Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
AMD confirms ATI acquistion

Såg den oxå precis. Deras analys var också intressant: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=33219

Permalänk
Medlem

Yeah. Då kanske vi får se lite Intel-kretsar med officiellt SLI-stöd.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite offtopic men fan vad mycket "finstilt" text det var längst ned

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Jag hade amd64 3000+ och ett GF5700Le eller vad det heter

Säkert många som hade, men grejen är ju den att det fanns mycket bättre alternativ än GeForce 5-serien. Iaf för windows-användare. Säkert många som köpte det bara för att det hette "Geforce" och kom från NVIDIA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Såg den oxå precis. Deras analys var också intressant: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=33219

Är inte överdrivet bra på engelska men förstod jag det rätt att grafikkort inte är framtiden utan att det kommer att vara integrerat på CPU´s och att prestandan kommer att vara minst lika bra som om man valde att ha ett grafikkort om inte bättre, och att här har intel ett försprång mot Amd, därav Amd´s upköp av ATI, de vill tillgodogöra sig deras teknik?
Köpet är "longterm", om inget köp så hade AMD varit dödsdömda?
Innebär det då att ATI kommer att sluta vara ett företag som ger ut grafikkort utan "bara" vara en utvecklings del eller något hos AMD?

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Såg den oxå precis. Deras analys var också intressant: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=33219

Jo den där analysen var väldigt bra. Alla som är negativa till det här uppköpet borde läsa den.

Intel pulls ATI bus licence
"I guess that means that AMD won't be making many chipsets for Intel in a year or so."

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har gillat AMD och nVidia, hoppas det inte blir någon prioritering för hur bra produkterna funkar ihop.
För så vitt jag vet har inte ATi några drivrutiner till FreeBSD, men det har nVidia. När det gäller drivrutiner verkar nVidia mycket bättre än ATI på att ta nya saker till sig. Jag kanske har fel men linux, windows x64 (å freebsd såklart) så var väl nVidia ute en bra bit före ATI? För några år sen så läste jag om drivrutiner för windows server 2003, nVidias för XP funkade utmärkt. ATI hade någon bitchig sida där de förklarade att det inte var nödvändigt med catalyst till servrar. Alla vet att server 2003 är efter lite omställning ett utmärkt spel-OS.

Har intel och ati i laptopen för det fanns inte annat att välja på till den modellen (förmånligt avtal att köpa). Får se vad det blir nästa sommar när det ska bli ny stationär dator. Med Intels nya revansh så kanske det blir intel+nvidia iaf fast jag inte gillat intel på länge (så länge de hållt på med netburst).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Jo den där analysen var väldigt bra. Alla som är negativa till det här uppköpet borde läsa den.

Jag har läst hela analysen och jag är fortfarande negativ till uppköpet.
Jag gillar inte var nVidia hamnar då de och Intel är knappast villiga att hoppa i säng med varan. Och att AMD och ATI är ihop så måste inte AMD behålla partenskap med nVidia då de har ATI och deras teknologi i sin ägo. Det gör att nVidia lämnas ute i regnet utan några som är villig att sammarbeta med de. Detta skulle göra att nVidia skulle har svårare att konkurera mot ATI inom GPU markand då ATI skulle ha tillgångar till stora fabriker i världklass och teknologisk kunskap från AMD.

Jag hoppas att det blir inte så, men från jag har läst så kan detta mycket väl hända.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Så nu var Ati uppköpt

Står lite info på Atis hemsida också

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kör AMD x2 och ATi 1900XT, finfin kombination

Tror de kan vara bra för kanske öka prestanda något. Pris utvecklingen kan tänkas bli sämre dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu

Intel pulls ATI bus licence
"I guess that means that AMD won't be making many chipsets for Intel in a year or so."

Så ATi's kommande RD600 chipset kommer...?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Så ATi's kommande RD600 chipset kommer...?

Klart den gör

AMD har ju bara köpt upp vissa bitar utav Ati och absolut inte hela, det skulle va som att skjuta sig i foten tror ja.

Sen har dom lagt rätt mycket tid och energi på RD600 så varför avbryta den nu ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klart den gör

AMD har ju bara köpt upp vissa bitar utav Ati och absolut inte hela, det skulle va som att skjuta sig i foten tror ja.

Sen har dom lagt rätt mycket tid och energi på RD600 så varför avbryta den nu ?

AMD ska ta över hela och flytta alla till Amerika. Ser det ut som de säger iaf.

"Q3: When will the new company be up and running?

A3:

We expect to close in the fourth quarter of 2006.. Once the acquisition is closed, we will rapidly move to integrate the operations of the two companies.

Q4 What will the combined company operate as?

A4: The combined company will operate as AMD.

Q5: Where will the new company be headquartered?

A5: The combined company will be headquartered in Sunnyvale, CA, with centers of excellence in Silicon Valley, Austin, and Markham, Ontario, as well as sales, design and manufacturing operations worldwide."- ATI.COM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klart den gör

AMD har ju bara köpt upp vissa bitar utav Ati och absolut inte hela, det skulle va som att skjuta sig i foten tror ja.

Sen har dom lagt rätt mycket tid och energi på RD600 så varför avbryta den nu ?

Just det jag trodde, ville bara vara lite mera säker med tanke på den där artikeln. Men chipseten efter det lär väl komma som vanligt också och grafikkorten lär inte bli sämre till intel.

Men ATi kommer finnas kvar som ett eget märke?

Edit: Speciellt med tanke på det som stod på ATi's hemsida och det som Petterk kommenterade.

Permalänk
Medlem

De ska visst ha kvar deras ställe i Kanada så det är väl bara ledningen som flyttar och hamnar under AMD.

Tror vi får vänta lite längre för att se vad de meckar ihop för något. Deras "Vision" presentation sade inte mycket.

Permalänk
Medlem

Säker nån som postat den här tidigare men:

"AMD and ATI Promise Unified Development by 2008"

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3471

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Moderkortet är sådan skit som sitter i HP datorer, MS-7093 och på forumet finns folk med samma kort och efter lite konversation med både HP och MSI så har det kommit fram till att ATI kretsarna inte fungerade med HP´s BIOS... alltså HP är boven

Who cares?

Permalänk
Medlem

hur tänkte ni när ni ändrade sidan?? det finns ju inga produkttester och söka går inte för den hittar inte ett skit...

Permalänk
Medlem

Det känns lite sent för min del. Körde AMD och ATI för några år sedan tills jag insåg hur mycket mer man kunde få ut ur en upplåst Nvidia Geforce 6800 LE. Hoppas det kommer något bra ut ur det här, risken är att kunder kommer bli mer styrda i framtiden pga kompablitet.

Permalänk

gaah,har alltid kört nvidia + AMD,troligen kommer de prioritera så ATi + AMD funkar bättre ihop än nvidia + AMD :/,i mina ögon var det nvidia + AMD och Intel + ATi som många andra redan har sagt,men men,vi får se hur detta slutar..

Visa signatur

~

Permalänk

God damnit! Hur orkar alla gnälla om AMD + nVidia och ATi + Intel? Förr i världen var det <insert cpu> + 3dfx som gällde så snälla, det räcker nu.

Tiderna ändras.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Who cares?

Du verkar inte bry dig om fakta i alla fall, som en sann fanboy av något skit.. Som jag bryr mig inte om

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.