Permalänk
Medlem

Pentium D 915 VS Amd64 X2 3800+

Undrar just vilken av dessa processorer jag ska välja?

Amd:n kostar bara en hundralapp mer så priset är ju nästan de samma.

Jag ska använda den här datorsetupen till att framförallt ha en snabb windowsmiljö. Packa upp filmer, coda om filmer och helt enkelt öppna och köra applikationer så snabbt som möjligt.

Spelande är det inte så mycket, de enda jag spelar är Warcraft3 och spelprestanda är därför inte viktigt.

Intel setupen kommer köras så pass överclockad som möjligt såklart samma sak med AMD-setupen, köper ett bra moderkort för de till viseversa.

Intelsetupen kommer köras med ett par
Corsair - Twin2X 2x512MB DDR2, PC6400 DDR800 minnen

Amd-setupen med
Crucial PC3200 BallistiX DDR 1024MB CL2 minnen

Ytterst tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Köp ALDRIG en Pentium D, det är min rekomendatio. Är AMD processorn dessutom inte ens dyrare finns det inte mycket att bråka om. Ska du dessutom överklocka till max kommer Pentium D processorn utveckla enorma mängder värme, inte för att en max klockad X2 3800+ är sval men värmeutvecklingen är i alla fall kontrollerbar.

Men köp Socket AMD (med DDR2 minnen) istället för S939, mycket bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden. Ett annat bra tips är att köpa 2GB billiga minnen istället för 1GB dyra. Prestandan på minnen är idag nästan helt betydelselös, processoerna behöver helt enkelt inte mer bandbredd än vad ett par PC-3200 eller PC2-4200 erbjuder. En större mängd minne däremot är alltid bra att ha

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Okej nu är de såhär att ja köper inte dyra 1GB minne. Jag har helt enkelt inte budget för att köpa 2GB minne.

Men om man nu ska köpa DDR2 istället, vilken hastighet bör man välja räcker de med pc4200? (ska som sagt överclockas mycket)

Låter som ett AM2-system är bäst då? Men tycker det är svårt att hitta några billiga bra moderkort till AM2.

Permalänk
Avstängd

vad har du för budget?

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

min budget ligger på 11 000 för ett helt datorsystem förutom mus och tangentbord.

Som sagt vill INTE ha spelprestandan utan prestandan i windows och för applikationer.

Sedan är de bestämt att ja köper en skärm för 3000 med 20" e finare än 19"

Permalänk
Medlem

Alltså 8000 för burken kan du rekomendera detta(om du kan bygga ihop själv)

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp

Om du känner att du vill ha ett sparat grafikkort så byt moderkortet till ett nforce 550-570 eller något sådant,byt ner processorn ett par snäpp och köp ett billigt grafikkort

Permalänk
Medlem

Det var väldigt snällt för din hjälp Torvald men länken funkar faktiskt inte, även fast jag är inloggad.

vill gärna se paketet

Permalänk
Medlem

Om jag satt med det du sitter, dvs om det är ett 939 moderkort, så skulle bara uppa till en x2 4400+ och 2 st 1 gig minnesstickor.
tex prollen från butik.it 2500kr

Permalänk
Medlem

varför inte conroe?

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem

Uppgradering är inget alternativ nej.

Sen kan ja verkligen inte få ihop ett system med en processor som kostar så pass mycket. För bara 8000, är väldigt sugen på en raptor-disk nämligen. Som sagt ska ju ha datorn för en snabb windowsmiljö och inget annat.

Varför är egentligen inte PentiumD 915 något bra? Har trots allt 4mb cacheminne och borde gå att clockas upp en del.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZiM89

Varför är egentligen inte PentiumD 915 något bra? Har trots allt 4mb cacheminne och borde gå att clockas upp en del.

Som Curly sa: blir för varm och kan inte mäta sig med X2:an i prestanda. D-serien var köpvärd när d-805 kostade en tusenlapp och X2 tre gånger så mycket - detta är inte fallet idag och den processorn är bara att tänka på om du redan har ett moderkort till den och vill ha dual-core till absolut lägsta pris.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Okej om det inte funkade kan jag skriva lite istället.

Om du sparar in pengar på att köpa ett moderkort för ca 900 kr med integrarad grafik slipper du ju köpa ett grafikkort,sen kan du köpa ett chassi med indegrerat nätagg typ 350W.Då borde du få råd med en mycket bättre processor(typ AMD x2 4600+-x2 5000+)och 2 gig pc5300 minnen

Permalänk
Medlem

Nä intergrerat grafikkort kommer ja aldrig köra med, någon måtta får de vara :p, sen e de ju också så att jag vill ha en tyst dator. Jaja jag känner att jag har fått svar på min fråga iallafall, blir nog en x2:a 3800+