Ska köpa DDR2, 2 stickor eller 1 på 1 gig?

Permalänk
Medlem

Ska köpa DDR2, 2 stickor eller 1 på 1 gig?

Då min dator är paj ska jag uppgradera till ett AM2 paket, conroe har jag inte tid att vänta på + att jag vill betala ca 1000 kr för processorn till min dator vilket jag kan om jag tar en 3800+ processor.

Nu är bara frågan om ram minnet. Ska handla på komplett.se. Valet står mellan dessa 3:

1. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305551
2. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305551
3. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308934

Prisskillnaden är inte så stor, 130 :- eller något sådant mellan det billigaste (överst) och det dyraste (underst).

Alternativ nr 2 är bara 1 sticka på 1 gig. Nu är frågan då om det är bättre med 2x512 mb eller 1x1gig. Har hört att vid DDR(1) så är det bättre med 2 st 512 mb minnen. Om det inte är så kan man lika gärna ta 1x1gig eftersom jag lättare (och billigare) kan uppgradera till 2 gig om jag vill.

Snälla hjälp mig, och fort ska beställa ikväll!

Permalänk

Om du bara kör med en sticka kan du ju inte köra med dual chanal, så jag skulle rekomendera 2 X 512 mb. Allra bäst hade ju 2 x 1 Gb varit, men då blir det ju lite dyrare också.

Permalänk
Medlem

Tror du fått till länkarna fel, 1 och 2 är samma länk.

Om du har planerat att uppgradera senare så skulle jag ta 1 x 1gb till att börja med och sen köpa en till likadan senare. Har själv gjort så.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

hmm... la just iväg beställningen å 2x512 mb. Men det är ju inte försent att ändra ännu. Låter ganska smart med 1x1gig och sen uppgradera. Men frågan är ju också om dessa ram minnen blir bättre och billigare så man ändå vill köpa en ny sort när man tar 2 gig?

Men hur stor prestandaskillnadne kan det tänkas vara mellan 1gig i dual channel och 1 gig utan..?

Permalänk

jag tror det äe att om du t.ex kör en så blir det ex. pc6400
två så blir det pc12800 typ.

rätta mig om jag har fel

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
jag tror det äe att om du t.ex kör en så blir det ex. pc6400
två så blir det pc12800 typ.

rätta mig om jag har fel

du har fel.

Det blir en liten ökning av minnesbandbredden. Jag skulle iaf ha köpt 1GB nu och 1GB senare. 2*512 blir bara onödigt mycket stickor

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Har faktiskt avbeställt min order nu och ändrat så att jag valt 1x1gig istället. Kommer säkerligen behöva uppgradera senare och då slipper det bli så dyrt! Var tom 100 kr billigare att köpa 1 sticka än 2. Kanske förlorar lite bandbredd men det gör inget tills vidare, får bli 2 gig sen! Tack!