Permalänk

Compaq problem, SDR minne i en DDR plats

Jag sitter här och försöker fixa en Halv gammal compaq som en kompis av mig av någon anledning hade stoppat in ett SDR minne i en DDR plats och startat datorn. Självklart funkar ju inte datorn längre nu och jag försöker reda ut vad som har gått sönder så han vet vad som behövs bytas ut.

Problemet är bara att i compaqn så sitter det en P4 Socket 478 och ett Änsålänge okänd mATX moderkort och jag har inte och känner ingen som har en fungerande P4 eller ett moderkort med Socket 478. Så jag försöker använda mig av Ultimate Boot CD för att felsöka datorn. Men när jag skulle köra memtest så händer detta,
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/Memtest.jpg

Jag testar då ett annat, fungerande, minne i datorn och testar memtest. Så hänger sig datorn här,
http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/Memtest2.JPG

Jag testar compaq datorns minne i en annan dator och då vägra den datorn att starta. Datorn kan inte boota windows och så hänger sig datorn under installationen av windows.

Datorn är en Compaq Evo D310 med en P4 2.4Ghz, 256mb PC2100 och inbyggt ljud, grafik och nätverk.

Vad tror ni, är det moderkort och minne som är trasigt?

Permalänk
Medlem

Antagligen minnet och moderkortets minneskontroller, det är vad jag skulle gissa på.

Har du testat det andra minnet i en annan port än den som din kompis krossade ner sdr minnet?

Hur tusan får man ner minnet iallafall, det är ju inte kompatibelt?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Att skylla på kompisen när det är uppenbart att det är du som har gjort fel... Alltför många amatörer som är och kladdar i grejor som dom inte har en susning om. Läs på först innan...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

xplane_uppsala: och på vilket sätt hjälper det honom?

Blubben: jag lyckades klämma ner ett ddr minne på fel håll en gång men sen såg jag att de såg ut att sitta lite taskigt till.

Tomtenizze-n00b: jag kan nog säga att både minne och moderkortet har gått åt helsike där. som blubben sa har minneskontrollen tagit skada som sitter i nordbryggan. det finns en chans att prollen kan ha tagit skada men den är inte enorm. har du tillgång till en ddr sticka att peta ner i en port ingen av de tidigare stickorna satt i?

Visa signatur

:)

Permalänk

På vilket sätt skulle det hjälpa honom att prova med ett annat minne i ett moderkort vars minneskontroll är defekt och gud vet vad, tar du på dig ansvaret när det minnet går åt helvete med...;)

Hade trådskaparen läst på innan vad för minne som skall vara i vilken minnesport hade detta aldrig skett, vilket uppenbarligen hade gällt för dig med Ryderman.

Läs på innan ni rotar i era burkar, det är billigast så.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Men oj. Är det här coola killen eller? Vad spelar det för roll vem som gjort vad, kan man inte hjälpa till i en sådan här typ av tråd har man inte mycket där att göra tycker jag i alla fall.

Permalänk

Och hur hjälper ditt inlägg goa'wave trådskaparen !?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Om han får bort dig lär ju trådskaparen bli lite gladare iaf trots ett defekt minne, det hjälper väl honom ;)?

OT: Tror som de andra, minnesslotsen lär vara trasiga och minnet brännt. Nytt mobo och minne borde lösa allt. Tror inte något annat lär vara skadat.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

xplane_uppsala, du får tro vad du vill, men det var inte jag som satt minnet fel

Ryderman, Är du säker på att det finns en risk för att prollen skulle ha tagit nån form av skada?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
På vilket sätt skulle det hjälpa honom att prova med ett annat minne i ett moderkort vars minneskontroll är defekt och gud vet vad, tar du på dig ansvaret när det minnet går åt helvete med...;)

Hade trådskaparen läst på innan vad för minne som skall vara i vilken minnesport hade detta aldrig skett, vilket uppenbarligen hade gällt för dig med Ryderman.

Läs på innan ni rotar i era burkar, det är billigast så.

Hänt är hänt. Vem det var som gjorde fel är mindre intressant. Vad som däremot är intressant är att hjälpa killen, inte starta tjafs om vem som gjorde vad, ok?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv

Wee, en compaq som krånglar. Ursäkta att jag inte tillför något till diskutionen, men jag vet exakt hur det känns.

En anekdot: Min gamla compaq mådde bäst om man hade så kallade originalminnen. Stoppade man i "fulminnen" så startade den bara ibland. Så om du till sist får igång skiten (en compaq är skit, nuf said) så se till att du har fina minnen, annars blir den ledsen.