Produkttest: Titan Robela

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Titan Robela

Ifall man inte är intresserad av ett externt vattenkylningskit kan en lösning vara en datorlåda som innehåller allt man behöver. Titan Robela är just en sådan lösning där vattenkylning är integrerad i chassit.

Läs produkttestet: Titan Robela

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt samma konstruktion är det på mitt Xaser III v2000a. Det där på toppen då.
http://www.hot.ee/phonkypapa/case/vendid(top).jpg

Kanske dags för en ny design? =P

När jag kollar på fronten är det nästan exakt samma också. Samma dammfilter och likadana klistermärken

Permalänk
Medlem

Den var ju inte direkt mycket att hurra för... kanske något för dom som inte har lust/inte kan montera ett vattenkylningspaket själva.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Ni skulle ha kollat vattentempen samt med annat cpu-block. Tror knappast det är flödet som man ska gnälla på iaf. Snarare blocken eller rörradiatorerna.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Det var inga tjocka slangar, sugrör från donken?:D

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

oj oj oj vilka mesiga slangar... tror det ligger en sådan i min vattenflaska som sugrör ^^
Hade det dock inte varit för allt silverfärgar krams på sidan hade det ju faktiskt varit snyggt, vilket är ett steg i rätt riktning. Att det sen inte presterar något vidare är väl inte så förvånande. Det är ju till för folk som itne orkar sätta sig in i seriösare vattenkylning, så det presterar väl efter nivå får man väl säga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tycker det var ett gräsligt chassi.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Bara för att vattenkylningen ska kunna installeras av idioter behöver det inte betyda att prestandan ska vara sämre än allt annat. Jag tycker dom har misslyckats totalt. Stackars den som pungar ut 3 lök för ett kassaskåp med kass kylning.
Dom kunde lika gärna sätta en "riktig" radiator, utan rör och skit, samt ha en större diameter på slangarna, tillsammans med en vettigare pump (jag förstod aldrig hur många liter i minuten den pumpade, vadå 2000rpm, säger ju inte ett skit) och några vettigare block.
Samma användarvänlighet men bättre prestanda. Då kanske man inte bryr sig om chassit väger som en 20 år gammal server.

Permalänk
Hedersmedlem

Trodde först det var en överväxt smörgåsgrill.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

"Baktill sitter en 90-millimetersfläkt som flyttar 35 CFM luft och låter måttligt."

antar och hoppas att det är en 92 mm och inte ngn special-modell?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
"Baktill sitter en 90-millimetersfläkt som flyttar 35 CFM luft och låter måttligt."

antar och hoppas att det är en 92 mm och inte ngn special-modell?!

Finns ju vissa skillnader i hur breda fläktarna är fast än skruvhålen sitter på samma avstånd, men kan hålla med om att det va bitvis lite flummigt.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite kritik gällande själva recensionen:

Saker som gör att det känns lite hafsigt:
Två försvunna bilder, en försvunnen länk, och avsaknad av uppgift om hur mycket pumpen faktiskt pumpar...

Sedan vet jag inte om jag var ensam över att känna viss förvirring ang. vad som egentligen mätts vad gäller grafikkortet.

Det som framgår i recensionen är:
* I testresultaten anges det att den ena uppsättningen resultat är med "originalkylning" på grafikkortet.
* Flänsarna som inte gick att få bort från minnena kommer från Zalman VF700!

Här börjar åtminstone jag ana ugglor som får kläder...

Detta leder till ett par möjliga tolkningar:
* Är det två olika 7800 GTX som använts i testet?
* Är det uppmätta temperaturer från två skilda tillfällen?
* Är det Zalman VF700 som kallas för "originalkylning"? (I så fall med vilken fläkthastighet?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Exakt samma konstruktion är det på mitt Xaser III v2000a. Det där på toppen då.
http://www.hot.ee/phonkypapa/case/vendid(top).jpg

Kanske dags för en ny design? =P

När jag kollar på fronten är det nästan exakt samma också. Samma dammfilter och likadana klistermärken

Usch ja, det är verkligen viktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Exakt samma konstruktion är det på mitt Xaser III v2000a. Det där på toppen då.
http://www.hot.ee/phonkypapa/case/vendid(top).jpg

Kanske dags för en ny design? =P

När jag kollar på fronten är det nästan exakt samma också. Samma dammfilter och likadana klistermärken

Och det är det värsta chassit jag någonsin haft...

Permalänk

Bra recension kompis men egentligen är det fel att skriva som minus både att den är dyr och presterar dåligt för visst kan man få liknande prestanda till lägre pris, eller bättre prestanda för samma pris men egentligen inte bättre prestanda för lägre pris. Av recensionen låter det som att man förväntar sig bättre prestanda men att chassiet är hyffsat prisvärt. 3000 för en gedigen låda på 27kg med inbyggd vattenkylning är inte oskäligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Här kommer lite kritik gällande själva recensionen:

Saker som gör att det känns lite hafsigt:
Två försvunna bilder, en försvunnen länk, och avsaknad av uppgift om hur mycket pumpen faktiskt pumpar...

Sedan vet jag inte om jag var ensam över att känna viss förvirring ang. vad som egentligen mätts vad gäller grafikkortet.

Det som framgår i recensionen är:
* I testresultaten anges det att den ena uppsättningen resultat är med "originalkylning" på grafikkortet.
* Flänsarna som inte gick att få bort från minnena kommer från Zalman VF700!

Här börjar åtminstone jag ana ugglor som får kläder...

Detta leder till ett par möjliga tolkningar:
* Är det två olika 7800 GTX som använts i testet?
* Är det uppmätta temperaturer från två skilda tillfällen?
* Är det Zalman VF700 som kallas för "originalkylning"? (I så fall med vilken fläkthastighet?)

Som ansvarig för testet tror jag att jag kan svara på dessa frågor.

Men först vill jag be om ursäkt för de saknade bilderna. På grund av slarv fick jag inte med mig allt material på min laptop när jag reste utomlands. Nu i efterhand kan jag dock försöka komplettera recension med de saknade bilderna.

Angående grafikkortet:
Resultatet från originalkylningen är från originalkylningen från ett MSI 7800 GTX, det enda grafikkortet som har använts i testet. Temperaturerna för originalkylningen och denna kylning uppmättes vid olika tillfällen men med samma rumstemperatur. På grund av att ett VF700 var monterat på kortet innan testet lät jag minnesflänsarna sitta kvar då de som sagt var svåra att få av och faktiskt är väldigt lika de som medföljer Titan Robela.

Angående pumpen:
Titan har inte publicerat några uppgifter på flödet hos pumpen och tyvärr har jag i nuläget inga mätinsrument för att mäta flöde (men visst vore det enkelt att konstruera en egenhändig lösning, vilket jag vid tillfället inte hade tid med).

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Som ansvarig för testet tror jag att jag kan svara på dessa frågor.

Men först vill jag be om ursäkt för de saknade bilderna. På grund av slarv fick jag inte med mig allt material på min laptop när jag reste utomlands. Nu i efterhand kan jag dock försöka komplettera recension med de saknade bilderna.

Angående grafikkortet:
Resultatet från originalkylningen är från originalkylningen från ett MSI 7800 GTX, det enda grafikkortet som har använts i testet. Temperaturerna för originalkylningen och denna kylning uppmättes vid olika tillfällen men med samma rumstemperatur. På grund av att ett VF700 var monterat på kortet innan testet lät jag minnesflänsarna sitta kvar då de som sagt var svåra att få av och faktiskt är väldigt lika de som medföljer Titan Robela.

Angående pumpen:
Titan har inte publicerat några uppgifter på flödet hos pumpen och tyvärr har jag i nuläget inga mätinsrument för att mäta flöde (men visst vore det enkelt att konstruera en egenhändig lösning, vilket jag vid tillfället inte hade tid med).

Ok, bra att veta! Tack för förtydligandet!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Först ut, sorry för att jag 'väcker en gammal tråd'.
Men jag tänkte att det finns säker många som läser tråden, och jag tänkte således ventilera mina åsikter =0)

Jag har själv ingen vattenkylning. Gjorde en egen för några år sen med min 166: a som som jag körde i 208 MHz... Hur som helst, det var inte den jag skulle kommentera utan en sak som jag inte tänkt på direkt när jag suttit här och på andra siter;
Varför köra CPU- och GPU- blocket i samma slang egentligen..? Blir liksom varmare på ett ställe.

Enl. mina 'kalkyleringar' vore det bättre att ha separata kylare för resp. enhet istället.

Med såna feta flänsar borde det absolut inte vara något problem.
Kanske t om. större vore något.
Sörpla luft från lådan, pressa ut skiten genom sidoplåten, och helst skulle jag velat sett en ljudavskärmad sidoplåt (På något vis så att oljudet från fläktarna avspeglas).
Veckade flänsar borde dock vara en fördel för det ändamålet, men nackdelen där skulle nog vara den stora dammuppsamlingen istället.

Peltierer- element skulle heller inte vara så dumt att ha med i leken, för då skulle man nog verkligen kunna snacka ordentlig kylning. Men den stora nackdelen skulle direkt bli priset.

Tyvärr verkar det som om efterfrågan på Peltierer- element är näst intill obefintligt tyvärr... Synd dock.

Personligen var utstyrseln på lådan lite för rikt för mig, iom handtagen. Infällda hade nog passat bättre, och USB- uttagen tycker jag inte passar in på toppen, och från vad jag såg på bilderna verkar toppen vara ngt. rund, vilket kan vara en nackdel om man skulle vilja placera fler / andra servrar eller tillbehör ovanpå.

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony