Produkttest: Creative Gigaworks ProGamer G500

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Creative Gigaworks ProGamer G500

Ifall du är ute efter multimediahögtalare till din dator som får kosta drygt 2000 kr kanske Creative Gigaworks ProGamer G500 kan passa in. Paketet ser fullspäckat ut med finesser men eftersom det viktigaste är vad man egentligen får för pengarna satte vi Johan Althoff på att reda ut hur bra ljud högtalarna levererar.

Läs produkttestet: Creative Gigaworks ProGamer G500

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fin recension, men egentligen, borde inte en gamer ha 7.1-ljud?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
fin recension, men egentligen, borde inte en gamer ha 7.1-ljud?

De flesta spel stödjer väl inte mer än 5.1 ändå, eller?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Jag som trodde "gamers" använder headsets

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Jag som trodde "gamers" använder headsets

jo, det gör man ju på lan, när man bor hemma hos föräldrarna och när grannarna börjar polisanmäla dig.

Hursomhelst, när man inte är i någon av de situationerna ovan så klingar ljudet fint i ett 5.1/7.1-system.

När DX10 kommer borde det väl medföra stöd för 7.1?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se vad ni tycker om Z-5500

Bra rec. annars!

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Skulle vilja se vad ni tycker om Z-5500

Bra rec. annars!

//fog

Som sagt en referens hade inte skadat, även om du (recensenten) verkar ha en del erfarenhet av andra system hade jag hellre sett en dubbelrecension. Annars en av de bästa recensionerna som gjorts på sweclockers! Inte en massa ovidkommande snack om färgval etc, dessutom verkar du ha yrkeskunskap i ämnet 'Ljud'.

Permalänk
Medlem

Att frekvensomfånget hos denna typ av högtalare ser ut som det gör är knappast något nytt, recencenten förklarade detta väldigt bra.
Jag tycker att tillverkarna av PC-högtalare ska börja satsa lite mer på audiofilerna och inte bara gamers/basälskare. Om de två främre vänster/höger-högtalarna hade varsitt mellanelement hade det kanske räckt.
I vilket fall som helst har jag inga planer på att överge mitt nuvarande 2.0-system (med "riktiga" grejor).

Permalänk

Bra recension!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Jag som trodde "gamers" använder headsets

Yep, vid film eller musik så drar jag igång högtalarna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Var en bra recension.

Undrar en sak bara, hur länge spelades systemet in? Kan ju ta ett tag innan ljudet släpper...

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Tycker också det var en mycket bra recension.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för Swecs "första" ljudrecension

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Alla datorhögtalarsystem jag testat låter skit, tills det att man aktiverat crossover-frekvens. Blir en magiskt skillnad. Visserligen inte alla ljudkort som stöder det (oftast integrerade historier) men både nForce1/2-system och Creative's ljudkort/drivrutiner vet jag gör det.

Dessutom verkar det också som att både NVIDIA och Creative "upmixar" i drivrutinen, om man använder hårdvaruaccelereringen i Winamp. Iaf. vad jag märkt.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Sånt småtrams är inget att satsa på om man vill ha bra ljud, detta visar även recentionen, sedan gillar jag inte hur vissa företag höjer sina produkter till skyarna heller.

Som någon tidigare nämnde så anser jag att men bör inrikta sig på välljud istället för design, eller varför inte hitta en bra balans mellan dem;)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
jo, det gör man ju på lan, när man bor hemma hos föräldrarna och när grannarna börjar polisanmäla dig.

Hursomhelst, när man inte är i någon av de situationerna ovan så klingar ljudet fint i ett 5.1/7.1-system.

När DX10 kommer borde det väl medföra stöd för 7.1?

Eller om man spelar lagspel som BF42 och ingen orkar höra det du lyssnar på via Ventrilo / Teamspeak. Ingen högtalare kan ge lika bra ljud som ett par bra hörlurar / headset. Det enda som får mig att inte använda mitt headset och istället sätta på mina högtalare är just att jag inte orkar ha dem på huvudet och vill känna mig mer "fri". Annars så är det headsettet som gäller när man vill ha hög volym och ändå höra alla småljud med fet bas. Sennheiser headsets är imho bäst!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Du, recensenten, du skulle lagt lite mer vikt vid dina ord att " du inte tror någon blir besviken" eftersom folk som köper dessa inte är speciellt finkänsliga om man får säga så men med ditt snack om skiktat ljud och sådant som en vanlig människa inte hör, blir avskräckta och köper z-5500 istället som säkert inte är bättre. Finns ju inga vettiga recensioner på z-5500 utan de framställs alltid som fantastiska!

Citat:

Ingen högtalare kan ge lika bra ljud som ett par bra hörlurar / headset.

Det där var det dummaste jag hört på länge omen. Precis tvärt om är det. Inga lurar kan matcha ett par riktiga högtalare, skillnaden är bara att man för tre lax får riktiga high end-lurar medan man för samma summa bara får bottenskiktet av riktiga högtalare. Riktiga högtalare kostar runt 50k och då är lurar bättre alternativ för de flesta!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur möblerar man för alla högtalare är bara i vägen?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viceman
Var en bra recension.

Undrar en sak bara, hur länge spelades systemet in? Kan ju ta ett tag innan ljudet släpper...

Jadu...

Begreppet "spela in högtalare" är bestruket med ett tjockt lager ormolja. Det handlar mest om att membranet ska sätta sig ordentligt, och bli lite mjukare. Detta är dock oftast omhändertaget redan vid fabrikstestningen, och har dessutom relativt subtila akustiska effekter.

När det sedan gäller högtalarlådan blir det lite knepigare - precis som att en violin som inte spelats på länge kan torka ihop och därmed döda vissa resonansfrekvenser kan även en högtalarlåda behöva "lossas" lite innan den gör sitt rätta jobb. Detta är dock väldigt svårt att forska på, och jag har inte hittat något annat än väldigt subjektiva belägg för att det har någon effekt - och framförallt inte på plasthögtalare

Den enda påvisade effekt som finns av "inspelning" är att du vänjer öronen vid frekvensresponsen i högtalarna, en pågående process som varar allt från sekunder till månader beroende på hur tränade dina öron är. Den här effekten är välkänd, och även om den är väldigt svår att mäta är alla överens om att den är ytterst påtaglig. Det är också ett argument till varför många välbetalda mastringstekniker och producenter sitter på relativt slaskiga monitorhögtalare - de är såpass vana vid dem att de kan kompensera för eventuella skavanker.

Det är faktiskt inte helt omöjligt att någon Hifi-försäljare i tidernas begynnelse helt enkelt myntade begreppet för att slippa klagomål från osäkra köpare som drabbats av köpångest innan de hunnit vänja sig vid sina nyförvärv, eller förväntade sig att högtalarna skulle låta lika bra i deras bullriga vardagsrum som i butikens specialdämpade audiofilrum.

Kort sagt: Systemet spelades in så länge som behövdes

Permalänk
Medlem

Användes något X-fi ljudkort vid testet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge123
Användes något X-fi ljudkort vid testet?

Nä. Som primärt testkort använde ett M-Audio Audiophile, eftersom jag främst ville testa ljudegenskaperna.

Permalänk
Relik 📜

Lite offtopic..

Sitter med ett "Logitech X-530"-system.. Passade lagom till mins tudentlya på 17kvm, men nu ska det flyttas till lite större.

Vad kan vara en lämplig uppgradering?
Något liknande detta, men mera "kräm", men samma klass, eller en rejäl förstärkare och 5 högtalare + sub?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Klipsch!

Permalänk
Medlem

Fin recension. Men det lär dröja innan jag byter bort mina Logitech Z-680. Älskade dom från den dagen jag köpte dom =).
Sen är självklart Sennheiser det bästa hörlurs alternativet.

mvh
alegro

Permalänk
Medlem

Kör med X-530. Bra spel och musik ljud. Har ett relativt litet rum. Ljudet låter och känns bra. Lika bra som min polares Z-2300, fasst roligare med 5.1 så klart!

Skulle jag köpa något 5.1 skulle de utan tvekan bli Z-5400!!!

Det är 5.1 med bra effekt!
Z-5500 har mer, men det blir bara overkill om du inte har ett jätterum skulle jag tippa.
De ser snygga ut!
THX klass
Digitala ljudingångar!! 2 optiska och en coaxial har jag för mig. Vilket jag behöver till DVD och framtidens TV-spel (360 och PS3).

ca 2000 kr bara för allt detta :S

Givet nästa köp

(varför har aldrig creatives dyra högtalare digitala ingångar, anledningen varför jag aldrig köper dem iaf)

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm