AMD:s svar på Core 2 är väldigt sänkta priser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AMD har byggt ut för så mycket de senaste åren att det skulle ta 12 år för dom att ta igen med dom vinster dom gör och nu med priskriget kan det bli för mycket.

Det stämmer att dom utvidgar kraftigt, för bara en eller två veckor sedan utanonserade AMD en ny anläggning i New York med en prislapp på 2 miljarder $US och då hade dom säljvklart full koll på Conroe och denna prissänkning så jag tror dom har full koll på läget - rent eknomiskt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Lite taskigt för dom som inte vet om detta & köper en "Athlon 64 X2 5000+" typ 2v före nersänkningen eller nått.

Hmm, Jag hade ju inte blivit glad iaf.

Så endast glada kunder kommer det nog ej bli, med denna hastiga & kraftiga nersänkning.

Då får man faktiskt ta och skylla sig själv om man inte har en aning om kommande förändringar. Köper man en prolle bara pga namnet får man ta smällar om det kommer några=)^^
Men vem vet, man kanske får tillbaka pengarna:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Då får man faktiskt ta och skylla sig själv om man inte har en aning om kommande förändringar. Köper man en prolle bara pga namnet får man ta smällar om det kommer några=)^^
Men vem vet, man kanske får tillbaka pengarna:D

Prissänkning på den är väl runt 50%? Får företaget där du köpte den ge dig en extra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
AMD har gjort en vinstökning på 52% sedan förra året... och då kan deras ekonomi vara rätt god idag och därmed ska de kunna planera för framtida produkter utan att känna en allt för stor ekonomisk press på sig att stressa fram nya produkter.

Nej, revenue är omsättning.

AMD har redan större delen av försäljningen av märkesdatorer, som HP, Packard Bell etc. till privatpersoner. Där behöver de bara försvara sig. Där de behöver ta igen är marknaden för laptops och företagsmarknaden, vilket kanske nVidias Stable Image projekt kan hjälpa till med. Laptopmarknaden blir mycket svår att öka marknadsandelar i. Servermarknaden kommer nog vara ganska stabil. http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3251

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Intel kommer med sitt nya flaggskepp och och AMD sänker priserna med upp till hälften på sina grejer. Asgut

Får skaffa nya grejor när Conroe kommer. Få se vad de kommer kosta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

1. Köpa AMD X2 med sänktpris och köpa bättre graffekort eller heltenkelt spara pengar!! Dock inte helt 100% framtidssäkert.
2. Köpa Conroe, sämre graffekort och slösa mer pengar och vara ur fattig?

Jobbigt val, vill ju liksom ha conroe för att kunna sitta med den ett tag utan att behöva byta den. Men köper jag det måste jag ha nytt grafikkort, nya minnen, nytt moderkort. Så det blir ju liksom 7-10kkr :/

Visa signatur

de du

Permalänk
Medlem

Men typiskt :/ Vad ska man välja? En Conroe E6400 eller en AMD Athlon 64 X2-4600 AM2? Jag måste ju även köpa minnen, moderkort och hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Men typiskt :/ Vad ska man välja? En Conroe E6400 eller en AMD Athlon 64 X2-4600 AM2? Jag måste ju även köpa minnen, moderkort och hårddisk.

Hade nog valt en E6600, 2GB Corsair ram med cas5 latenser och ett abit moderkort bestyckat med P965 chipset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Men typiskt :/ Vad ska man välja? En Conroe E6400 eller en AMD Athlon 64 X2-4600 AM2? Jag måste ju även köpa minnen, moderkort och hårddisk.

Tror faktiskt inte att du behöver köpa en ny hårddisk för att byta socket

Sitter själv för tillfället på en amd 3000+, asus k8v och 9800 pro. S754 och AGP... Känns som att det är dags att uppgradera snart

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall vi får se prissänkningar på Opteron 165/170/175/180????

Permalänk
Medlem

Här är hela listan och såg ingen Opteron på den så det blir ingen Opteron sänkning.

http://images.dailytech.com/nimage/2094_large_amd_pricing_102...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Någon som vet ifall vi får se prissänkningar på Opteron 165/170/175/180????

Nej det lär vi inte men gör som jag gjorde och köp en Opty 165 billigt av nån Conroe hypad person som säljer sina S939 komponenter. Blev 2080kr (275 USD) inkl frakt från USA för en som personen ifråga körde 2.85GHz @ 1.41v.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Nej, revenue är omsättning.

AMD har redan större delen av försäljningen av märkesdatorer, som HP, Packard Bell etc. till privatpersoner. Där behöver de bara försvara sig. Där de behöver ta igen är marknaden för laptops och företagsmarknaden, vilket kanske nVidias Stable Image projekt kan hjälpa till med. Laptopmarknaden blir mycket svår att öka marknadsandelar i. Servermarknaden kommer nog vara ganska stabil. http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3251

/Adrian

Det är en tolkningsfråga, att öka sin omsättning X-procent eller rent ekonomiskt är bägge två en "vinstökning" i olika form... sedan var min poäng att visa bl.a. att AMD citat: "...kan deras ekonomi vara rätt god idag...", något som jag tog upp i mitt tidigare inlägg.

I övrigt är jag medveten att AMD har en stark ställning bland märkesdatorer för privatpersoner och i viss mån till företag. Någon större förändring på försäljningen finns inte idag och annat blir det när MS Vista kommer ut och andra OS/server-system + program etc, baserat på 64-bitars teknik finns att tillgå. Någon gång måste både privatpersoner och företag, se över sina datorsystem och köpa på sig ny hårdvara + mjukvara... men så länge som 32-bitarstekniken finns och fungerar väl med tillhörande OS etc. har det inte tidigare varit läge för många användare med ett teknikbyte.

Man får hur utveckligen blir under de kommande åren, inte bara teknik i allmänhet utan försäljning av den till privatpersoner och företag etc. hos både AMD och Intel.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OwNz0R
1. Köpa AMD X2 med sänktpris och köpa bättre graffekort eller heltenkelt spara pengar!! Dock inte helt 100% framtidssäkert.
2. Köpa Conroe, sämre graffekort och slösa mer pengar och vara ur fattig?

Jobbigt val, vill ju liksom ha conroe för att kunna sitta med den ett tag utan att behöva byta den. Men köper jag det måste jag ha nytt grafikkort, nya minnen, nytt moderkort. Så det blir ju liksom 7-10kkr :/

men vad i denna digitala lekplats är 100% framtidssäkert? Jag skulle ha satsat på en x2 och nytt graffe. Visst är det trevligt med nytt system, men det är ju knappast så att en x2:a inte räcker till ett bra tag framöver till vad man än kan tänkas hitta på.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hade nog valt en E6600, 2GB Corsair ram med cas5 latenser och ett abit moderkort bestyckat med P965 chipset.

Var fick du E6600 ifrån? ^^ Den e tyvärr för dyr för min plånbok. Så E6400..

Permalänk

Måste man ha ddr2minnen till am2?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Var fick du E6600 ifrån? ^^ Den e tyvärr för dyr för min plånbok. Så E6400..

800kr är ingen jätte skillnad om man säger så...

Permalänk
Inaktiv

Kolla på komplett, domhar redan sänkt priserna på amd processornerna

Permalänk
Medlem

Komplett är enda butiken med de nya priserna så man får vänta tills alla har dem o det blir lite konkurrens.

Dessutom hade de inga X2 för AM2 i lager.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Jepp, 1650:- för en X2 3800+ är väl okej

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för en Amd Athlon X2 4600+

Permalänk
Medlem

Processorerna tog slut över en helg :).

Permalänk
Medlem

Såg att de nu plockat bort 2MB versionerna också. Synd att man får vänta till 1 aug för att få en från komplett. Får hoppas de andra butikerna också sänker så man kanske kan köpa där istället. Även om komplett är bäst vore det inte fel att få den snabbare.

Permalänk
Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Nu ser jag verkligen ingen anledning att byta till Intel längre

1400 för en 3800+ x2
http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=3800%2B+x2...

1700 för en 4200+
http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=4200%2B&pr...

Permalänk
Medlem

ska shoppa mig en 4200+ där jag hittar dem i lager

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Avstängd

Många talar om svårigheterna som kommer för AMD pga Intels Core Duo 2 enorma prestanda.

Jag tror att många kommer uppgradera sina S939/AM2-plattformar istället för att köpa allt nytt. Jag tror detta är lika bra för AMD som för Intel då det kan säljas enormt mkt CPU:er inom budgetsegmentet för AMD.

Inget snack om att AMD är pressat att ta fram CPU:er som är mer konkurrenskraftiga men de sänkta priserna ger oss 'budgetanvändare' möjligheten att få en riktigt bra prestanda till väldigt bra priser.

/Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Jag tror att många kommer uppgradera sina S939/AM2-plattformar istället för att köpa allt nytt. Jag tror detta är lika bra för AMD som för Intel då det kan säljas enormt mkt CPU:er inom budgetsegmentet för AMD.

Ehm?
Hur många har AM2 egentligen? Väldigt få. Dvs. de flesta har 939. Och då måste du köpa allt nytt oavsett. I alla fall lika mycket nytt som man behöver göra om man tänkt byta till intel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ehm?
Hur många har AM2 egentligen? Väldigt få. Dvs. de flesta har 939. Och då måste du köpa allt nytt oavsett. I alla fall lika mycket nytt som man behöver göra om man tänkt byta till intel.

Eller också så köper man helt enkelt bara en ny Socket 939 CPU.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

heh jo det är förstås sant