Få bort låsningen i BIOS från "färdig dator", går det?

Permalänk

Få bort låsningen i BIOS från "färdig dator", går det?

Hallå, har ett problem, köpte mig för ungefär ett år sedan en FujitsuSiemens-dator och var helnöjd med mitt köp...till en början. Nu har jag iaf lärt mig läxan och har börjat att så sakteliga byta ut och köpa nya komponenter.

Men nu ska de klockas också, problemet ligger i att jag inte kan göra de med de mobot som sitter i nu, eller rättare sagt kan jag inte göra det genom BIOS. Min fråga är, beror de på att Siemens låst mobot eller vad kan det vara?

Skulle de fungera att klocka om jag uppgraderade/flashade BIOS? Eller är de bara köpa nytt som gäller, mobot är ett MSI K8N Neo4 Platinum...

Vore rackarns vänligt om någon skulle kunna försöka svara på mina frågor. tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om det är så att du har ett MSI K8N Neo4 Platinum (vet inte om jag fattade rätt, eller ska du köpa ett sånt?). I vilket fall. Då borde du bara kunna ladda ner nyaste BIOS-versionen från MSI:s hemsida och flasha. Det låter inte helt orimligt i mina göron iaf.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Re: Få bort låsningen i BIOS från "färdig dator", går det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björnlabb
Hallå, har ett problem, köpte mig för ungefär ett år sedan en FujitsuSiemens-dator och var helnöjd med mitt köp...till en början. Nu har jag iaf lärt mig läxan och har börjat att så sakteliga byta ut och köpa nya komponenter.

Men nu ska de klockas också, problemet ligger i att jag inte kan göra de med de mobot som sitter i nu, eller rättare sagt kan jag inte göra det genom BIOS. Min fråga är, beror de på att Siemens låst mobot eller vad kan det vara?

Skulle de fungera att klocka om jag uppgraderade/flashade BIOS? Eller är de bara köpa nytt som gäller, mobot är ett MSI K8N Neo4 Platinum...

Vore rackarns vänligt om någon skulle kunna försöka svara på mina frågor. tack på förhand

"Men nu ska de klockas också..."
Nej, det går inte att klocka Fujitsu Siemens.

Skulle de fungera att klocka om jag uppgraderade/flashade BIOS?
Det finns inga bios till Fujitsu Siemens som "låser upp" några gömda överclocknings-möjligheter. De är icke-existerande.

Eller är de bara köpa nytt som gäller, mobot är ett MSI K8N Neo4 Platinum...
Ja, du är tvungen att köpa ett nytt moderkort.
Dock så kommer det inte passa i din låda så du behöver köpa en ny låda.
Och ett nytt nätaggregat, det som sitter i din dator nu passar inte till standard moderkort. Eller - om det mot all förmodan skulle följa Industriell PC standard så är det förmodligen för klent för att driva ett modernt system.

Lycka till.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

Re: Re: Få bort låsningen i BIOS från "färdig dator", går det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av User101
"Men nu ska de klockas också..."
Nej, det går inte att klocka Fujitsu Siemens.

Skulle de fungera att klocka om jag uppgraderade/flashade BIOS?
Det finns inga bios till Fujitsu Siemens som "låser upp" några gömda överclocknings-möjligheter. De är icke-existerande.

Eller är de bara köpa nytt som gäller, mobot är ett MSI K8N Neo4 Platinum...
Ja, du är tvungen att köpa ett nytt moderkort.
Dock så kommer det inte passa i din låda så du behöver köpa en ny låda.
Och ett nytt nätaggregat, det som sitter i din dator nu passar inte till standard moderkort. Eller - om det mot all förmodan skulle följa Industriell PC standard så är det förmodligen för klent för att driva ett modernt system.

Lycka till.

OM det är ett "MSI K8N Neo4 Platinum" som sitter i burken nu så e det ju klart att han kan byta det utan att byta burken för MSI har mig veteligen ingen EGEN standard på sina moderkakor.
Där imot kan det bli strul om han ska byta nätaggregatet då de oftast inte följer standard...

OM det nu är detta moderkort du har : http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...
Så testa o ladda ner detta BIOS : Version 1.D http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail...
O testa o flasha om BIOS
!!OBS!! Du gör det dock på EGEN risk, jag vill ej vara delaktig i ett misslyckande.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Re: Re: Få bort låsningen i BIOS från "färdig dator", går det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av User101

Dock så kommer det inte passa i din låda så du behöver köpa en ny låda.
Och ett nytt nätaggregat, det som sitter i din dator nu passar inte till standard moderkort. Eller - om det mot all förmodan skulle följa Industriell PC standard så är det förmodligen för klent för att driva ett modernt system.

Vad dillar du om? Om jag har ett MSI som säljs i vilken datorbutik som helst hur skulle det då bara fungera i en fujitsu-dator? Dessutom sitter alla grejer redan i ett P180, förstår mig inte på din logik menmen...Och ang nätagget är jag relativt övertygad om att ett 430W Seasonic orkar driva en klockad 3700+...

Hjälp uppskattas men inte felaktig, hur som helst, de lutar nu mot att jag köper nytt moderkort iaf då jag inte vill riskera att sabba det gamla, finns bätter användning för det än som skräp.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Få bort låsningen i BIOS från "färdig dator", g

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björnlabb
Vad dillar du om? Om jag har ett MSI som säljs i vilken datorbutik som helst hur skulle det då bara fungera i en fujitsu-dator? Dessutom sitter alla grejer redan i ett P180, förstår mig inte på din logik menmen...Och ang nätagget är jag relativt övertygad om att ett 430W Seasonic orkar driva en klockad 3700+...

Hjälp uppskattas men inte felaktig, hur som helst, de lutar nu mot att jag köper nytt moderkort iaf då jag inte vill riskera att sabba det gamla, finns bätter användning för det än som skräp.

Tack för hjälpen

Svaret var baserat på frågan och postens titel "Få bort låsningen i BIOS från "färdig dator", går det?"
Du nämner sedan att du köpt en Fujitsu Siemens.
Vidare framgår det inte klart och tydligt att du redan hade ett standard moderkort, utan lämnar den informationen öppen för tolkning.

Och nu klagar du på svarets korrekthet?
Svaret ÄR korrekt i det hänseende att det är på inget sätt misvisande eller felaktigt i hänseende till tolkningen av den ursprungliga frågan.

Förslagsvis kan du visa lite ödmjukhet inför det faktum att folk tar sig tid att försöka svara på din fråga och erbjuda GRATIS hjälp, något som annars hade kostat dej allt från 200kr per timme/tillfälle och uppåt.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Få bort låsningen i BIOS från "färdig dator&

Citat:

Ursprungligen inskrivet av User101
text...

okeyokey, var absolut inte meningen att på något sätt uppröra eller nedvärdera dina svar men då de (enligt min mening) på ett delvis felaktigt sätt svarade på den frågan jag ställde i posten skrev jag bara det. bara för att det står fijutsusiemens eller annat märke behöver inte betyda skit rätt igenom, se bara på många fina hem-pc erbjudande på märken som dessa.

Återigen, hur som helst, du skriver om att folk gör det GRATIS, de är väl det som är hela idén med ett forum? folk hälper varandra, GRATIS

Tråden kan låsas eftersom jag fått svar på mina fråga/kommer köpa nytt moderkort.

tack