Permalänk
Medlem

Kommer inte in i BIOS längre..

Hej!
Jo så här är det att för några veckor sedan så skulla ja ändra timings på mina minnen och de gick inte som jag ville utan datorn vägrade starta om, den stog bara o pep..då tog ja ut batteriet o kortslöt polerna o sen funkade de igen.

Men nu till mitt problem. Efter att ja hade gjort detta så har jag inte kunnat komma in i BIOS igen. Vad ska jag göra åt det?

Allting annat funkar som de ska men jag kommer inte in i BIOS längre..

//Boman

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk

Test ändra på clear CMOS jumpern på moderkortet. Du kan även ta bort batteriet för CMOS koppla ur strömmen först.

Testa även att plocka ut alla minnnesstickor utom den första.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Test ändra på clear CMOS jumpern på moderkortet. Du kan även ta bort batteriet för CMOS koppla ur strömmen först.

Testa även att plocka ut alla minnnesstickor utom den första.

Oj de va mkt är ingen höjdare på sånt här
om jag ändrar clear CMOS jumpern riskerar jag att förlora data lr nåt då? :S
Hittar inte nåt batteri för CMOS, bara de stora batteriet (vet inte va de heter )...vilka minnesstickor?

haha fan va dålig ja är på sånt här

//Boman

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk

batteriet ha de urdraget utan nätsladden inkopplad försök starta datorn några gångern vänta någon min sen testa starta.. detta gör du iofs bara om du inte har en cmos bygling..

cmos sätter bara tillbaka orginal inställningrna för bios så som de var när du fick moderkortet..

dina ram minnen menar cowboyen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Nå, hur gick det?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

Har inte ändrat bygeln men ja flyttade på ena minnesstickan för dom satt fel så dom kördes inte i dual-channel och jag tog ur batteriet o så..men asså...ibland kommer ja in :S men väldigt sällan...kanske måste ändra clean CMOS jumpern iaf :/

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att du måste det. Att bara kortsluta pinnarna räcker inte. Det är en procedur som brukar väldigt väl beskriven i manualen.

Det är den stora knappcellen vi snackar om. Plocka bort, sätt jumpern i 10+ minuter, sätt tillbaka, stoppa i batteriet, koppla ihop allt och starta. En halvt rensad CMOS är att be om trubbel.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Jag tror att du måste det. Att bara kortsluta pinnarna räcker inte. Det är en procedur som brukar väldigt väl beskriven i manualen.

Det är den stora knappcellen vi snackar om. Plocka bort, sätt jumpern i 10+ minuter, sätt tillbaka, stoppa i batteriet, koppla ihop allt och starta. En halvt rensad CMOS är att be om trubbel.

ah okej..ska prova när jag har tid någon dag

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Jag tror att du måste det. Att bara kortsluta pinnarna räcker inte. Det är en procedur som brukar väldigt väl beskriven i manualen.

Det är den stora knappcellen vi snackar om. Plocka bort, sätt jumpern i 10+ minuter, sätt tillbaka, stoppa i batteriet, koppla ihop allt och starta. En halvt rensad CMOS är att be om trubbel.

Jag har du aldrig haft cmos jumpern flyttat mer än 10 sek när jag rensat cmos, vad skulle 10 minuter göra för skillnad?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!