AMD:s marknadsandelar högsta någonsin

Permalänk
Melding Plague

AMD:s marknadsandelar högsta någonsin

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

GO! GO! GO!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

ojsan, Jag visste att Intel hade ledningen med marknadsandelarna men inte att dem hade ett sådant stort försprång! Det är bra att AMD kniper lite av marknaden. Bra för dem, bra för oss konsumenter. Det sista vi vill se är ännu en "3Dfx variant". AMD vill vi ha kvar!

Permalänk
Medlem

Men nu lär de nog backa en bit igen.

Permalänk
Medlem

Bara 0.2% mer än 2001?

Det tycker jag låter rätt konstigt.
Athlon 64 kom ju 2003 och även om AMD inte var dåliga innan så var det mycket jämnare rent produktmässigt. Efter Athlon 64 så har ju AMD oftast varigt det vassare alternativet ända fram tills nu när intel fått fram icke-netburst processorer.

Visst, strax innan 2003 så gick det väl lite halvbra för AMD men det gjorde det ju också för intel. Och även om det gick sämre för AMD än intel så tycker jag att A64an borde ha vägt upp bra mycket mer.

Var inte 2005 det bästa året för AMD om man ser till sålda processorer? (särskilt början om jag minns rätt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bara 0.2% bättre sen 2001?

Det tycker jag låter rätt konstigt.
Athlon 64 kom ju i 2003 och även om AMD inte var dåliga innan så var det mycket jämnare rent produktmässigt. Efter Athlon 64 så har ju AMD oftast varigt det vassare alternativet ända fram tills nu när intel fått fram icke-netburst processorer.

Core och Pentium M har ju funnits ett tag. Men stationärt har ju AMD haft övertag ett par år imo.

Permalänk
Avstängd

Det är def inte pga entusiasterna som Intel har så stor marknadsandel, det beror till större del på Dell osv....

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Avstängd

Jo, några counterstrikebarn påverkar inte statistiken så mycket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jo, några counterstrikebarn påverkar inte statistiken så mycket

..och dem var 36 miljoner i europa bara mellan 2002-2005.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Synd bara att det inte finns en tredje större aktör att tala. Via hade behövt ett mycket starkare utbud av processorer än de nu har..

Permalänk
Medlem

Trist att amd inte klättrat högre, dom har verkligen förtjänat det.

Permalänk
Medlem

Blev förvånad över hur stora Intel var, men dom är ensamma om Oem delen som säljer mest. skulle Amd kunna öka produktionen och sälja till oem-tillverkare skulle dom öka.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Blev förvånad över hur stora Intel var, men dom är ensamma om Oem delen som säljer mest. skulle Amd kunna öka produktionen och sälja till oem-tillverkare skulle dom öka.

Nog för att Intel är mycket starkare på OEM men knappast ensama

Permalänk

Tack vare dell, inget annat.

Ni ska nog se att det händer annat :=)

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Glömsk

AMD är ju givetvis större nu än 2001, fast i takt med att AMD växt har ju även Intel det. Dock är AMD:s 22% mycket bra, har fluktuerat mycket sedan AMD:s bra månader i början av 2000-talet. Exempelvis hade AMD 16,9% andelar det första kvartalet 2005, sedan 21,4% ett år senare (förra kvartalet). Det går så att säga uppåt.

Att Core 2 visade sig vara förbaskat bra är ju lite synd för AMD dock, speciellt med tanke på hur bra A64 är jämfört med Intels äldre processorer.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Hmm.. men med AMD:s prissänkningar som gör att man hamnar på ungefär samma pris/prestanda nivå som core 2 kommer nog hjälpa AMD att hålla försäljningarna uppe ett tag till. Dock tror jag att intel gör förluster med att hålla så låga priser på en så pass ny processor. Fast med all den schyssta PR intel nu fixat sig så tror jag ändå att de kommer sälja Core 2 i väldigt stora volymer trots att AMD faktiskt fortfarande har jävligt bra prollar i den där prisklassen vanliga dödliga handlar i.

Permalänk
Medlem

Tycker det blir vanligare med AMD-processorer i märkesdatorer, så även om de tappar på entusiastmarknaden så kommer de ta andra marknadsandelar från andra grupper som är betydligt större. Slutsatsen blir att AMD nog kan fortstätta att öka den totala marknadsandelen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa AMD aktier?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Någon som vet var man kan köpa AMD aktier?

På Nasdaq.

Tror att du måste ha en Depå hos t.ex. Nordnet
Där kan du köpa aktier via amerikanska börsen som ha öppet mellan 14:00-22:30 om jag inte mins fel.
Dock är avgiften för köp/sälj ganska dyr. Räkna med ca 500kr

Medan i sverige betalar du runt 80kr.

Så du måste minst till ca 20 000 i kapital om det ska löna sig.
Helst mer.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Skönt att se att monopolet på X86 minskar för intel även om det lär stanna av lite ioch med C2D. Ser gärna att det ökar i märkes burkar med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Synd bara att det inte finns en tredje större aktör att tala. Via hade behövt ett mycket starkare utbud av processorer än de nu har..

Kan passa på att nämna att jag sett en bärbar i stan som säljs med VIA C3 i sig. Gick på cirka 4-5 papp så dom har väll börjat så smått. VIA är dock mycket budget och ska dom ta sig nånstans måste dom ha en prolle med extremt bra Pris/prestanda förhållande om dom ska ha en chans. Att slå sig in på en marknad där Athlon 64 X2 och Core 2 Duo fightas är nog ingen lätt sak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Synd bara att det inte finns en tredje större aktör att tala. Via hade behövt ett mycket starkare utbud av processorer än de nu har..

Instämmer.
Men samtidigt måste man säga att konkurrensen på CPU-marknaden fungerat förvånansvärt bra trots att vi bara har två stora aktörer. Prissänkningar om vart annat, fast klart, AMD kämpar väl mest för att ha igång ruljansen när Intel kommer igen.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
På Nasdaq.

Tror att du måste ha en Depå hos t.ex. Nordnet
Där kan du köpa aktier via amerikanska börsen som ha öppet mellan 14:00-22:30 om jag inte mins fel.
Dock är avgiften för köp/sälj ganska dyr. Räkna med ca 500kr

Medan i sverige betalar du runt 80kr.

Så du måste minst till ca 20 000 i kapital om det ska löna sig.
Helst mer.

500? Jag trodde det var 2000 kronor?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Kan passa på att nämna att jag sett en bärbar i stan som säljs med VIA C3 i sig. Gick på cirka 4-5 papp så dom har väll börjat så smått. VIA är dock mycket budget och ska dom ta sig nånstans måste dom ha en prolle med extremt bra Pris/prestanda förhållande om dom ska ha en chans. Att slå sig in på en marknad där Athlon 64 X2 och Core 2 Duo fightas är nog ingen lätt sak.

Jo, jag vet. Tror det var Siba eller On-OFF som sålde burkar med C3. 4955:- eller något liknande. Sugen på att köpa en för den goda saken skul, de som har Neimah säger att de ska vara rätt schyssta för film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
500? Jag trodde det var 2000 kronor?!

Det beror på mäklare.

Men vi kan slås fast att det är mycket dyrt att köpa aktier i Amerikanska bolag som småsparare !

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Men vi kan slås fast att det är mycket dyrt att köpa aktier i Amerikanska bolag som småsparare !

Avanza tar $14,95 som minicourtage för amerikanska aktier, dvs drygt 100kr. Är ju billigare än vad många banker tar för svenska aktier. Så det behöver inte alls så mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag har själv alltid gillat AMD, men just nu så handlar allt om conroe.
Jag tvekade inte en enda sekund att satsa på intel vid mitt senaste inköp eftersom Conroe krossar allt motstånd vid överklockning för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Det beror på mäklare.

Men vi kan slås fast att det är mycket dyrt att köpa aktier i Amerikanska bolag som småsparare !

Kostar ca 100:- i courtage per affär hos nordnet för Amerikanska aktier.

Skulle personligen inte rekommendera att investera i AMD.