AMD köper upp ATI för 5.6 miljarder dollar

Permalänk
Medlem

AMD köper upp ATI för 5.6 miljarder dollar

Citat:

According to a report in The Globe and Mail, the board of directors at AMD has allegedly approved the takeover of Canadian graphics firm ATI Technologies. The reports said that the information was released by an investment banker that was part of the discussions. According to other sources, AMD executives were also seen at ATI's headquarters in Thornhill, Ontario. The report indicated that AMD is considering a $5.6 billion takeover bid for ATI.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3453

Rykten har gått runt i flera månader nu, trodde dock aldrig att den här dagen skulle komma...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Det börjar bli kallt i helvetet...

Permalänk
Medlem

Vad innebär nu detta?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Vad innebär nu detta?

Ingenting bra?

Permalänk
Avstängd

Innebär att ATI´s produkter kommer att fungera bättra tillsammans med AMD´s processorer eller kanse till och med bara kommer fungera tilsammans med AMD

Stackars NVIDIA som inte kommer kunna matcha den hårda kunkuransen

Permalänk

Ger AMD upp kampen mot Intel och byter inriktning? Verkar lite som det.

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Avstängd

Jag ser det som AMD tar hårdare tag i kampen mot Intel, när dessa två bolag blir 1 kommer de att hjälpa varandra att få bättre produkter, större ekonomi och mindra konkurans

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror knappast det kommer att betyda att ATI kort inte kommer att funka på Intel, men det är möjligt att dom kommer att fungera bättre med AMD...

Förhoppningsvis kommer detta bara leda till att ATI och AMD delar de teknologier som de utvecklar. Jag tror detta är bra för bägge företagen. ATI kommer väl fortfarande finnas kvar som vanligt med största rivalen Nvida och AMD kommer fortfarande att konkurrera med Intel.

Permalänk
Avstängd

ett bra framsteg iallfall,nu kommer utvecklingen för båda både ati o amd gå snabbare.
dom kommer nog kunna sammarbeta med varandra iallfall.
jag tror inte det här kommer betyda dyrar priser iallfall.

Intel kanske tar nvidia snart fast inte så troligt då intel redan nu tillverkar sina egna grafikkretsar.

Permalänk
Medlem

Säg att detta nu går igenom, hur kommer det påverka ATI's kommande grafikkort, chipsets så som RD600, ATI som företag och relationen mellan ATIs och Intels produkter?

Permalänk
Medlem

skadat, kommer de gå ihop o heta amti?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ATI likson Nvidia har inga egna "fabs". Det här kan på längre sikt eventuellt betyda att ATI kan minska sina tillverkningskostnader för grafikkort samt att AMD ökar sin kompetens och möjligheter att integrera fler funktioner i CPUn.

I.o.m. att fab 36 öppnat och att AMD enligt spekulationer ska öppna fler fabriker om några år kan det innebära att ATI kan förlägga sin mikroprocessorproduktion till AMDs fabriker.

Det skulle vara intressant om Nvidia köpte upp eller gick samman med VIA också.

Permalänk
Avstängd

Nvidia kommer säker försöka hitta en sammarbetspartner nu när ATI gjort det. Man brukar ofta försöka härma sina konkuränter om dom gjort nått smart som kan hota konkuransen

Permalänk
Medlem

Det kommer att innebära att crossfire inte kommer att funka med intel

Visa signatur

Mick

Permalänk

Hmm jag föredrar AMD framför Intel, men jag föredrar Nvidia framför ATI.. Detta gillar jag inte

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dysprosium
Ger AMD upp kampen mot Intel och byter inriktning? Verkar lite som det.

''Ger upp''....Så när Ford köpte upp Volvo så gav Ford upp kampen då eller??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
skadat, kommer de gå ihop o heta amti?

o det betyder Advanced Micro Technologies Inc ?

jag tror dom ska byta ägare o inte namn.

Permalänk
Medlem

Som jag alltid har sagt, AMD och ATI, Intel och Nvidia.

Permalänk
Medlem

Avskyr såna här fusioner. Bättre med fler företag som sysslar med olika komponenter än en enda stor som sysslar med allt

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller så glad i idén. Man vill ju ha så mycket konkurrens skom möjligt. Iofs. blir väl konkurrensen mellan AMD och Intel hårdare, så sett. Men njää...

Frågan är om inte AMD vill kunna erbjuda en hel platform, alá Intel. Antagligen ser företag som t.ex. Dell, HP och IBM det som mer praktiskt, billigare och/eller effektivt att ha med färre företag att göra. De vill nog gärna yxa sig in på "kontorsmarknaden" sas..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Tror att många stör sig på detta för att Conroe sparkar stjärt just nu... Hade AMD vart ledande, som dom varit under en himla lång tid, så tror jag att de flesta hade glatts åt denna nyhet.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Tror att många stör sig på detta för att Conroe sparkar stjärt just nu... Hade AMD vart ledande, som dom varit under en himla lång tid, så tror jag att de flesta hade glatts åt denna nyhet.

Tvivlar...
Det är aldrig bra när man får färre aktörer på en marknad. Jag hade hellre sett att de annonserat ut ett "nära sammarbete" eller liknande istället, så att de kan dela med sig av erfarenheter/teknik med mera utan att för den delen förlora individualiteten i det hela... eller att de startat ett gemensamt dotterbolag kanske...

Det har igentligen ingenting med att göra om vart AMD ligger, det hade vart lika illa oavsett hur det gått i amd vs. intel-kampen. Problemet är att marknaden tappar en individuell aktör. Visst kan det ha sina fördelar, men i slutet så är det aldrig bra med färre aktörer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Med tanke på hur bra Nvidias Nforce-chipsets har varit för S939 och Am2 tycker jag det här är underligt.

Allt det här känns uppåt väggarna fel, tycker jag. Ska det bli så i framtiden att om man väljer AMD blir det automatiskt ATI dessutom? Visst, Nvidiakort kommer kanske fungera, men kanske inte lika bra som ATI-kort.

Permalänk
Medlem

Sen kommer Google och köper upp upp allt och sedan har vi Google och MS som äger hela världen

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Sen kommer Google och köper upp upp allt och sedan har vi Google och MS som äger hela världen

Word.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

jo, jag har tänkt. Det händer inte så ofta, men nu har det skett:

jag har hört att det inte kommer finnas något stöd för SLi på Core2 mobos eftersom någonting bblabla. Och om AMD köper ATi så kommer de kanske sluta producera nForce5 mobos, nForce mobos över huvudet taget. Och då kommer (nästan) alla ha ATi mobos och därmed kanske ATi-kort och nVidia? Ska de fösöka på intel eller Via eller nåt?

Vem vet, men själv har jag alltid tyckt bättre om nVidia, men det kanske ka ändras snart...

Permalänk

AMD köper upp ATI för 5.6 miljarder dollar

ettis : Inte för att vara nån gnällgubbe. Men det är 5.6 biljarder dollar, inte 5.6 miljarder dollar.

OT: Usch! Är emot detta uppköp.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Re: AMD köper upp ATI för 5.6 miljarder dollar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ettis : Inte för att vara nån gnällgubbe. Men det är 5.6 biljarder dollar, inte 5.6 miljarder dollar.

OT: Usch! Är emot detta uppköp.

plz, 5.6 biljarder dollar? skulle inte tro det hörru
en billion på engelska/amerkianska är samma sak som en MILJARD, inget annat

$5.4 billions översätts till ca 40 miljarder SEK.

är också negativt inställd till detta uppköp dock!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Fanboys?

Jag läste tidigare att någon anklagade SWEC för att vara en nVIDIA fanboy sida men jag vill inte riktigt tro på det. Men ju mer jag läst om ADM + ATI affären så är det uppenbart att det folk är mest nervösa över är hurvida deras älskade nVIDIA kort kommer funka med AMD.

För min egen del så har det alltid varit AMD + ATI, Intel + nVIDIA. "Underdogsen" mot marknadsledarna. Så jag tror detta kommer bli trevligt.

Sluta grina nu fanboys, det kommer med största sannolikhet att hända så se istället till vilka möjligheter som finns.

Puss på er

EDIT: LOL på datanusse! jo AMD är rätt rika så de köper ATI för 5,4 biljarder dollar ^^. har du inte börjat med engelskan i skolan än eller

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.