Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa? (CPU +Mobo)

Halloj,

Har kört Intel alla år och nu tänkte jag bygga en AMD-maskin. Är helt rudis på AMD, AM2 X2 64 å allt vad dom nu heter.
Har budget om 3500:- detta ska räcka till både CPU & Mobo, hur får jag ut mest ur mina pengar?
Vad jag förstår ger inte dubbelkärna något extra om man som jag använder burken mest för FPS spel.
Har bara DDR minnen så mobo måste matcha dom.

Tack för svar!

Visa signatur

Game On!

Permalänk

fel tillfälle att byta från intel -> AMD
Nu för första gången på åratal är intel snabbare än AMD, tämligen billiga därtill.
Så satsa på en conroe, det får med nöd o näppe plats preci s i budgeten, men tänk på att det krävs DDR2 ram.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

Kör på en AMD. Det är inte alltid bra att ha de nyaste.
Moderkort
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317858
Processor:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309863

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Tack minibite3!
Ditt förslag verkar vettigt!

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara intressant att veta vad du har nu, för att se om det blir någon skillnad. Skulle jag köpa något i nuläget skulle det bli en conroe, men jag köpte precis en laptop så det blir inga mer stationära på ett bra tag.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Skulle jag køpt AMD så skulle jag iaf satsat på ett AM2 mobo med tanke på vad som kanske komma skall =).

Men s939 är ju grymt prisvärda nu, ditt val och din budget.
Kanske ett ASUS M2E mobo sAM2 och en 3800+ (singelcore) eller en X2 om du vill ha det? De är också billiga nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

En X2 3800+ skulle jag valt om det är AM2 som gäller. Helt sjukt prisvärda nu (jämfört med tidigare).

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320788

1550 kr.

EDIT: Annars är detta vad som "gäller" nu, dock Intel.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322631

Väntetid tillkommer tyvärr då dessvärre.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Tack för svar, då jag bara ute efter bra spelprestanda behöves väl inte dual core då spelen inte har något stöd för det (kommer dom att ha det?).

Hur mkt gör minnena för prestandan? Kör på kingston valuram ddr400 nu och har väl inte upplevt att det varit någo problem....

Har idag 2 st Maxtor diamond 7200 rpm 16mb cache i soft raid0 (mobo)
men funderar på en Raptor 150 enbart. Vad ger bäst prestanda? Min raid0 eller en raptor?

//Robert

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem

Skulle du bestämma dig för att köpa Conroe så spelar timingsen inte såå stor roll efter flera nya rester. (se bl.a nyhetssidan). AM2 är väl vid överklockning lite mer känslig på minnestimings men jag har inte sett så många tester på detta och letar själv efter detta...

X2 påverkar inte spel som inte har stöd för det. Allt fler spel som kommer har däremot stöd för dualcore. En 3800+ vore ett bra val om jag skulle rekomenderat en AM2 singleprolle...

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

annars får du en core 2 duo för 1700:- säkert midre när dom kommit till butik...
och så får du en bräda för 1500:- = 3200:- det skulle nog jag ha tagit... siktar själv på core 2 duo nästa månad

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Kanske man ska hålla sig några dagar (om det går) och se om det dyker upp Intelproppar på hyllorna....
Det verkar vara det främsta rådet från er...

Tack tack...

Visa signatur

Game On!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grogg
Kanske man ska hålla sig några dagar (om det går) och se om det dyker upp Intelproppar på hyllorna....
Det verkar vara det främsta rådet från er...

Tack tack...

Yes, kör du Core 2 Duo Bäst just nu, och prisvärd - väldigt!
Sedan påverkar timings på minnen i princip inget vad gäller spelprestanda. Några få procent.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.