Ljudnivå och strömförbrukning i grafikkortstest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Trevligt med ett test som fokuserar på det viktigaste: strömförbrukning och ljudnivå:)

Japp strömförbrukning och ljudnivå är verkligen det viktigaste när man handlar grafikkort vars enda syfte är att visa grafik(läs spela)!:D
Är man helt ointresserad av spel fungerar det ju alltid med ett integrerat och då slipper man bry som om både ljudnivå och strömförbrukning(nästan iaf).

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd

Intresseklubben antecknar: Min torktumlare (Electrolux EDC5355) låter mindre än 7900GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Japp strömförbrukning och ljudnivå är verkligen det viktigaste när man handlar grafikkort vars enda syfte är att visa grafik(läs spela)!:D
Är man helt ointresserad av spel fungerar det ju alltid med ett integrerat och då slipper man bry som om både ljudnivå och strömförbrukning(nästan iaf).

Visst är det skumt, men en del kanske är nånstans mittemellan och vill ha det bästa av bägge världar. Det finns faktiskt tysta kort som går att spela med, om man inte måste spela nyaste tuffaste spelet i 1600x1200 50fps

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Japp strömförbrukning och ljudnivå är verkligen det viktigaste när man handlar grafikkort vars enda syfte är att visa grafik(läs spela)!:D
Är man helt ointresserad av spel fungerar det ju alltid med ett integrerat och då slipper man bry som om både ljudnivå och strömförbrukning(nästan iaf).

Tro det eller ej, men det finns faktiskt folk som både vill kunna spela, och kunna ha datorn igång när man ska plugga/sova i samma rum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Kul att kyla det monstret. Om folk har problem med prescott, där man dessutom kan montera groteska torn till kylare, hur ska det då gå på ett grafikkort som har helt värdelösa möjligheter till kylning?

Kanske dags att utrusta moderkorten med två socketar och två laddningar minnesplatser. En för processor och processorns minne, en för GPU och GPUns minne. Då kanske man kan montera vettiga kylare.

Nej, inte fan är det roligt att ha ett kraftvärmeverk i datorn som kommer kräva delta-fläktar för att hållas tyst. Visserligen klarar väl GPU:n lite högre temperatur när det gäller arbete, men vi får se vad Arctic Cooling, Zalman osv får fram för lösningar.

Som sagt, det är väl endast ett rykte än så länge, men det är ju inte precis ett otänkbart scenario. Och jag som satsar på ATi-kort till conroe-riggen

Citat:

The short story is this, G80 form Nvidia is looking to suck down 175W on a 90nm process, probably a bit less on 80nm. R600 from ATI is looking to take about 200W in 80nm, and less if they pull off a shrink to 65nm.

Either way, this is simply too much. The current 100+W is borderline insane, and adding half again to it is just silly, speed is OK, but I think we have just passed the point of being ludicrous. When you are at more than twice the power of the CPU, it is time to hit yourself on the head with the same high velocity cluestick that AMD and Intel have already experienced.

Saxat från Inquirer.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Nej, inte fan är det roligt att ha ett kraftvärmeverk i datorn som kommer kräva delta-fläktar för att hållas tyst. Visserligen klarar väl GPU:n lite högre temperatur när det gäller arbete, men vi får se vad Arctic Cooling, Zalman osv får fram för lösningar.

Som sagt, det är väl endast ett rykte än så länge, men det är ju inte precis ett otänkbart scenario. Och jag som satsar på ATi-kort till conroe-riggen

Saxat från Inquirer.

Kul att det var problem med prescott på 130W TDP medan grafikkort, som hade värdelösa kylningsanordningar, utan problem får gå upp mot 200W.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Det förvånar mig att de mätte upp en så oerhört hög ljudvolym på 6600 GT. Jag har själv haft ett, och upplever det som betydligt tystare än mitt X1800XT.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Det förvånar mig att de mätte upp en så oerhört hög ljudvolym på 6600 GT. Jag har själv haft ett, och upplever det som betydligt tystare än mitt X1800XT.

Var det referenskylning?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem

Har aldrig tänkt på det innan, men kollade på kortet nu. Det är mycket likt referenskylningen, men fläkten har tunnare och fler blad, flänsen är helt i koppar, likaså de brutala flänsarna på minnena. Ser mer ut som 7900GT fast med rejäla minnesflänsar.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Har aldrig tänkt på det innan, men kollade på kortet nu. Det är mycket likt referenskylningen, men fläkten har tunnare och fler blad, flänsen är helt i koppar, likaså de brutala flänsarna på minnena. Ser mer ut som 7900GT fast med rejäla minnesflänsar.

Då är det inte referenskylning

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2