Produkttest: Core 2 Duo och Core 2 Extreme

Permalänk
Hedersmedlem

Lennart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Snälla, gör oss alla en tjänst. Läs.
http://www.nordichardware.se/nyhet,10482.html
Observera att detta var skrivet i juni, det var den första bästa länken jag hittade och fler framsteg är gjorda.
Återigen, En STABIL FSB PÅ 1500 MHz.

reserverar denna yta tills i kväll

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Re: Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Snälla, gör oss alla en tjänst. Läs.
http://www.nordichardware.se/nyhet,10482.html
Observera att detta var skrivet i juni, det var den första bästa länken jag hittade och fler framsteg är gjorda.
Återigen, En STABIL FSB PÅ 1500 MHz.

Har sett i975-chip över 2000Mhz.
http://rol-co.nl/images/maxfsb1m.jpg

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Re: Re: Suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Har sett i975-chip över 2000Mhz.
http://rol-co.nl/images/maxfsb1m.jpg

Kompressorkylning? Jag är ute efter en lösning där min processor och mina minnen kan tuffa på i sin egen takt med en högre FSB än vad som tillåts idag.
Om man med lite enkla BIOSinställningar kan justera det på orginalspänning så känns det som en bra deal.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Japp... nu känns inte min burk så häftig längre.... men men sånt är "datorlivet"

Kommer ändå dröja minst ett-två år innan jag skaffar ny iaf. då kanske AMD kontrat med något riktigt hett... alternativt att Core duon utvecklats vidare...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Känner att jag måste skriva ett inlägg kring [H]s artikel och C2D prestanda för att klargöra en del saker.

[H]s artikel kring spelprestanda med C2D och AMDs nya M2 var tänkt skulle vara en artikel som på ett mycket enkelt vis skulle prestentera skilnader mellan processorerna i spelmiljöer. Problemet är att testet var både bra!, och dåligt! utfört, (förvirrande? - ja!) och med Kyles favorisering av AMD så blir det genast fruktansvärt svårt och komplicerat att förstå vad graferna egentligen visar.

Det första man ska tänka på när man testar processorer är att för det första testa dom i en miljö där konsumenten och läsaren kan känna igen sig i. Detta gör man inte genom att köra alla tester i låg upplösning, men man gör det heller inte genom att köra all tester i hög upplösning. Nej - ett rättvist test skall innehålla ett helt spektra av upplösningar och grafiska inställningar så konsumenterna och läsarna beroende på skärm och övrig hårdvara enkelt kan se vad dom kan förvänta sig av de testade produkterna.
För det andra ska man vara på det klara med VAD det är man testar. Är det grafikkortet eller är det processorn. I det här fallet har Kyle gjort en ypperlig ressension av ett grafikkort, men han har inte isolerat processorns förmåga.

Kyle menar att gemene man sitter på skärmar och grafikkort som klarar av att köra upplösningar i 1600* med fullt kräm. Visst låter det helt otroligt? Speciellt eftersom steams surveys pekar på att svennson fortfarande har 19" som standardstorlek på sina skärmar, och därför troligtvis inte kör i högre upplösningar än 1280*1020, vilket direkt gör Kyles test ointressant eftersom den bara behandlar högre upplösningar.

Jag tycker deras test är fruktansvärt vilseledande eftersom han egentligen aldrig förklarar att processorn flaskhalsas av grafikkortet i testarna, och läsare som inte kan läsa detta mellan raderna leds till att tro att alla processorenrna är precis lika snabba. Ironisk nog skulle han kunnat kasta in en P4 D eller A64 3000+ och fått liknande resultat som Conroe eller FX60. Men betyder det att en 3000+ är lika snabb som en E6600 i spel? Nej, det betyder bara att dom är lika "snabba" så länge grafikkortet stryper dom.

[H] och Kyle hade kunnat gjort ett så mycket bättre test genom att visa testerna i, låt säga, en tre eller fyra olika upplösningar och med olika grafikkort. DÅ hade vi fått se om det var lönt att uppgradera processor just utifrån VÅRA behöv och övrig utrustning. Och även om det så är fallet att ingen jävel sätter sig och spelar i 800*600 om man just köpt en Conroe så är det fortfarande väldigt intressant att visa just hur mycket snabbare den egentligen är om man inte har någon flaskhals. Om inte annat eftersom det snart kommer nya snabbare grafikkort. Kyle, AMD-fanboy som han är har just vilselett och övertygat hans anhängare om att deras 3000+ är precis lika snabba som E6600, och när dom springer och köper sitt nya grafikkort i vinter kommer dom få en obehaglig överraskning.

Som sagt, att läsa och förstå vad Kyle skriver och menar ÄR inte enkelt, testet är bra på så vis att den visar att det kanske inte behövs en ny processor i dagsläget för att få bättre spelprestanda, men samtidigt, hur representativt är det? För hur många gamers gäller det? Nej, lågupplösningstest kommer alltid att vara en nödvändig ingrediens i ressensioner, precis lika nödvändig som höga upplösningar.

I framtiden så borde ni alla läsa [H] väldigt uppmärksamt och ta det med en nypa salt. Bästa ressensionerna och fakta får man tillsvidare och som vanligt på xtremesystems. Jag måste dock säga att swec gjorde ett bra test och att även om jag bara besöker swecs forum för humorn så ÄR swecs redaktion väldigt seriös. Bra jobbat!

Stavningen skyller jag som vanligt på min dyslexi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor

Stavningen skyller jag som vanligt på min dyslexi

Vi andra kallar det fylla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Kyle menar att gemene man sitter på skärmar och grafikkort som klarar av att köra upplösningar i 1600* med fullt kräm. Visst låter det helt otroligt? Speciellt eftersom steams surveys pekar på att svennson fortfarande har 19" som standardstorlek på sina skärmar, och därför troligtvis inte kör i högre upplösningar än 1280*1020, vilket direkt gör Kyles test ointressant eftersom den bara behandlar högre upplösningar.

Jag håller med dig ang. det mesta men det där gör jag det inte.

Svenssons sitter inte på ny hårdvara (vi pratar ju genomsnitt). Vilket det här är. Bara för att det där inte är intressant med svenssons nuvarande hårdvara så kan det ju vara bra att se hur det kan komma att se ut om man köper ett nytt system idag. För lite utav vittsen med en recension är ju att testa hårdvara så att man vet hur det är innan man köper den.

Att dra in steams surveys är även det lite missriktat eftersom det väl främst är CS/CS:S som körs online?
Och de spelen är inte särskilt krävande varför folk som spelar dem inte ser något behov av att köpa nytt när man inte behöver det.
De flesta är trotts allt inte gamers och köper nytt bara för att man kan eller för att kunna köra alla spel på marknaden efter vissa krav.

Permalänk
Medlem

Summan av kardemumman är ju hur som helst att om man idag skall köpa nytt är det inget annat än Conroe som gäller. Förutsatt att dom finns att köpa....

Dom är de mest prisvärda prollarna vad gäller prestandasystem i alla fall. Andra kan diskuteras. Hur som helst finns det inget alternativ som är bättre idag.

Problemet de flesta står inför idag är att dom sitter med ddr-minnen och möjligtvis agp-kort som gör en eventuell uppgadering väldigt dyr eftersom Conroesystem inte har moderkort med både agp pcie som funkar fullt ut och absolut inte stöd för ddr-minne. Samma problem står AM2 system inför. Frågan är då vad man kan göra. Jag letade ett billigt moderkort och grafikkort och behöll mina minnen. Det funkade kanon! Men kan även köpa ett Asrock dual sata2, funkar det med. De två bästa alternativet idag förrutom att köpa allt nytt, om man nu har ddr-minne och en socket 939-prolle vill säga. Annars är det svårare med budgetlösningar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Summan av kardemumman är ju hur som helst att om man idag skall köpa nytt är det inget annat än Conroe som gäller. Förutsatt att dom finns att köpa....

Dom är de mest prisvärda prollarna vad gäller prestandasystem i alla fall. Andra kan diskuteras. Hur som helst finns det inget alternativ som är bättre idag.

Problemet de flesta står inför idag är att dom sitter med ddr-minnen och möjligtvis agp-kort som gör en eventuell uppgadering väldigt dyr eftersom Conroesystem inte har moderkort med både agp pcie som funkar fullt ut och absolut inte stöd för ddr-minne. Samma problem står AM2 system inför. Frågan är då vad man kan göra. Jag letade ett billigt moderkort och grafikkort och behöll mina minnen. Det funkade kanon! Men kan även köpa ett Asrock dual sata2, funkar det med. De två bästa alternativet idag förrutom att köpa allt nytt, om man nu har ddr-minne och en socket 939-prolle vill säga. Annars är det svårare med budgetlösningar.

Jag sitter i nästan samma sits, sitter med en barton prolle och en 9800 pro agp kort eftersom det blir en dyr uppgradering om man kör conroe+moderkort+cpu+gpu så tog jag istället en amd sd 3700+moderkort, hamnar på ca 1600:- vilket är en liten prestandasteg framåt iaf... tills conroe kommer ut.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Jag sitter i nästan samma sits, sitter med en barton prolle och en 9800 pro agp kort eftersom det blir en dyr uppgradering om man kör conroe+moderkort+cpu+gpu så tog jag istället en amd sd 3700+moderkort, hamnar på ca 1600:- vilket är en liten prestandasteg framåt iaf... tills conroe kommer ut.

Visst är det så.. pratade precis med en polares son.. han sitter på en Barton 2800+ & 9600XT 256MB samt 1,5GB i ram & kommer att köpa ett dualsata2 & en 3800+ vilket inte kostar mer än 1684:- på Db..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på att dom lagt två processorer direkt mot moderkortet, utan skyddplasten på baksidan

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Bara jag som reagerade på att dom lagt två processorer direkt mot moderkortet, utan skyddplasten på baksidan

http://www.sweclockers.com/imagebank/30f9f/d8DY9v.jpg

Nää, det är ju trots allt LGA

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Bara jag som reagerade på att dom lagt två processorer direkt mot moderkortet, utan skyddplasten på baksidan

http://www.sweclockers.com/imagebank/30f9f/d8DY9v.jpg

Du menar att CPUerna skulle ha tagit skada på något sätt?

För det verkar ju ha varit på en kylfläns och på ett par PCI-slottar som CPUerna låg, så för moderkortets del känns det ju helt ofarligt.

Rent allmänt ger det inte något sådär extremt vågat intryck, även om det kanske inte är att rekommendera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Processorns tyngd lär ju inte direkt skada något på mobot och processorns tyngd är inte tillräckligt för att böjja eventuella piggar (om det inte vore LGA) så tycker inte heller det var något speciellt. Skulle utan problem kunna göra det med min cpu, om jag såg någon mening med det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Bara jag som reagerade på att dom lagt två processorer direkt mot moderkortet, utan skyddplasten på baksidan

http://www.sweclockers.com/imagebank/30f9f/d8DY9v.jpg

Du får nog förklara tekniskt vad som skulle kunna hända, annars har jag lite svårt att förstå din poäng. Jag är visserligen känd för att destruera tangentbord i en ganska hög omfattning, men kan inte minnas en processor som gått sönder. Har varit med om att en av processorerna som jag använt inte går att överklocka speciellt högt längre efter Vapochill "miljö" men den fungerar definitivt vid standardfrekvenser (En Athlon 64 processor)

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Ska givetvis köpa en E6600, när jag får pengar. Blir att komplettera med Asus kommande mATX-kort P5B VM, baserat på Intel chipset DG965OT. 2 GB DDR2-800MHz minnen från Corsair och 500 GB hårddisk från seagate. Plus ett mATX chassi från Aspire.

Har nu vart i kontakt med Dustin och de har precis lagt till Intels DG965OT m-ATX kort till sitt sortiment nu! Har lagt en beställning på det och hoppas att de skall vara ganska likvärdigt som ASUS variant som kommer sedan....

I Alla fall, Äntligen finns det ett bra M-ATX kort till core2duo att beställa!! Det var inte så farligt dyrt heller, fast något leveransdatum finns dock inte än.

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

ok, den här länken må bara 3veckor gammal, men den är värd att slänga upp.

http://www.tomshardware.se/processorer/20060717/index.html

Det som är intressant är framförallt strömkraven, vilket medför mindre värme och svalare system.

Asus P5WDH Deluxe är moderkortet som gäller.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT