Permalänk
Medlem

Frågor om minnen

Hej,
Idag hittade jag några gamla datorer på mitt sommarjobb, och i en av dem satt ett ram-minne som såg hyfsat fräscht ut (jag fick ta!).
Däremot har jag ingen aning om vad det är för minne jag fått tag i. Det står "32mb-16/A-0-1.0" på, betyder det 32 mb eller 512?

Det finns flera sifferkombinationer, bl.a:

"NEC
D4516821AG5
-A10-7JF
9812AST34"

och

"NEC
MC-454AD645F-A10
9816Y8S12"

Är det någon som förstår nåt av det?

Hur vet jag om jag kan kombinera detta med mitt gamla? Går det bra att använda ett 256 och ett 32/512?
Jag vet varken vad jag har för moderkort eller nuvarande ram, men det kanske går att kolla? Eller bara testa utan fara?

Vad är det värsta som kan hända om det visar sig vara nåt fel på detta minne, typ att det inte passar?

Hoppas nu att gamlingen kan fräschas upp lite,

Erik

EDIT: Visst måste ni kunna svara på iaf någon av frågorna! Vad är det värsta som kan hända om jag testar att sätta in de här minnena?

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Permalänk
Medlem

ladda ner cpu-z för att kolla detaljer om datorn...om minnet låter jag bättre vetande svara

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk

varför inte ta heladatorn o kolla istället?.. hittade med något minne idag men det är bara inte att gångasådär.. för annars hade en p2a 1024mb ram vilket skulle vara välhäftigt på en sticka

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

men det är ingen risk att något bombar när jag försöker starta upp datorn med (eventuellt) fel minne?

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Permalänk
Avstängd

Efter lite googlande (du vet den här nya och knappt kända tjänsten) så hittade jag bland annat följande:

http://www.pinnaclemicro.com/dcat.cgi?g=MC454AD645F-A10&page=...

Verkar alltså vara ett sdr sdram pc100 32 MB minne.

Permalänk
Medlem

kan du länka till siten med det där "googlandet"? verkar bra, faktiskt.

fortfarande ingen som vet om det finns risk för problem om jag bara stoppar in skiten och testar?

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Permalänk
Avstängd

Om din maskin stödjer sdram pc100 eller pc66 så går det bra, annars inte.

Kör du någon variant av DDR så kommer den inte ens att passa fysikt.

Permalänk

Kolla om det passar bara. Om det går i utan problem så kan det inte hända nåt.

En viss person lyckades sätta i ett ram bakofram en gång.. Det gick inte i helt men personen startade datorn ändå bara för att testa för han tyckte att det verkade som en liten grej som inte fanns på det andra ramet satt ivägen. Det luktade bränt.. Tur att det bara var en sleten P2a :D¨
Idag vet den personen bättre

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eike
kan du länka till siten med det där "googlandet"? verkar bra, faktiskt.

.....

www.google.com
www.google.se

En sökmotor som alla borde använda

Permalänk

datorn pajjar inte om du provar minnet

Permalänk
Medlem

bra, tack!

men highlander, det står inget om ramminnen på siten du länkar? :S

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.