Permalänk

Vilken ska man välja AM2 eller AMD X2!?

Så nu när prissäkningen har gjorts, har jag gjort 2paket en med Intel och en med AMD X2. Men vilken av dessa 2paket ska man välja!? datorn ska enbart vara till att spela på.

AMD paketet:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=360866&...

Intel paketet:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=360899&...

Permalänk
Medlem

jag hade tagit amd paketet. windsor spöar conroe rätt ordentligt i bandbredd. men conroe har inte kommit ut på marknaden än så man får väl vänta och se vad folk säger som har köpt de.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Kan börja med att påpeka att moderkortet du har valt i Intel packetet inte funkar med Conroe.

Det är moderkort md Intel P965 eller i975x chipset, visa modeller med VIA P4M890 chipset, nForce 4 2.2 - 590 SLI, eller ATi RD600.. Finns säker någon modell till.

Jonos. Den där extra bandbreden hjälper visst inte dina kära windsor cpu:er då dom inte verkar vinna mer än en eller två tester av 500.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kan börja med att påpeka att moderkortet du har valt i Intel packetet inte funkar med Conroe.

Det är moderkort md Intel P965 eller i975x chipset, visa modeller med VIA P4M890 chipset, nForce 4 2.2 - 590 SLI, eller ATi RD600.. Finns säker någon modell till.

Jonos. Den där extra bandbreden hjälper visst inte dina kära windsor cpu:er då dom inte verkar vinna mer än en eller två tester av 500.

nej det är sant. de flesta tester är gjorda för fanboys och testar bara prollens ipc där conroe spöar windsor med ett antal procent.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd

det finns så många som har conroe nu så det är inte bara fanboys som testar dom,o benchmark program skulle väl knappast ljuga?
det är väl ingen slump att alla intels conroe chip klockar bra heller ?

om man ska skaffa conroe så bör man vänta tills det kommer moderkort som stödjer det, o då moderkort med bios som stödjer conroe med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
nej det är sant. de flesta tester är gjorda för fanboys och testar bara prollens ipc där conroe spöar windsor med ett antal procent.

Verkligen. Du kan ju leta upp en enda testsida där Windsor vinnor något annat än syntetiska benchmarks ala Mathematica. Den enda människa på jorden förutom du som inte verkar tycka om Conroe är Sharikou, och han vet vi redan är en galen fanatiker, inte ens hans lilla knähund MadModerMike håller med han längre. Kom inte med samma påstående som den idioten att alla testsidor skulle vara köpta. Då gör du bara narr av dig själv

Folk vill ha redig prestanda i alla applikationer (encoding/winrar/internet creation content m.m) och då är det conroe som gäller. Visst ligger det lika i spel vid högre upplösning, men då är det en gpu fråga och inte cpu.

Btw: Över 20 minuters skillnad mellan FX-62 och X6800 när det gäller encoda DivX är inte några procent, det är rent ägande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Verkligen. Du kan ju leta upp en enda testsida där Windsor vinnor något annat än syntetiska benchmarks ala Mathematica. Den enda människa på jorden förutom du som inte verkar tycka om Conroe är Sharikou, och han vet vi redan är en galen fanatiker, inte ens hans lilla knähund MadModerMike håller med han längre. Kom inte med samma påstående som den idioten att alla testsidor skulle vara köpta. Då gör du bara narr av dig själv

Folk vill ha redig prestanda i alla applikationer (encoding/winrar/internet creation content m.m) och då är det conroe som gäller. Visst ligger det lika i spel vid högre upplösning, men då är det en gpu fråga och inte cpu.

Btw: Över 20 minuters skillnad mellan FX-62 och X6800 när det gäller encoda DivX är inte några procent, det är rent ägande

ärligt talat morkiz så är conroe propagandan som drar fram den värsta sen typ nazismen. men det är snart upp till bevis när gemene man kan köpa de. angående sharikou så verkar han ha fått litet värmeslag sista tiden ja. och sen så är har ju inte windsor några prestanda förbättringar förutom bandbredd jämfört med tidigare k8: or så det vore ju skämmigt för intel om inte deras splitter nya arkitektur skulle vara bättre. jag kan bara inte föstå varför de inte skrotar netburst direkt och går över till conroe över hela linjen. sälja netburst prollar under tillverkningspris leder ju ingenstans mer än till domstol om någon skulle stämma de för prisdumpning.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
ärligt talat morkiz så är conroe propagandan som drar fram den värsta sen typ nazismen. men det är snart upp till bevis när gemene man kan köpa de. angående sharikou så verkar han ha fått litet värmeslag sista tiden ja. och sen så är har ju inte windsor några prestanda förbättringar förutom bandbredd jämfört med tidigare k8: or så det vore ju skämmigt för intel om inte deras splitter nya arkitektur skulle vara bättre. jag kan bara inte föstå varför de inte skrotar netburst direkt och går över till conroe över hela linjen. sälja netburst prollar under tillverkningspris leder ju ingenstans mer än till domstol om någon skulle stämma de för prisdumpning.

Snälla låt mig få detta förklarat. Hur får du Conroe mycket betryggande benchmark resultat och nazism att gå ihop. Sharikou försökte med samma sak, fast det faller ju rätt ner i smörjan av annat skit han brukar skiva då en av intels grundare är jude:p

Upp till bevis? Det är ju ett antal människor här som redan har en Conroe, Conman, Dahl och några till: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=59826...

Läs den tråden, låter Conman resultat tala för sig själv.

Vaddå splitter nya? Conroe kan ses som en blandning mellan P-M och P3 med förbättrad ALU och FPU, samt nya instruktionsuppsättningar.

Det är rätt svårt att skrotta en produkt när man har leveransavtal att följa, du kan inte bara säga till en partner att du nu ska sluta tillverka en produkt bara för att en nya är påväg. Tycker du det är konstigt så borde du snegla mer på AMD som inte ens kan hålla sitt tidsschema för övergången till 65nm.

Btw så säljer de inte processorerna under tillverkningspris. Intel har en beräknad kostnad på 7-800kr per CPU. Vilket betyder att de fortfarande tjänare pengar. Annars kan jag lova dig att det hade synts i form av förlust på kvartalsrapporterna och inte nergång som nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill åt det strängaste protestera mot att man kallar mathematica för synthetiskt! Program som Sandra och PCMark är synthetiska, liksom de gamla skräpen Whetstone/Dhrystone mfl.

Däremot ingen tvekan om att Conroe verkar vinna de flesta tester, synthetiska eller inte.

Skulle vara intressant att se hur dess flyttalsprocessor presterar utan SSE-optimering.

Någon som sett Matlab Benchmark med Conroe förresten?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
ärligt talat morkiz så är conroe propagandan som drar fram den värsta sen typ nazismen. men det är snart upp till bevis när gemene man kan köpa de. angående sharikou så verkar han ha fått litet värmeslag sista tiden ja. och sen så är har ju inte windsor några prestanda förbättringar förutom bandbredd jämfört med tidigare k8: or så det vore ju skämmigt för intel om inte deras splitter nya arkitektur skulle vara bättre. jag kan bara inte föstå varför de inte skrotar netburst direkt och går över till conroe över hela linjen. sälja netburst prollar under tillverkningspris leder ju ingenstans mer än till domstol om någon skulle stämma de för prisdumpning.

Du är vis. Älskar då du jämnför Conroe med nazismen , rofl! :D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein

Någon som sett Matlab Benchmark med Conroe förresten?

http://www.digit-life.com/articles2/cpu/intel-conroe-2-13-ghz...

Någonstans i mitten av recensionen.. Enda jag kunde hitta

Permalänk
Avstängd

3dmark tycker jag reprensenterar ganska så bra hur den presterar i spel.

Permalänk
Avstängd

Jag håller med Jöns (Jonos). Alla tester är manipulerade och jag vill se OBEROENDE tester där de diskuterar processorn på en TEKNISK nivå. Så länge AMD har högre bandbredd så kommer allt från intel att vara sämre, det säger sig självt! Intels grundare (juden) kallade sig bara det för att få sympatier från andra judar, det skrev jag i min senaste version av historieboken jag knåpar på.

Visste ni förresten att jöns avstängda AMD med högre bandbredd ändå är bättre än alla era intels tillsammans? Av en slump visar det sig att alla benchmark ni kör är skrivna av illvilliga AMD-motståndare som bara vill JÖNS illa. KARTELL KARTELL KARTELL.

Stig upp ur McDonalds bollhav någon gång Jöns.

Permalänk
Medlem

Hmm, även om benchmarks som har testats med conroe är "av illvilliga AMD-motståndare" så är dte så att X6800 spöar fx 62 i alla spel. Även E6700 gör det i många och även E6600. SÅ spelen är också skrivna av av illvilliga AMD-motståndare?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Hmm, även om benchmarks som har testats med conroe är "av illvilliga AMD-motståndare" så är dte så att X6800 spöar fx 62 i alla spel. Även E6700 gör det i många och även E6600. SÅ spelen är också skrivna av av illvilliga AMD-motståndare?

NEJ! Om du så måste vända diagrammen upp och ner för att få AMD på topp så är det värt det. Bäst är om en oberoende person vänder diagrammet till dig.

Permalänk
Medlem

??? Fattar inte med att "vända diagrammen upp och ner för att få AMD på topp".

Fakta/konstaterat: Conroe _ÄGER_ amd just nu, pris/prestanda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Period.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Även HardOCP lyckades att få Conroe att visa bättre prestanda än AMD i sina tester. De körde med lägre inställningar för att få lika hög FPS som Conroe i något test.

Minnesbandbredden gör ingen skillnad då datorn inte kan använda sig av den.
Conroe slår AMD i stort sett allt. Bara AMD fanboys som inte inser det.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Avstängd

Så att inte alla ska göra bort sig helt så "avslöjar" jag att jag driver med Jonos i mina inlägg. Den killen vägrar ju ta till sig fakta om de så hoppar upp och biter honom i ......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jag håller med Jöns (Jonos). Alla tester är manipulerade och jag vill se OBEROENDE tester där de diskuterar processorn på en TEKNISK nivå. Så länge AMD har högre bandbredd så kommer allt från intel att vara sämre, det säger sig självt! Intels grundare (juden) kallade sig bara det för att få sympatier från andra judar, det skrev jag i min senaste version av historieboken jag knåpar på.

Visste ni förresten att jöns avstängda AMD med högre bandbredd ändå är bättre än alla era intels tillsammans? Av en slump visar det sig att alla benchmark ni kör är skrivna av illvilliga AMD-motståndare som bara vill JÖNS illa. KARTELL KARTELL KARTELL.

Stig upp ur McDonalds bollhav någon gång Jöns.

är detta samma dundermuppen som påstår att INGEN förutom intel kan tillverka bra chipset?! varken nvidia, sis, ati eller via är kompetenta nog att klara av det. undrar vem det är som sitter i bollhavet på mcdonalds?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amparii
Hmm, även om benchmarks som har testats med conroe är "av illvilliga AMD-motståndare" så är dte så att X6800 spöar fx 62 i alla spel. Även E6700 gör det i många och även E6600. SÅ spelen är också skrivna av av illvilliga AMD-motståndare?

detta är ett typexempel på en som har gått på conroe propagandan.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen "Jonas" här driver med er, annars är det verkligen illa riktigt illa.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Jag vill åt det strängaste protestera mot att man kallar mathematica för synthetiskt! Program som Sandra och PCMark är synthetiska, liksom de gamla skräpen Whetstone/Dhrystone mfl.

Däremot ingen tvekan om att Conroe verkar vinna de flesta tester, synthetiska eller inte.

Skulle vara intressant att se hur dess flyttalsprocessor presterar utan SSE-optimering.

Någon som sett Matlab Benchmark med Conroe förresten?

jag vet faktiskt inte just om matlab men i conroes nda så står det att det man testar måste uppfylla nedanstående punkter.

1. Du får bara testa på 32 bitars windows.
2. Programmet måste vara kompilerat med intels kompilator.
3. Programmet får inte vara bandbreddsskrävande.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd

amd sänker inte priserna på sina cpuer i onödan iallfall !

men om amd ska ha en chans så bör dom fixa fram lite nyare cpuer.

något att tänka på är att amd bara har 90nm teknik i dagsläget men allt kan säkert hända.

Permalänk
Hedersmedlem

Jonos: Du är full av det. Du påstår en massa skit utan att ge källor.

Conroe är bättre än det som AMD har på marknaden just nu. Det finns inte en källa som säger något annat.

Det spelar ingen roll om det inte är någon skillnad i prestanda i spel i normala/höga upplösningar. Det är processor vi snackar om inte ett helt system. Det visar bara att det inte finns någon skillnad i att uppgradera bara CPUn i dagsläget om det enda du gör är att spela.

För mig spelar det ingen roll då min nuvarande CPU är en XP2000+ Nu när jag ska uppgradera visa mig den CPU från AMD som ger mig mer prestanda än Conroe E6600 i samma prisklass dvs 3000kr.

De flesta applikationer kommer att vara 32bits ett bra tag. Men jag ger dig att Intels 64bits-lösning verkligen inte är någon höjdare. Tester har visat att Conroe får sämre prestanda med 64bits. Trots det så ligger Conroe före.

Ge mig ett konkret exempel, annars har du inget att gå på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
är detta samma dundermuppen som påstår att INGEN förutom intel kan tillverka bra chipset?! varken nvidia, sis, ati eller via är kompetenta nog att klara av det.

Precis den muppen är det

Nu påstod jag det när vi pratade servrar visserligen och det håller jag fast vid.
Det återspeglas av det faktum att det är ganska svårt att hitta servrar (av någorlunda dignitet) med chipset från andra än Serverworks, Intel, Amd, IBM och säkert någon till (hp?). Man hittar INTE sis, ati eller via i en sådan burk. Man kan hitta Nvidia i någon simpel instegsmodell om man letar ordentligt.
Om jag inte är helt fel på det så börjar nog nforce pro (osäker på det exakta namnet) accepteras mer och mer i och med att det varit med ett tag och snart anses beprövat.

Permalänk

Jag hade själv aldrig köpt en Intel, men att Conroe presterar bättre än K8 är väl inte så mycket att diskutera så satsa du på en sådan. Själv så kommer jag vänta tills AMD kontrar. Någon som vet hur Conroe står sig under ett 64 bitars os med 64 bitars applikationer?

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

Om man lyssnar på lille Jonos så verkar han tro att även sweclockers är Intel Fanboys samt köpta av Intel. Kan du inte bara lägga ner och acceptera att tekniken hela tiden går framåt och att Intel har gjort en processor som är bättre än dagens AMD processorer i de mesta förutom minnesbandbredd. Men i princip alla tester så hjälper de föga för AMD med att ha den bandbredden.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

När är X2 5000+ tillgänglig på komplett?

Står Lagerstatus: Ingen tillgänglighet idag.

hur länga får man vänta till man kan beställa?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Jonos: Du är full av det. Du påstår en massa skit utan att ge källor.

Conroe är bättre än det som AMD har på marknaden just nu. Det finns inte en källa som säger något annat.

Det spelar ingen roll om det inte är någon skillnad i prestanda i spel i normala/höga upplösningar. Det är processor vi snackar om inte ett helt system. Det visar bara att det inte finns någon skillnad i att uppgradera bara CPUn i dagsläget om det enda du gör är att spela.

För mig spelar det ingen roll då min nuvarande CPU är en XP2000+ Nu när jag ska uppgradera visa mig den CPU från AMD som ger mig mer prestanda än Conroe E6600 i samma prisklass dvs 3000kr.

De flesta applikationer kommer att vara 32bits ett bra tag. Men jag ger dig att Intels 64bits-lösning verkligen inte är någon höjdare. Tester har visat att Conroe får sämre prestanda med 64bits. Trots det så ligger Conroe före.

Ge mig ett konkret exempel, annars har du inget att gå på.

Håller med dig till 110% Intels Conroe slår ut AMD!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kan börja med att påpeka att moderkortet du har valt i Intel packetet inte funkar med Conroe.

Det är moderkort md Intel P965 eller i975x chipset, visa modeller med VIA P4M890 chipset, nForce 4 2.2 - 590 SLI, eller ATi RD600.. Finns säker någon modell till.

Jonos. Den där extra bandbreden hjälper visst inte dina kära windsor cpu:er då dom inte verkar vinna mer än en eller två tester av 500.

Varför kan man inte använda det moderkortet som jag valde?