel verkar det som. Kanske för att Amd vill köpa Ati.

Om du inte tänker klocka så kan du köpa en 5000+ och spara in på brädan istället. Den jag har i sign är väldigt prisvärd och har svalt chipset och väldigt snabb sydbrygga.

Men en E6600 är som sagt ett par ordentliga strå vassare och kostar lika mkt. Det är bara att hitta bräda som är problemet.

Permalänk

Tack för hjälpen Pudeln! Då känner jag att jag har ganska bra koll på vad jag ska välja, beroende om det blir intel eller amd.

Synd förövrigt att 5000+ inte hamnade lite under E6600 i pris (har bara sett komplett iofs). Om det blir Am2 funderar jag på ett Asus M2N-E (ca 1000kr).