Permalänk
Medlem

DDR vs DDR2

Vilket är egentligen bättre, snabbare? Finns det någon entydig vinnare?

Permalänk
Medlem

DDR2 helt klart då det är nyare teknink, skall du köpa minnen så är det PC6400+ som gäller

Tänk på att DDR2 stöds bara av Intel och AM2 inte av s939!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
DDR2 helt klart då det är nyare teknink, skall du köpa minnen så är det PC6400+ som gäller

Tänk på att DDR2 stöds bara av Intel och AM2 inte av s939!

Okej, för jag tänkte att DDR2 hade ju lite prestanda"problem" tidigare, och DDR var fortarande snabbare en längre tid. Men det har alltså vänt nu?

Permalänk

japp

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Oj oj oj, hur mycket snabbare tror ni DDR2 är DDR? Kanske 5 % snabbare.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

nja...
pc3200 = 400Mhz
pc6400 = 800Mhz

att säga det dubbla är naivt, eftersom det kommer till högre latenser, men inte fan blir det 5% snabbare.. snarare ~30% eller liknande!

Mr. muffins says;
Go For DDR2!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondskehem
nja...
pc3200 = 400Mhz
pc6400 = 800Mhz

att säga det dubbla är naivt, eftersom det kommer till högre latenser, men inte fan blir det 5% snabbare.. snarare ~30% eller liknande!

Mr. muffins says;
Go For DDR2!

Eh? Vad blir 30% snabbare?

Det enda som är intressant är systemprestandan sammanlagt och jag vet att det inte är den du pratar om.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

ddr2 är bara värt om latenserna ligger på hyfade nivåer...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

DDR3 kommer ju antagligen släppas i höst!

Permalänk
Medlem

Och DDR4 sen!!!!!!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

För att inte nämna DDR5 och DDR6 i framtiden, utvecklingen står inte stilla...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

hehehehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
DDR3 kommer ju antagligen släppas i höst!

ddr3 kommer inte förrän tidigast 2008 enligt nuvarande tidtabeller. iirc så kommer inte ens ddr3 specen vara helt klar förrän i mitten på 2007 och sen tar det en stund innan det finns produkter ute på marknaden. amd planerar att introducera sam3 2008 iaf.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Att DDR2 är snabbare än DDR har inget som helst med saken att göra, betyder inte att det presterar bättre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

ddr2 är inte snabbare om dom inte presterar bättre

världen snabbaste ramminnen idag är dom där BH5orna o det är ddr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ddr2 är inte snabbare om dom inte presterar bättre

världen snabbaste ramminnen idag är dom där BH5orna o det är ddr.

http://collabo.free.fr/overclock/jmax/memory-2700.JPG

DDR2 har sina lägsta frekvenser på 400Mhz, precis som DDR's standard. Det snabbaste har sin i 1066Mhz, betydligt snabbare än något DDR minne idag, men DDR presterar fortfarande bättre tanke på hastigheterna på DRR och på DDR2.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ddr2 är inte snabbare om dom inte presterar bättre

världen snabbaste ramminnen idag är dom där BH5orna o det är ddr.

http://collabo.free.fr/overclock/jmax/memory-2700.JPG

Det är ett problem med den bilden. Den heter "memory-2700.JPG" så jag tror att den går i PC2700 hastigheter, alltså bara 337MHz, inte 337MHz*2. Rekordet ligget väl strax över 300MHz med BH5 minnen.

Här är en annan cpu-z bild som förvirrar på samma sätt.

Permalänk
Avstängd

ne det är jmaxs som kör sina bh5or på ln2 o kyler dom till ca -115grader.

bilden ja länka till är världens snabbaste minnena om man räknar med både ddr o ddr2.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
DDR2 har sina lägsta frekvenser på 400Mhz, precis som DDR's standard. Det snabbaste har sin i 1066Mhz, betydligt snabbare än något DDR minne idag, men DDR presterar fortfarande bättre tanke på hastigheterna på DRR och på DDR2.

Njae, det där är bara en definitionsfråga, som vi kan diskutera med 1000 inlägg.
Jag menar, är en cykel med små hjul snabbare eftersom hjulen snurrar snabbare?
Jag skulle påstå att DDR1 är snabbare, men det är bara min defenition...

Permalänk
Medlem

hur kommer ddr3 vara? kommer det vara dröm minnet med specsen: 4199mhz 1-2-2-3

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hur kommer ddr3 vara? kommer det vara dröm minnet med specsen: 4199mhz 1-2-2-3

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200502/17/200502171041...

Permalänk
Medlem

Frågan gällde dock inte vilket som kommer vara bäst någonsin, utan vilket som är bäst just nu, så var vänlig håll er till topic.

Det jag menade med snabbaste var givetvis vilka som presterar bäst förresten. Och det är alltså helt entydigt DDR2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Frågan gällde dock inte vilket som kommer vara bäst någonsin, utan vilket som är bäst just nu, så var vänlig håll er till topic.

Det jag menade med snabbaste var givetvis vilka som presterar bäst förresten. Och det är alltså helt entydigt DDR2?

Ja, man kan säga att generellt presterar DDR2 bättre MEN det är mycket liten skillnad mot DDR1

Permalänk
Avstängd

det kan man ju inte alls!

det beror sig på vilka chip o hastigheter man jämför med.

skillnaden på ddr o ddr2 är att ddr2 inte ä lika beroende av timings.

Permalänk

Sist jag såg en jämförelse var på AMD-system med s939 och PC3200 DDR mot AMD AM2 med PC4200, PC5400 och PC6400 DDR2.
Har för mig att de körde med en 4600+x2:a på båda systemen.
Enligt det testet så presterade systemet med s939 och PC3200 DDR bättre än systemet med AM2 och DDR2 PC4200, ungefär likvärdigt som systemet med DDR2 PC5400 och sämre än systemet med DDR2 PC6400 minnen. Detta i riktiga spel, i benchmarks fick DDR2-minnena generellt bättre resultat, med undantag för PC4200 som ibland fick bättre resultat än DDR och ibland sämre.

Naturligtvis var det minnen i premium-segmentet som testades, med låga latencies.

Har för mig att det var Anandtech som hade jämförelsen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Sist jag såg en jämförelse var på AMD-system med s939 och PC3200 DDR mot AMD AM2 med PC4200, PC5400 och PC6400 DDR2.
Har för mig att de körde med en 4600+x2:a på båda systemen.
Enligt det testet så presterade systemet med s939 och PC3200 DDR bättre än systemet med AM2 och DDR2 PC4200, ungefär likvärdigt som systemet med DDR2 PC5400 och sämre än systemet med DDR2 PC6400 minnen. Detta i riktiga spel, i benchmarks fick DDR2-minnena generellt bättre resultat, med undantag för PC4200 som ibland fick bättre resultat än DDR och ibland sämre.

Naturligtvis var det minnen i premium-segmentet som testades, med låga latencies.

Har för mig att det var Anandtech som hade jämförelsen.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, snabbare på vad? Om inte systemprestandan ökar med hjälp av ddr2 mot ddr så är det väl skit samma än så länge.

ddr2 har bara högre kapacitet än ddr som idag inte spelar någon roll i den sammanlagda systemprestandan ännu.

Exemplet med 939 mot AM2 är ju ett bra exempel. Samma prolle olika moderkort och minnen, samma prestanda oavsett ddr eller ddr2 = idag spelar det ingen roll för den sammanlagda systemprestandan. Skillnader som kan uppstå är marginella och kan ses som försumbara, än så länge och det var det som frågan egentligen handlade om.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, snabbare på vad? Om inte systemprestandan ökar med hjälp av ddr2 mot ddr så är det väl skit samma än så länge.

ddr2 har bara högre kapacitet än ddr som idag inte spelar någon roll i den sammanlagda systemprestandan ännu.

Exemplet med 939 mot AM2 är ju ett bra exempel. Samma prolle olika moderkort och minnen, samma prestanda oavsett ddr eller ddr2 = idag spelar det ingen roll för den sammanlagda systemprestandan. Skillnader som kan uppstå är marginella och kan ses som försumbara, än så länge och det var det som frågan egentligen handlade om.

hela 5% kan ju skilja :)! personligen tycker jag ddr2 är en flopp, det är snabbt men har för dåliga latenser så prestandan blir inte så mkt bättre än ddr1, tacka vet jag ddr3 och 4 som verkar mer intressanta!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
ddr2 har bara högre kapacitet än ddr som idag inte spelar någon roll i den sammanlagda systemprestandan ännu.

Exemplet med 939 mot AM2 är ju ett bra exempel. Samma prolle olika moderkort och minnen, samma prestanda oavsett ddr eller ddr2 = idag spelar det ingen roll för den sammanlagda systemprestandan. Skillnader som kan uppstå är marginella och kan ses som försumbara, än så länge och det var det som frågan egentligen handlade om.

Okej, så sammanfattningsvis är fördelen med DDR2 såpass liten (och ibland obefintlig), så man märker den inte med andra ord? Det var precis det jag ville få svar på.

Permalänk
Avstängd

nej sammanfata det inte så.

ddr2 klarar av högre frekvens vilket är bra vid högre fsb.
ddr2 är framtidssäkrare om du ska ha ny dator med.

samanfatta det som att ddr2 gäller om man ska ha ny dator