Produkttest: Asus Pundit P1-AH1

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Asus Pundit P1-AH1

Asus Pundit är en barebone som har funnits i flera år, men som nu fått tillökning med fler nya modeller. Mikael Söderlind har tittat på just en sådan anpassad för sockel 939, kallad Asus Pundit P1-AH1. Denna barebone är alltså anpassad för AMD-processorer men liknande modeller finns även för sockel 775. Läs hur denna nya modell av Pundit står sig på marknaden i denna artikel!

Läs produkttestet: Asus Pundit P1-AH1

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt
Ingen större idé om vad den skulle vara bra till, men någon kommer säkert på nått
Kanske surfdator till morsan?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Snygg var den i alla fall. Jag gillar foten.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

lite och snygg, men 2.1 ljud? vill ha optiskut för stöd för minst 5.1
DVI är ett +

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden kan ni kombinera en FX60 med 256 MB PC2100-RAM? Det är ju en helt orimlig kombination. En något långsammare processor, 3000+, 3200+ eller 3500+, och en gig PC3200-RAM hade varit betydligt smartare. Mer processorkraft i ett sånt system känns bara dumt, eftersom grafikkortet är så pass långsamt att man ändå inte kan spela på den.

Förstår inte tankebanorna riktigt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

lets pundit!

Permalänk
Avstängd

ÖÖÖ fx60 och intergredar grafik?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Hedersmedlem

Ibland får man ta vad som finns (angående FX60) men det är skillnaderna som är intressanta. Det är inte så att man kan sätta ihop ett "optimalt" balanserat system varje gång. Testar man t.ex. moderkort så kan man ha i princip vilken processor som helst bara den är överklockningsbar (ifall man skall testa sånt). Det är i det sammanhanget man skall se Pundit, testar man grafikkort så skall man försöka få tag på den bästa möjliga processorn osv. Processorer är och kommer sannolikt förbli en bristvara för testare.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd

Känns något overkill med en FX60-cpu.
en gammal socket A på 1.4 ghz hade varit tillräckligt gott och väl.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att dom testar med en FX60.. då vet man att den pallar med den prollen utan stabilitets problem.. Däremot är det fel att testa med Apacer PC2100, 256 MB.. Där blir en rejäl flaskhals för grafikkortet.. (Rejäl och rejäl men en klar försämmring)

Dom integrerade 6150 kretsarna funkar bäst med dual channel och pc-3200 eller högre då dom använder systemminnet som grafikminne trots allt.

Hade ni haft 2st 512mb BH-5 stickor 5-2-2-2 till det systemet så hade där blivit en hel del skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

När Pundit lanserades i Sverige för några år sedan kom man ganska snart på att namnet hade en något negativ klang, och man funderade då också på att byta namn.

kom man inte på det förrän i Sverige verkligen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Tycker det är bra att dom testar med en FX60.. då vet man att den pallar med den prollen utan stabilitets problem.. Däremot är det fel att testa med Apacer PC2100, 256 MB.. Där blir en rejäl flaskhals för grafikkortet.. (Rejäl och rejäl men en klar försämmring)

Dom integrerade 6150 kretsarna funkar bäst med dual channel och pc-3200 eller högre då dom använder systemminnet som grafikminne trots allt.

Hade ni haft 2st 512mb BH-5 stickor 5-2-2-2 till det systemet så hade där blivit en hel del skillnad.

Nu kan jag ha fel men BH5 kräver väl en hel del volt för att gå riktigt bra, vilket jag finner lite svårt att tro att det går att hitta i en sådan här barebone-låda ^^

F.ö. tycker jag Pundit är ett coolt namn, låter lite kaxigt på ett bra sätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Ibland får man ta vad som finns (angående FX60) men det är skillnaderna som är intressanta. Det är inte så att man kan sätta ihop ett "optimalt" balanserat system varje gång. Testar man t.ex. moderkort så kan man ha i princip vilken processor som helst bara den är överklockningsbar (ifall man skall testa sånt). Det är i det sammanhanget man skall se Pundit, testar man grafikkort så skall man försöka få tag på den bästa möjliga processorn osv. Processorer är och kommer sannolikt förbli en bristvara för testare.

Vad jag vill komma fram till var att minnesvalet var lite väl ogenomtänkt. Måste väl funnits ett par riktiga minnesstickor inom räckhåll? Minnet blir ju en flaskhals för hela systemet, och därför ger inte testerna rättvisa resultat. Hade det varit bättre minnen, så hade det kanske varit något annat som satte stopp, exempelvis grafikkortet, som jag inte tror fick göra vad det kunde.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Vad jag vill komma fram till var att minnesvalet var lite väl ogenomtänkt. Måste väl funnits ett par riktiga minnesstickor inom räckhåll? Minnet blir ju en flaskhals för hela systemet, och därför ger inte testerna rättvisa resultat. Hade det varit bättre minnen, så hade det kanske varit något annat som satte stopp, exempelvis grafikkortet, som jag inte tror fick göra vad det kunde.

Referenssystemet hade ju iofs lika lite minne, så helt ojämförbara resultat är det ju inte, om det är vad du menar med "rättvisa" resultat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nej, det var inte vad jag menade. Vad jag menade är att grafikkortet får lida utav den låga minnesbandbredden, vilket drar ner resultaten för Asus-systemet. Anandtech recenserade exempelvis ett Nforce 430-system med samma grafikkort, och fick 192% bättre prestanda i Doom 3 med samma inställningar (vad jag kan se), och dom använde dessutom en sämre processor (A64 4000+, 2,4GHz). Referenssystemet är inte lika beroende av minnesbandbredden.

Hänger ni med i mitt resonemang?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
lite och snygg, men 2.1 ljud? vill ha optiskut för stöd för minst 5.1
DVI är ett +

den har givetvis 5.1.. Analogt på baksidan och Digital optisk S/PDIF 5.1 på framsidan

jag har en äldre modell för P4 fast den ser indentisk ut både på in och utsidan förutom loggan.. gillar den väldigt mycket och använder den som htpc.. men det finns nackdelar som inte gör den perfekt.
tex att den digitala ljudutgången sitter på framsidan.. inte snyggt när en kabel
kommer ut där. men den går ju altid att flytta med lite modifiering.
finns inte heller några klocknings möjligheter..
däremot finns det en 3pins kontakt för en extra fläkt. men jag har däremot inte fått tid att klura på en vettig placering på en sådan...
på min modell fungerar inte hdd dioden med sata diskar endast med ide
fast det är ju bara bra att det inte blinkar en massa när man har den i vardagsrummet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nu kan jag ha fel men BH5 kräver väl en hel del volt för att gå riktigt bra, vilket jag finner lite svårt att tro att det går att hitta i en sådan här barebone-låda ^^

F.ö. tycker jag Pundit är ett coolt namn, låter lite kaxigt på ett bra sätt.

BH-5 behöver inte nämnvärt mkt mer spänning i standard klock (200MHz 400MHz DDR) i 5-2-2-2 timings eller hur

Permalänk

Barebonen skulle ju dessutom ha lika mycket minne som referensdatorn hade totalt, RAM + grafikminne, eftersom den använder systemminnet till grafikkortet. Sen är det ju riktigt orättvist om man jämför vilken bandbredd x550 har till sitt minne med bandbredden det integrerade får till sitt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

jepp en ny test med snabbare minnen och lite extra minne i Punditen
skulle vara kul att se hur mycket det skulle göra i prestandan

Permalänk
Medlem

om circka priset låg på ~1700kr och där i ligger en FX60 och 160gb hdd?. känns faktiskt som att man skulle lätt kunna punga ut med 1700kr för endast processorn och sedan glatt skratta sig till söms den kvällen? O:

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

köper ja en sån här ska ja va påtänd när jag bygger!

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Hur varm blir den? farligt varm eller? är det så att hårddisk klarar sig osv?

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

min blir ganska varm men inte farligt.. beror ju också på vem man pratar med
sitter en p4 prescott 2,4GHz i min och en Maxtor dm9 80Gb.
datorn är placerad i ett skåp med glasdörrar och öppen backsida så ventilationen är betydligt sämmre än om den står på ett skrivbord!

cpu tempen varierar ju ganska mycket beroende på rumstemp och belastning
men den ligger på runt 55c vid 70-80% load... kör postprocessing när jag ser film
och hårddisken ligger på ca 50-55c nu när det är sommar... har kört så hära i över 1,5år nu och utan problem.

Permalänk
Medlem

Pundit.... <--
Dom BORDE bytt namn alltså. ^^ Vare inte en bil som skulle lanseras med namnet F-tta för något år sen? Dom bytte väl namn på den hoppas jag..

Aja, en pundardator sitter fint om man bara ska köra lite musik (den har hårdvarustöd för uppspelning av Bob Marley mp3's ).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Pundit.... <--
Dom BORDE bytt namn alltså. ^^ Vare inte en bil som skulle lanseras med namnet F-tta för något år sen? Dom bytte väl namn på den hoppas jag..

Aja, en pundardator sitter fint om man bara ska köra lite musik (den har hårdvarustöd för uppspelning av Bob Marley mp3's ).

LOL

Permalänk
Medlem

Vad stödjer bios för reglering av Vcore? Vore kul att veta om den kan undervolta. I så fall kan man bygga en riktigt tyst dator.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Vad stödjer bios för reglering av Vcore? Vore kul att veta om den kan undervolta. I så fall kan man bygga en riktigt tyst dator.

Jag undrar samma sak. Jag undrar också om andra spänningar (vdimm) kan regleras och hur mycket i så fall?

Söt liten Pundit annars.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Precis. Skulle göra sig bra som liten arbetshäst. Men för det bör processorn kunna undervoltas så man kan modda den för tystnad.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Funkar den med Linux?

Visa signatur

7 datorer. En till skadar inte.

Permalänk
Medlem

IDE/SATA

Bara 1 IDE och 2 SATA anslutningar. Innebär det att jag inte kan använda min gamla ide-hårddisk och ide-dvd-brännare samtidigt? Eller är SATA bakåtkompatiblet? Eller måste jag köpa en ny sata-hd fär att kunna behålla ide-brännaren..

Hittade annan fakta i specen hos Dustin.se...
1st Ultra ATA/100 för 2st enheter
1st SATA/150 för 1st enheter