Inga mer Intelchip för ATI

Permalänk

Äsch, värst vad folk är konservativa. Förändringar behöver inte vara något negativt. Kanske det här är första steget på nästa generations datoranvändning? Trots allt har vi inte haft någon direkt "revolution" vad gäller datorns uppbyggnad. Det kommer nya standarder med åren, men inte är dem särskilt revolutionerande.

AMD och ATi kanske lyckas plocka fram något riktigt nyskapande som förändrar det grundläggande i datorns uppbyggnad, vem vet? Jag har fullt förtroende för båda företagen, tycker alltid de lyckats bra med sina grejer.

För övrigt förstår jag inte varför folk håller på att para ihop tillverkare med tillverkare. I vilken bok står det att ATi ska köras med Intel-processorer? Själv har jag kört både och. Ni har en viss valfrihet, nyttja den, istället för att låsa er till vissa kombinationer

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bättre drivare ifrån ATi till *nix nu.. AMD gillar ju *nix och sponsrar en del projekt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Alla som vill köra RD600 kan altså göra så

Och (det känns som om jag säger det här varje gång) var det någon som läste nyheten?
[color="red"]Intel drar in ATI's licens att använda deras bus![/color]
varken ATI eller AMD har gjort någonting, det är Intel som svinar omkring som vandligt.

Jo men intel fanboys skyller ju alltid på AMD

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Hoppas det blir bättre drivare ifrån ATi till *nix nu.. AMD gillar ju *nix och sponsrar en del projekt

håller med, just nu är nvidia det enda alternativet för mig, jag skulle gärna ha mer valfrihet när det gäller grafik!

Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk
Medlem

Enligt [H]ardocp har ATIs licens inte upphävts av Intel: (http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTEyNSwxLCxoZW...)
..vilket skulle göra det hela till en av Inquirers vanliga missar.

Men det vore väl ändå lite förvånande om Intel skulle låta AMD göra chipsets till sina prollar.

Dom som försöker anlägga något form av moraliskt perspektiv på Intels eller andra företags agerande gör ett allvarligt misstag. Företag (större företag dvs) försöker alltid maximera sin vinst, dvs tjäna så mycket pengar som möjligt. Dom kan ha olika idéer om hur detta görs på bästa sätt, ja, men det är det som är drivkraften. Inget företag sätter snällhet före vinst. Att investera i ett företag som gör det vore ekonomiskt irrationellt.

Sen kan jag inte låta bli att bli häpen över fanboys som har tagit det till sin livsuppgift att "stödja" "sitt" företag. Lite som fotbollssupportrar, fast dummare. Varför inte ta lite av den energin och lägga den på något som faktiskt gör nåt bra, som Röda korset eller Amnesty? Eller nåt som åtminstone går att förstå sig på som valfri idrottsklubb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Enligt [H]ardocp har ATIs licens inte upphävts av Intel: (http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTEyNSwxLCxoZW...)
..vilket skulle göra det hela till en av Inquirers vanliga missar.

Men det vore väl ändå lite förvånande om Intel skulle låta AMD göra chipsets till sina prollar.

Där står det att Intel inte dragit in licensen, vilket aldrig är påstått. Frågan är ju om ATi/AMD kommer att få en förnyad licens när denna licensperiod går ut? (dvs troligen i slutet av året från vad jag läst).

[EDIT]

Citat:

We will continue to invest heavily in the chipset business for both AMD and Intel based CPU’s AMD + ATI will be very committed to the channel and the ecosystem partners/customers.
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTEyMiwxLCxoZW...

Verkar ju där som att de kommer att få förlängd licens.

Sen till Wasabi:

Om nu the INQ har rätt, att AMD var tvungna att köpa upp ATi för att överleva (verkar vettigt när man läser deras artikel) så kan jag inte förstå hur man kan tycka att det är dåligt för konsumenterna. Jag skulle inte vilja vara med om INTEL skulle få monopol på marknaden... huga!

[EDIT]
Om man nu ska lita på folket som hör till AMD (yeah right) så verkar det ju som att AMD försöker införa valmöjligheter medans INTEL vill att hela världen ska köra INTEL all the way.

För övrigt så har the INQ en bra poäng om ett eventuellt Intel-nvidia köp. Det skulle nog aldrig godkännas eftersom det skulle ge intel en fet monopol-stämpel i ansiktet. (Vilket de redan utreds för efter en stämning av AMD).

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]U

Sen till Wasabi:

Om nu the INQ har rätt, att AMD var tvungna att köpa upp ATi för att överleva (verkar vettigt när man läser deras artikel) så kan jag inte förstå hur man kan tycka att det är dåligt för konsumenterna. Jag skulle inte vilja vara med om INTEL skulle få monopol på marknaden... huga!

[/B]

jag förstår inte riktigt tänkandet i det hela, utan ser det som en förklaring som inte HELT stämmer. Jag menar skulle AMD verkligen tycka att detta behövs för att ÖVERLEVA?? tycker det låter en aning drastiskt..
Och sedan menas det att Intel skall försöka köpa Nvidia?? det skulle ju inte HELLER vara bra.. JAg är bara objektiv men om så många tycker att det är bra, SÅ ÄR DET VÄL SÅ.

Kanske är det bara min alarmklocka som ringar.. I vilket fall som helst hoppas jag på det bästa för mig som konsument, och väntar fortfarande på en förklaring där jag ser detta (utan att prata om att ÖVERLEVA etc. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
jag förstår inte riktigt tänkandet i det hela, utan ser det som en förklaring som inte HELT stämmer. Jag menar skulle AMD verkligen tycka att detta behövs för att ÖVERLEVA?? tycker det låter en aning drastiskt..
Och sedan menas det att Intel skall försöka köpa Nvidia?? det skulle ju inte HELLER vara bra.. JAg är bara objektiv men om så många tycker att det är bra, SÅ ÄR DET VÄL SÅ.

Kanske är det bara min alarmklocka som ringar.. I vilket fall som helst hoppas jag på det bästa för mig som konsument, och väntar fortfarande på en förklaring där jag ser detta (utan att prata om att ÖVERLEVA etc. )

Det är väl ingen som säger att Intel vill ha Nvidia? Det står väl tvärt om i inq's artikel att Nvidia inte har något att tillföra Intel. Intel har redan kompetens och resurser inom de områden som nvidia jobbar, det har dock inte AMD. Om då utvecklingen går mot att GPU och CPU jobbar närmare varandra eller rent av integreras med varandra, så hinner man kanske inte utbilda/utveckla egen personal i tid för att konkurrera med Intel, då återstår bara ett alternativ och det är att köpa kompetens i form av ATI och dess tusentals ingenjörer som har spetskompetens inom de områden som AMD behöver.

I övrigt är det bara sunt med olika åsikter så det skall du inte be om ursäkt för.

Intel's kraftigt kortade produktcykler och AMD's uppköp av ATI kommer ge spännande utveckling inom de närmsta 5-6 åren tippar jag på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Skilnaden ligger i att Intel och ATI båda tillverkar chipsets och grafikkretsar och konkurrerar med varandra inom dessa marknader. Skulle Intel köpt upp ATI skulle de köpt upp en konkurrent. AMD däremot konkurrer inte med ATI.

Länkar som jag tycker folk ska läsa innan de utrycker sig:

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=33219
+
http://arstechnica.com/news.ars/post/20060724-7333.html
och även
http://www.bit-tech.net/hardware/2006/07/24/how_it_all_shakes...

wasabi: du är inte ens värd att svara på.

AMD tillverkar/tillverkade visst moderkorts kretsar dock inga med intergrerade grafikkretsar.

Jag tror att AMD gjorde det av ren överlevnadsinstinkt.. se bara på hur sjukligt bra Conroe klockar på ATI´s kretsar.. Med andra ord tror jag (obs. subjektivt troende) att AMD visste att Intel inte skulle förnya licensen & därmed tog AMD effektivt stopp på det hotet. Fult av AMD? Njaa smart däremot!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jaha ja . ännu en kartellbildning.
Nu får vi i framtiden endast 2 olika
tillverkare att välja på..
Intel + ( ett förmodligen uppköpt och nerlaggt ) Nvidia
AMD + ATi
Summan av detta blir att grejerna kommer att bli mer
stabila och funka klockrent ihop , alltså mer optimerade.
Nackdelen blir att den fria konkurrensen blir
som bortblåst och det gynnar inte oss..
Priserna kommer att stiga , åtminstone på
färdiga datorer.
Det där med att ATi kan försöka att göra CF fungerande
på Intels kretsar är inte troligt.
Intel är tjurskalliga och lägger in ett extra gränssnitt
i sitt BIOS och så var det kört.. det har vi sett förut.

Visa signatur