Permalänk
Medlem

raptor hårdisk

just nu har jag 1gb ram och för att det ska flyta bra i dom nyare spelen så krävs ju mer ram men borde man inte få lika bra/bättre prestanda med en snabbare system disk som till exempel en 10k rpm raptor för om man har för lite ram så tar ju den minne från hdd:n och man har en snabb borde inte det göra så att spel flyter mycket bättre och att de känns som om man har mer ram

Visa signatur

Packardebell IXTREME 8340 | AMD Athlon64 3500+ | NEC DVD-RW 3530 | 2x512MB ddr400 pc3200 | Seagate 250GB SATA | Geforce 6800le 256MB PCIe | Sound Blaster Audigy SE | Razer Diamondback | altec lansing 251 | hp pavilion mx70

Permalänk
Medlem

Mer ram är bättre än en 10k rpm disk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Minne är ju grymt mycket snabbare än en hårddisk så jag håller med ampariii. Köp mer minne samt defragga hårddisken innan du ska spela.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Hårddisken blir oftast THE flaskhalsen när man laddar upp massa data från den till minnet oavsett hur mycket minne man har, men ju mer minne desto färre sådana tillfällen kryper fram.
Idealet är därför både en snabb hårddisk och massa minne.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Det säger sig självt att det är både med snabab hårddisk och mycket minne

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Skillnaden mellan en raptor och den snabbaste 7200rpm disken är ca 5-8 Mb/sek... Och access tiden är 4ms eller 4 tusendels sekund.

Jag lovar och svär att ingen på detta forum eller något annat för den delen kan se skillnaden på 4 tusendelar av en sekund.

Dom snabbaste minnena klarar av att skyffla ca 8.5Gb/sek medans en riktigt snabb hd klarar av ca 65Mb/sek dvs 130 gånger långsammare. Däremot kan man med diverse RAID lösningar få högre prestanda men i sammanhanget är det kattskit eller en fjärt i rymden med tanke på vad sådana lösningar kostar, SATA-2 har en teoretisk överföringshastighet på 300Mb/sek och Ultra320 har en teoretisk överföringshastighet på 320Mb/sek...

Men hallå 300 eller 320Mb/sek mot 8.5Gb/sek... Eller ca 26 gånger långsammare, för att komma upp i dessa hastigheter krävs multipla hårddiskar i ett RAID system.

Men låt oss för enkelhetens skull se vad ett maxat RAID system skulle kosta, för detta så väljer vi för enkelhetsskull WD Raptor 74Gb. För att komma upp i 300Mb/sek och med en viss säkerhet så är valet en RAID-5 lösning.

För detta krävs ett kontroller kort på 12 kanaler och 10 st hårddiskar, 5 st som stripas och 5st som innehåller paritetsinfon.

Priset för detta hos Dustin är lite drygt 26300:-

8Gb DDR-II minne kostar ca 13000:- och dom minnena klarar av 6.4Gb/sek eller drygt 21 gånger snabbare för halva priset.

Slutsatsen kan bara bli, för mycket ram kan man aldrig få för lite av...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Att ha en snabbare system disk, eller raid lösning till sitt OS kan vara bra t ex när du ska starta ett spel, eller ladda in OSet.

Men en snabb disk kan inte ersätta mycket minne _när_ du spelar spel, minne kommer ge dig mycket mer för pengarna!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Har 2 olika datorer med var sin Raptor. 74an i den ena och 150-Gigaren i den andra. Inget snack om saken att datorn blir snabbare med en Raptor.

Med all respekt för era teoretiska beräkningar. faktum kvarstår. Raptorn gör datorn snabbare. Har jobbat med datorer dagligen både hemma och på jobbet i ca 15 år med erfarenhet från de flesta olika system.

Självklar gör utökat minne sitt också upp till 1 GIG. Mer än 1 GIG är inte speciellt vanligt bland "normala" datoranvändare. Endast inbitna spelare samt grafiker behöver göra sig besvär att investera mera. Har man pengar att avvara till mer än 1 GIG så borde man även ha pengar över till en Raptor.

Vet att jag säkert kommer att få påhopp från någon på detta forum, men detta är mitt åsikt, vänligen respektera detta.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Har 2 olika datorer med var sin Raptor. 74an i den ena och 150-Gigaren i den andra. Inget snack om saken att datorn blir snabbare med en Raptor.

Med all respekt för era teoretiska beräkningar. faktum kvarstår. Raptorn gör datorn snabbare. Har jobbat med datorer dagligen både hemma och på jobbet i ca 15 år med erfarenhet från de flesta olika system.

Självklar gör utökat minne sitt också upp till 1 GIG. Mer än 1 GIG är inte speciellt vanligt bland "normala" datoranvändare. Endast inbitna spelare samt grafiker behöver göra sig besvär att investera mera. Har man pengar att avvara till mer än 1 GIG så borde man även ha pengar över till en Raptor.

Vet att jag säkert kommer att få påhopp från någon på detta forum, men detta är mitt åsikt, vänligen respektera detta.

Självklart blir din dator snabbare med en raptor! Men trådskaparen verkar tro att beroende på att datorn swappar till disken när minner är "fullt" så kan en snabb disk ersätta att man har minne nog att det inte blir fullt. Men så är inte fallet, en disk är inte i närheten så snabb som ett minne.

Men när man som sagt ska ladda in data i minnet, t ex vid datorstart (in med OS etc) så ger ju en snabbare disk ganska mycket.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Precis när man startar program och spel så går det snabbare med 10k rpm, men man slipper inte laddningshack när minnet måste byta information pga att det är fullt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Re: raptor hårdisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd@3500
just nu har jag 1gb ram och för att det ska flyta bra i dom nyare spelen så krävs ju mer ram men borde man inte få lika bra/bättre prestanda med en snabbare system disk som till exempel en 10k rpm raptor för om man har för lite ram så tar ju den minne från hdd:n och man har en snabb borde inte det göra så att spel flyter mycket bättre och att de känns som om man har mer ram

Verkar som du redan hade bestämt dig för att utöka ram-minnet innan du skrev inlägget.....

Mitt råd till dig eftersom du endast verkar vara intresserad av dom "senaste" spelen är att utöka minnet från 1 till 2 GIG. Snabbare disk verkar inte vara något för dig.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk

Jag lånar tråden lite...

Jag planerar att köpa en Raptor disk för att jag har läst att man kommer snabbare in på servrarna på BF2 då! Min övriga utrustning är 3.6GHz P4 660, 2GB DDR3200, X850XT 256MB, kommer jag att gynnas av att köpa en Raptor disk tror ni då?? Innan alla började köpa DDR2 minnen så var jag inne väldigt tidigt på servrar, men nu är man bara en medelmåtta! För tydligen så är det en väldig skillnad mellan DDR och DDR2... Men då måste jag byta moderkort också, å då blev det mycket tråkigare tycker jag...

Visa signatur

Antec Twelvehundred | ASUS P5Q Pro | Intel E8500@3,16GHz | Corsair Dominator PC8500 4GB | ASUS HD4870 512MB w. ARCTIC COOLING ACCELERO TWIN TURBO | 74GB Raptor | COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 850W | 24" Samsung Syncmaster 2493 | XP Pro 32bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pioneerman
Jag lånar tråden lite...

Jag planerar att köpa en Raptor disk för att jag har läst att man kommer snabbare in på servrarna på BF2 då! Min övriga utrustning är 3.6GHz P4 660, 2GB DDR3200, X850XT 256MB, kommer jag att gynnas av att köpa en Raptor disk tror ni då?? Innan alla började köpa DDR2 minnen så var jag inne väldigt tidigt på servrar, men nu är man bara en medelmåtta! För tydligen så är det en väldig skillnad mellan DDR och DDR2... Men då måste jag byta moderkort också, å då blev det mycket tråkigare tycker jag...

Både minne och snabbare disk kommer ge dig kortare laddningstider i spel om t ex BF2. Det som tar tid i BF2 är ju att ladda in banan näär man byter server eller så. Alltså, desto snabbare disk som spelet ligger på, och desto mer/snabbare minne man har, desto snabbare går det.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Pioneerman: Har hört att vissa t.o.m. har en s.k. RAM-drive och installerar spelet i den för att komma in snabbt på spelservrar.

Inget jag vet med säkerhet dock.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som vissa tycker det är grymmt viktigt att komma snabbt in på BF2 servers isåfall

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Verkar ju som vissa tycker det är grymmt viktigt att komma snabbt in på BF2 servers isåfall

Jag är ju en sån där helikopterh*ra och då är det väldigt bra att komma snabbt in på servern, eller om man är på jakt efter att bli commander eller få något pansarfordon!

Men men, idag ska jag handla en Raptor disk, så får vi se hur långt det räcker!!

Visa signatur

Antec Twelvehundred | ASUS P5Q Pro | Intel E8500@3,16GHz | Corsair Dominator PC8500 4GB | ASUS HD4870 512MB w. ARCTIC COOLING ACCELERO TWIN TURBO | 74GB Raptor | COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 850W | 24" Samsung Syncmaster 2493 | XP Pro 32bit

Permalänk
Medlem

precis som isakk säger så kan en hårddisk ALDRIG ersätta mer ram trots att swap filen blir lite snabbare. Det jag dock tycker är mest skrämmande är att man ger råd att de skall köpa en raptor för att få spelen att flyta på bättre. I spel typ BF2 så får du lite kortare laddningstider med 2 gigs ram och om man kör hög upplösning med "extra allt" så kan man få lite mindre fpsdrops. Skillnaden med en raptor kontra en normal disk är ännu mindre. Om jag skulle få mina spel att flyta bättre med deras setup så skulle jag först och främst kolla på grafikkorten istället för att prata om marginalförbättringar som en raptor eller liten förbättring mer ram.

Permalänk
Medlem

dessutom har man testat med en "ram hdd's"(en sån det sitter ram pinnar i. den var super snabb och massor av bla bla bla, men laddnings tider osv blev inte märkvärt snabbare eftersom att många system och program var inte optimerade för en så pass snabb disk.

som alla säger skaffa mer ram

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

1 gb i minne är ju minimum om man köper en ny dator, men ska man lägga pengarna på 2gb i minne eller en raptor ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabbo
1 gb i minne är ju minimum om man köper en ny dator, men ska man lägga pengarna på 2gb i minne eller en raptor ?

Läs tråden?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

ja men jag har gjort de och fattar de som att mer minne är bättre än en 10k hdd, men jag undrar om 1gb räcker eller om man alltså märker skillnad på 2gb

Permalänk
Medlem

Ja du märker skillnaden. Speciellt i spel som Everquest 2, BF2 osv.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

2gb minne är lätt värt. Många spel idag kräver mer än 1gb minne. Så har du för lite sparas det på swapfilen på hårddisken istället. Och kommande spel lär ju inte kräva mindre minne.

Men vill du ha riktigt bra flyt i systemet så skaffa en raptor 150gb. De du känar på det är laddningstider och framför allt acesstiden! MKT som man gör i XP går lite snabbare då. Jag hade 2st raptors förut, men jag tyckte inte det var värt pengarna för det lilla snabbare. Behövde lagring istället, så jag sålde dem och köpte stora hårddiskar. Men det beror ju helt på vad man behöver.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

När det begav sig och raptorn kom visade de flesta tester att det inte gav någon prestandavinst överlag. Vissa tillfällen mer vissa mindre men aldrig märkbart. Kanske har det ändrat sig nu med nya Mb.