Permalänk
Inaktiv

Uppgradera s939-dator. Conroe alt. X2

Har för nuvarande:
DFI LanParty NF4 SLI-DR
AMD 64 3200+ (Thermaltake Big Typhoon) (@ 2500Hz)
Corsair TWINX1024-3200XL XMS (2x512 Dual)

Funderar på att uppgradera.

Alternativ 1)

Behålla moderkortet och köpa en X2-processor, plus två nya 1024-stickor. Då moderkortet mig veterligen inte gillar fyra stickor á 512mb... Dyrt alternativ?

Alternativ 2)

Köpa en Intel Core 2 Duo, nytt moderkort och två nya 512-stickor. Dessa moderkort borde väl inte ha några problem med att köra fyra stickor? Ja, vad skull jag tjäna på att köpa DDR2-minnen? Core 2-cpuerna är rätt prisvärda och ett moderkort skulle ju inte vara läskigt dyrt. Tror man tjänar på det ställt emot att köpa två nya 1024-stickor.

Tips på moderkort och prisvärd Core 2-cpu?

Funderingar:

Minnena jag har borde väl fungera en vända till? Vill du dock ha 2GB...

Kan någon komma med ett tredje alternativ? All diskussion uppskattas!

Permalänk
Medlem

Du måste ha DDR2 till conroe

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Alltså:
(X2 + DDR-Minne) vs. (C2D + Moderkort + DDR2-Minne)

Jag skulle köra på en X2 utan tvivel. Det lär ge bättre värde i tal om pris/prestanda och ett X2-system presterar absolut tillräckligt för vad man nu kan tänkas använda det till i vanlig användarmiljö. Visst är Conro vassare, men X2 är vasst nog tycker jag.

Plus att en DFI-planka lämnar gott om utrymme för klockning om det skulle vilja göras.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren.

Det känns dock surt att köpa 2 stycken nya 1024-stickor. Ingen som är intresserad av att köpa mina gamla 512-er? ;-). Skulle göra saken enklare!

Hörde att AMD skulle sänka priserna på Athlon-serien för att möta konkurrensen från Conroe. Bör kanske vänta. Vilken bör jag satsa på i x2-väg? 4600+ kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misthv
Tack för svaren.

Det känns dock surt att köpa 2 stycken nya 1024-stickor. Ingen som är intresserad av att köpa mina gamla 512-er? ;-). Skulle göra saken enklare!

Hörde att AMD skulle sänka priserna på Athlon-serien för att möta konkurrensen från Conroe. Bör kanske vänta. Vilken bör jag satsa på i x2-väg? 4600+ kanske?

Priserna är redan sänkta... Kolla på www.komplett.se

Permalänk
Inaktiv

Ja jäklar. Det har du rätt i! Här är man dåligt uppdaterad

Får skylla på sommarvärmen ;-o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misthv
Ja jäklar. Det har du rätt i! Här är man dåligt uppdaterad

Får skylla på sommarvärmen ;-o

Som sagt, priserna på X2 är riktigt låga just nu, tror tillochmed db.com har lite lägre priser än komplett för tillfället på 4600+. Och även om conro är bättre så kan ju ingen med lite sunt förnuft i behåll säga att en skaplig X2 inte är tillräckligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Fick det här tipset i en annan tråd http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64360

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Inaktiv

Kris: Du får en 4600+ för det priset på datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

kolla jmedata.se, riktigt låga priser och fraktfritt om man betalar med kort, får in sina x2 4600+ den 31:a, har själv beställt en sådan.
2295:- kostade den där.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Ja det stämmer mistvh, men det är en manchester med 2*512kb i cache. Den jag länkade till är en toledo med 2*1Mb cache. På db kostar denna 2425kr. Hade hellre tagit toledon 4400+ än manchester 4600+, men det är bara jag det

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem

butik.it har x2 4400+ för 2500kr inkl. frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
butik.it har x2 4400+ för 2500kr inkl. frakt

Inte längre ser det ut som.